اندر فواید کوهنوردی برای سلامت جسم و زندگی اجتماعی

به گزارش مجله همراهان، کوهنوردی و طبیعت گردی نه فقط برای جسم، بلکه برای روح ما نیز مفید است. در این مقاله 5 تا از مهمترین فواید جسمانی و روانی ورزش کوهنوردی را بخوانید.

اندر فواید کوهنوردی برای سلامت جسم و زندگی اجتماعی

تابش نور گرم خورشید روی پوست، صدای وزش باد بین بوته ها و مشاهده درختان در دامنه کوهستان و لمس راستا بکر و خاکی زیر کفش های کوهنوردی همه از تجربه های خاطره انگیز و مشترک کوهنوردان است. تجربه طبیعت گردی و کوهپیمایی نه فقط خاطره ای دلچسب در یاد ما است، بلکه دارای فواید بسیاری برای روح و جسم ما خواهد بود.

مدت ها است که فواید کوهنوردی و طبیعت گردی از منظر علمی مورد بحث و تایید پزشکان، روان شناسان و فعالان حوزه سلامت انسان قرار گرفته است. این فواید از تاثیرات مطلوب روحی تا تاثیر بر سلامت جسمی و قوای فیزیکی را شامل می شود.

5 فایده کوهنوردی

تجربه طبیعت گردی و کوهنوردی خاص و منحصربه فرد است. اگر نگاه شما به کوهنوردی یک ورزش صرف است، باید بگوییم که در اشتباه هستید، متخصصان حوزه سلامت فواید کوهنوردی را بیش از آنچه هر ورزش جسمانی دیگری بر بدن انسان تاثیر دارد قلمداد می نمایند. کوهنوردی نه فقط خون تازه را در قلب و رگ های شما به جریان می آورد، بلکه به شما یاری می نماید تا فکری فعال و بازتری داشته باشید.

خوشبختانه در سراسر سرزمین چهار فصل ما، ایران، مکان های مناسبی برای طبیعت گردی، کوهنوردی و حتی کمپینگ وجود دارد تا از محاسن این ورزش بهره مند شویم. بنابراین بعد از مطالعه این هفت فایده طبیعت گردی و کوهنوردی بهانه ای برای دوری از طبیعت برای شما باقی نخواهد ماند!

1. کوهنوردی یک ورزش تمام عیار فیزیکی است

یکی از برترین ورزش های هوازی و توصیه شده برای تقویت قوای جسمانی، ایجاد سوخت و ساز و افزایش ظرفیت فیزیکی بدن، کوهنوردی است. هیچ تفاوتی نمی نماید که شما قصد صعود بلند داشته باشید، یا یک طبیعت گردی و پیاده روی ساده ولی طولانی، در هر صورت کوهپیمایی و طبیعت گردی یک ورزش برای تمام عضلات بدن شما خواهد بود.

در فعالیت کوهپیمایی از گردن تا انگشتان پا درگیر ورزش خواهند بود. مداومت و طول این ورزش یکی از دلایلی است که آن را از سایر ورزش ها، خصوصا ورزش های باشگاهی متمایز می نماید.

بنابراین اگر قصد آغاز یک ورزش برای افزایش قوای جسمانی، تقویت بدن و بعلاوه افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی را دارید، کوهنوردی می تواند برترین ورزش برای بدن شما باشد.

فواید کوهنوردی به عنوان یک ورزش تمام عیار:

  • تقویت استخوان بندی و عضلات بدن
  • هماهنگی جسمانی و عصبی، کنترل بهتر عضلات بدن و افزایش بالانس فیزیکی
  • یاری به تقویت و سلامت قلب
  • کاهش خطرات سلامتی مرتبط با ریه و دستگاه تنفسی

حتما در نظر داشته باشید که کوهنوردی همچون هر ورزش دیگری احتیاج به یادگیری اصولی و استفاده از تجهیزات مناسب دارد. بنابر این حتما قبل از آغاز کوهنوردی از مشاوره و هدایت یک متخصص بهره ببرید. بعلاوه برای خرید لوازم و تجهیزات مرد احتیاج خود می توانید از هدایت کارشناسان فروشگاه کوهنوردی اردو 360 بهره ببرید.

2. کوهنوردی: حلال مسائل! تقویت تمرکز و افزایش بازدهی فکری

شاید عنوان دومین فایده کوهنوردی برایتان عجیب باشد. ولی حقیقتا بیشتر افرادی که به فعالیت کوهپیمایی و طبیعت گردی می پردازند، دانسته یا نادانسته نه فقط برای بعد جسمانی، بلکه برای افزایش تمرکز و بازدهی فکری به این فعالیت می پردازند.

کوهنوردی بیشتر از هر ورزش دیگری به شما یاری می نماید تا تمرکز بهتری بر زندگی و درون خود داشته باشید. این مساله با کاهش حواس پرتی ها و افزایش راندمان فکری، موجب فایق آمدن بر مسائل و سختی های روزمره زندگی شهری می شود.

بنابراین یکی از مهمترین فواید کوهنوردی که باید به آن اشاره نمود، تقویت پویایی فکر و افزایش تمرکز است!

3. کاهش استرس و تقویت سلامت روان

از دیگر فواید کوهنوردی باید به خاصیت کاهش استرس و آرامش بخشی این فعالیت اشاره نمود. گذران وقت در طبیعت علاوه بر ایجاد یک تحول بزرگ در بعد جسمانی، موجب یک تحول بزرگ در بعد روانی و روحی نیز می شود.

دوری از تشعشعات رادیویی، آلودگی های محیط شهری و ارتباط با انواع وسایل ماشینی و غیر زنده موجب آرامش جسم و کاهش استرس وارد بر بدن می شود. علاوه بر آن ارتباط با طبیعت، جانوران، حیات وحش و بعلاوه آرامش جسمانی که موجب آزاد شدن فکر و کاهش فشار بر آن می شود، شما را به سمت و سوی وصف ناشدنی آرامش مطلق خواهد برد.

از دلایلی که افراد به طبیعت گردی و کمپینگ در طبیعت گرایش پیدا می نمایند، می توان به احساس بازگشت به درون و آرامشی که در این برنامه ها تجربه اشاره نمود.

کمپینگ نیز مانند کوهنوردی می تواند یک فعالیت بسیار مفید باشد، خصوصا در رابطه با پیمایش های چندروزه و سفرهای طبیعت گردی در دل طبیعت، این موضوع علاوه بر ابعاد روانی، فایده جسمانی بسیاری برای بدن از جمله دیتاکس و سم زدایی جسمی خواهد داشت.

بعلاوه تجربه خواب در طبیعت، درون کیسه خواب کوهنوردی و در میان جنگل، علاوه بر ایجاد آرامش روحی و جسمی برای شما، موجب تنظیم ساعت بدن شما خواهد شد. و این موضوع بر عملکرد تمام بدن کوهنورد و طبیعت گرد تاثیر مثبت بسزایی خواهد داشت.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با وسایل کمپینگ، اصول کمپ در طبیعت و خرید لوازم کمپینگ از سایت اردو 360 مجله و فروشگاه اینترنتی کوهنوردی، کمپینگ و طبیعت گردی بهره ببرید.

4. تقویت روابط محبت آمیز و اجتماعی

عمق زیاد روابط و صمیمیت میان دوستان، آشنایان و اعضای در برنامه کوهپیمایی و طبیعت گردی یکی از ویژگی های برتر این گروه فعالیت ها است. کوهنوردی به شما یاری می نماید تا ارتباط بهتری با دوست و اعضای خانواده خود داشته باشید، طبیعت خود خاصیت دوستی را افزایش می دهد.

بعلاوه خاطره خوبی که از برنامه های طبیعت گردی میان گروه شرکت نماینده شکل می گیرد، با توجه به تعامل زیاد این نوع از برنامه های محبت آمیز، یک پیوند نا گسستنی میان شما و عزیزانتان خواهد بود.

شاید بتوان گفت کوهنوردی تنها ورزشی است که و همه گروه های سنی از بچه ها تا افراد مسن و سال خورده را در بر می گیرد و می تواند موجب ارتباط بین این افراد باشد. بنابراین یکی از برجسته ترین فواید کوهنوردی ارتباط قوی شکل گرفته میان افراد خواهد بود.

5. افزایش اعتماد به نفس، استقلال و تقویت مهارت های زندگی

یکی دیگر از فواید برنامه های طبیعت گردی و کمپینگ، تقویت مهارت های زندگی است. این مهارت ها می تواند شامل پخت و پز، تهیه غذا و آذوقه، روشن کردن آتش، هنر رهبری و بسیاری حرفه ها و مهارت های دیگر باشد که شما در طبیعت و برنامه کوهنوردی با آن ها روبه رو می شوید.

یادگیری این مهارت ها و تجربه شرایط جدیدی که در آن قرار می گیرید، همگی بر روحیه و اعتماد به نفس شما تاثیر بسزایی دارند. از معروف ترین فواید کوهنوردی که همه به آن اشاره می نمایند، افزایش اعتماد به نفس و توانایی دستیابی به اهداف است. اما عکس باور عموم بر لزوم صعود و به قله رسیدن، این فرایند میانی و فرایند شکل گرفته در جریان صعود است که موجب تقویت و رشد فرد می شود و حتی رسیدن یا نرسیدن به قله نیز در آن دخیل نیست.

برای اطلاعات بیشتر از مزایای کوهنوردی و طبیعت گردی از مجله و فروشگاه اینترنتی اردو 360 بازدید کنید.

این وب سایت علاوه بر ارائه اطلاعات در حوزه طبیعت گردی، کلیه محصولات مرتبط با کمپینگ و کوهنوردی را به همراه نقد و آنالیز دقیق و خرید لوازم کوهنوردی برای فعالان و علاقه مندان طبیعت گردی عرضه می نماید.

منبع: کجارو
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2058

به "اندر فواید کوهنوردی برای سلامت جسم و زندگی اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندر فواید کوهنوردی برای سلامت جسم و زندگی اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید