امشب آخرین اَبَرماه سال 1400 را تماشا کنید

به گزارش مجله همراهان، مدیر انجمن نجوم آماتوی ایران، پدیده اَبَرماه شامگاه پنجشنبه 3 تیرماه را به عنوان نخستین پدیده شاخص نجومی تابستان و آخرین اَبَرماه سال 1400 مطرح نمود.

امشب آخرین اَبَرماه سال 1400 را تماشا کنید

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تأکید کرد: ماه کامل (بدر) زمانی ایجاد می گردد که زمین بین ماه و خورشید است و ماه از دید ناظران زمینی، به صورت قرص کامل دیده خواهد شد. ساعت 23:10 شبانگاه پنجشنبه 3 تیر 1400، ماه به شرایط ماه کامل (بدر) می رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه نمود: از سوی دیگر، در ساعت 14:28 روز چهارشنبه 2 تیر، کره ماه در کمترین فاصله با زمین بود و در فاصله 359,960 کیلومتری نهاده شد؛ در این شرایط، شرایطی ایجاد می گردد که ماه کامل، عظیمتر از ماه کامل های بعدی خود باشد. لازم به یادآوری است که طی دو ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت 1400) نیز شاهد دو ماه کامل عظیم تر از حد معمول بودیم که به این پدیده اَبَرماه (Supermoon) گفته می گردد.

مهندس عتیقی خاطر نشان کرد: در پدیده اَبَرماه، ماه در هنگام طلوع حداکثر 30 درصد درخشان تر و 14 درصد عظیم تر از ماه کامل عادی، طلوع خواهد نمود و شرایطی ایجاد می گردد که علاقه مندان به ویژه در هنگام طلوع ماه، این جرم همسایه زمین را با کوه ها، درختان، ساختمان ها، عوارض طبیعی و شهری مقایسه و به نوعی عظیم تر ببینند.

اَبَرماه توت فرنگی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پدیده اَبَرماه شامگاه پنجشنبه 3 تیر 1400 به نام اَبَرماه صورتی یا توت فرنگی (Super Strawberry Moon) گفته می گردد؛ باید تاکید گردد که این موضوع صرفاً یک اصطلاح است که توسط بومیان آمریکا در آستانه تابستان و با توجه به آغاز این فصل، به این شکل نام گذاری شده است و در رنگ یا شکل ماه هیچ تغییری در زمان مشاهده اَبَرماه ایجاد نخواهد شد و همانطور که اشاره شد، ماه صرفا عظیم تر و درخشان تر از ماه کامل عادی دیده خواهد شد.

وی تأکید کرد: اَبَرماه شامگاه پنجشنبه 3 تیر 1400 سومین و آخرین اَبَرماه امسال خواهد بود و امیدواریم علاقه مندان به عکاسی نجومی هنگام طلوع و غروب ماه در شامگاه پنجشنبه 3 تیر و بامداد آدینه 4 تیر در تلفیق با مناظر طبیعی از جمله کوه ها، درختان و حتی بناهای شاخص، بتوانند عکاسی موفقی از این پدیده زیبای نجومی داشته باشند. بدیهی است ماه حدود ساعت 20:30 در تهران و در زمینه صورت فلکی کمان (قوس) طلوع و قبل از ساعت 6 بامداد آدینه غروب خواهد نمود و در شهرهای مختلف کشور، با اختلاف زمانی این طلوع و غروب رخ خواهد داد.

خبر خورشیدگرفتگی اول تیر جعلی بود

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به خبر جعلی که در مورد خورشیدگرفتگی اول تیر 1400 در فضای مجازی طی این روزها منتشر شده است، گفت: طی روزهای گذشته در فضای مجازی خبر اشتباهی مبنی بر وقوع خورشیدگرفتگی در اول تیرماه 1400 منتشر شد که متأسفانه موضوعات غیرعلمی که بیشتر به نجوم احکامی و طالع بینی مرتبط است، با پدیده خورشیدگرفتگی پیوند داده شده بود.

وی تأکید کرد: در حقیقت، خورشیدگرفتگی در اول تیرماه 1399رخ داده و مربوط به امسال نیست. در امسال، روز 20 خرداد 1400 خورشیدگرفتگی رخ داد که البته این پدیده در سراسر ایران نیز قابل مشاهده نبود. ضمن آنکه خورشیدگرفتگی هیچ گاه در شرایط ماه کامل رخ نمی دهد.

مهندس عتیقی اضافه نمود: ذکر این نکته لازم است که خورشیدگرفتگی زمانی رخ می دهد که ماه نو باشد؛ در شرایطی که طی این شب ها، ماه به شرایط ماه کامل رسیده است و در هنگام ماه کامل، هیچ گاه خورشیدگرفتگی رخ نمی دهد، از این طریق اعلام می کنیم که خبر خورشیدگرفتگی اول تیرماه 1400 کاملاً جعلی است.

وی گفت: مطرح کردن موضوعاتی از جمله پرهیز از انجام بعضی کارها (خرید خانه، ازدواج، سفر و ...)، هرگز علمی نبوده که در زمان انتشار چنین اخباری در فضای مجازی، شاهد آنها هستیم و این موضوعات به هیچ عنوان مبنای منطقی و علمی ندارند و مورد تایید نیستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تأکید کرد: معتقدم وقتی هوش و نبوغ ایرانی ها در دنیا زبانزد بوده و متخصصان و پژوهشگران ایرانی در هر کشوری که فعالیت می نمایند، عموما به عنوان نخبه شناخته می شوند، انتشار این نوع خبرها با هدف گیری خاصی انجام می گردد؛ نخست اینکه نام ایران و ایرانی را به عنوان افراد خرافی و غیرعلمی معرفی نمایند و دوم اینکه افراد جامعه را به نوعی سطحی جلوه دهند، به گونه ای که گویا حتی از عدم امکان وقوع پدیده ای همچون خورشیدگرفتگی در میانه ماه قمری بی خبر هستند.

مهندس عتیقی گفت: ما همیشه در انجمن نجوم آماتوری ایران کوشش می کنیم به وسیله اطلاع رسانی دقیق و صحیح به وسیله رسانه ها و خبرگزاری های معتبر از جمله ایسنا، مردم را در این زمینه ها بیش از پیش مطلع کنیم.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1737

به "امشب آخرین اَبَرماه سال 1400 را تماشا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امشب آخرین اَبَرماه سال 1400 را تماشا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید