اقتصاد ایران و دنیا در امسال بیش از 5 درصد کوچک می گردد

به گزارش مجله همراهان، بانک دنیای در جدیدترین گزارش خود از دورنمای مالی دنیا پیش بینی قبلی خود از نرخ رشد مالی ایران و دیگر کشورهای دنیا را به میزان قابل توجهی تعدیل کرد.

اقتصاد ایران و دنیا در امسال بیش از 5 درصد کوچک می گردد

در این گزارش که اولین گزارشی است که بانک دنیای پس از وقوع بحران کرونا از دورنمای مالی دنیا منتشر می نماید، نرخ رشد مالی ایران منفی 5.3 درصد پیش بینی شده است. این در حالی است که بانک دنیای در گزارش قبلی خود که اوایل ژانویه (اواسط دی ماه 98) منتشر شد، پیش بینی نموده بود که با تخلیه شدن اثر تحریم های آمریکا که طی دو سال پیاپی (2018 و 2019) نرخ رشد منفی را برای اقتصاد ایران رقم زده بود، در امسال میلادی اقتصاد ایران از حالت نزولی خارج خواهد شد و ثبات نسبی را تجربه خواهد نمود.

بانک دنیای در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه ایران بیشترین آمار ابتلا به بیماری کووید-19 را در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دارد، منفی شدن احتمالی نرخ رشد مالی ایران در امسال میلادی را ناشی از تأثیرات نامطلوب شیوع بیماری کووید-19 بر مصرف داخلی و بخش خدمات (از جمله گردشگری) دانسته است.

البته سایر کشورهای منطقه نیز از تأثیرات مخرب بیماری همه گیر کووید-19 در امان نبوده اند. بر اساس پیش بینی جدید بانک دنیای، نرخ رشد فراوری ناخالص داخلی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در امسال میلادی منفی 4.2 درصد خواهد بود که البته کشورهای صادرکننده نفت در منطقه بیشترین سهم را از این رشد مالی منفی خواهند داشت. فراوریکنندگان نفت نه تنها همچون دیگر کشورهای منطقه و دنیا از بحران کرونا زیان خواهند دید، بلکه از کاهش شدید قیمت نفت -که با وجود فرایند صعودی اخیر همچنان فاصله قابل توجهی تا ارقام سال گذشته دارد- نیز متضرر خواهند شد.

در گزارش جدید بانک دنیای، از بیماری همه گیر کووید-19 و محدودیت های وضع شده در کشورهای مختلف برای مهار آن که عملاً بسیاری از کسب وکارها را در دنیا مختل نموده و معیشت میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار داده، به عنوان عامل کاهش قابل توجه فراوری ناخالص دنیا طی امسال میلادی نام برده و تأکید نموده است: هم زمان با افزایش تلفات انسانی بر اثر همه گیری کووید-19، خسارات مالی نیز کاملاً مشهود است و این شرایط نمایانگر بزرگترین شوکی است که اقتصاد دنیا طی چندین دهه اخیر تجربه نموده است.

با توجه به شرایط موجود، بانک دنیای در گزارش جدید خود نرخ رشد اقتصاد دنیای را منفی 5.2 درصد پیش بینی نموده است که این رقم در مقایسه به نرخ رشد پیش بینی شده در گزارش قبلی بانک دنیای، کاهش چشمگیری نشان می دهد. بانک دنیای در گزارش قبلی خود که پیش از شروع بحران دنیای کرونا منتشر شده بود، نرخ رشد فراوری ناخالص دنیا را 2.5 درصد پیش بینی نموده بود.

بانک دنیای تاکید نموده است که رکود عمیقی که بر اثر بحران کرونا در اقتصاد دنیای ایجاد شده است، احتمالاً به وسیله کاهش سرمایه گذاری، تضعیف سرمایه انسانی (به دلیل افت اشتغال و کاهش کیفیت تحصیل) و از هم گسیختن تجارت دنیای و زنجیره های تأمین، تأثیرات بلندمدت و پایداری از خود بر جای خواهد گذاشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1110

به "اقتصاد ایران و دنیا در امسال بیش از 5 درصد کوچک می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد ایران و دنیا در امسال بیش از 5 درصد کوچک می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید