اکوکمپ های ایران کجاست؟

به گزارش مجله همراهان، اکوکمپ های ایران در واقع سبکی تازه از اقامتگاه در کشور می باشد که در سال های اخیر هواداران زیادی پیدا نموده و بسیاری از افراد این سبک از محل اقامت را برای استراحت در سفرهای بومگردی خود ترجیح می دهند. هدف اصلی از راه اندازی اکوکمپ ها حفاظت از محیط زیست منطقه و ایجاد منافع مالی برای مردم محلی می باشد. اکوکمپ های ایران با توجه به آداب و رسوم مردم محلی طراحی شده و مسافران در زمان اقامت در این اکوکمپ ها می توانند چند روزی را به سبک مردم محلی زندگی نمایند. به اکوکمپ ها در اصطلاح فارسی اکوسیستم گفته می گردد، در ایران برای حفاظت از محیط زیست در سال های اخیر راه اندازی اکوکمپ ها رونق زیادی پیدا نموده است و بسیاری از مردم هم در جهت احترام به محیط زیست و داشتن ایرانی با طبیعت زنده و شاداب اقامت در اکوسیستم ها را در سفرهای داخلی خود ترجیح می دهند.

اکوکمپ های ایران کجاست؟

این مکان ها اغلب خانه های افراد محلی است که چیدمان کاملا سنتی دارد و از مسافران در این واحدهای اقامتی با انواع غذاهای محلی پذیرایی می گردد. در این مقاله از مجله توریستی خبرنگاران قصد داریم هر آنچه که مربوط به اکوکمپ های ایران است را به شما بگوییم تا با این سبک از اقامتگاه ها در کشور بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های اصلی اکوکمپ های ایران

اکوکمپ های ایران تنوع بسیار زیادی دارند و براساس عوامل محیطی و فرهنگ مردم منطقه طراحی شده اند. اکوکمپ های ایران نوع ویژه ای از اقامتگاه های محلی و سنتی در کشور می باشد که معمولا در منطقه ها خاص و بکر با چشم اندازهایی فوق العاده زیبا قرار گرفته اند. اکوکمپ های ایران به شکل های گوناگونی همانند خانه های سنتی و بومی، خانه های گنبدی، کلبه های چوبی، چادرهای عشایری، خیمه یا اتاقک هایی ساده با تزئینات بومی و محلی می باشند. در اکوکمپ های ایران همه چیز به نحوی طراحی شده که آسیبی به طبیعت وارد نگردد و مسافران در مدت اقامت در این واحدها بتوانند در فضایی کاملا دنج در دل طبیعت استراحت کنند و چند روزی را از زندگی مدرن شهری دور باشند.

بعلاوه در اکوکمپ ها به فرهنگ و باورهای مردم محلی هم به صورت ویژه توجه شده است، رعایت آداب و رسوم های محلی در طراحی اکوکمپ ها یکی از ویژگی های اصلی اکوکمپ های ایران می باشد که باعث جذب بیشتر توریست های خارجی شده است. زندگی مردم محلی منطقه هم با ساخت اکوکمپ ها در ایران رونق بسیار خوبی پیدا نموده و طبیعت این منطقه ها هم کمتر دچار آسیب شده است. در ایران به علت تنوع آب و هوایی که وجود دارد، تنوع اکوکمپ ها به لحاظ ساختار بسیار زیاد می باشد.

اکوکمپ چیست؟

اکوکمپ چیست؟ اکوکمپ شاخه ای پرطرفدار در صنعت توریستی است که هدف اصلی آن حفظ محیط زیست و معرفی جوامع سنتی به توریستان داخلی و خارجی در هر کشوری می باشد. در اصطلاح فارسی به اکوکمپ، اکوسیستم هم می گویند. در واقع اکوسیستم ها واحدهای اقامتی هستند که مردم برای استراحت یک یا چند روزه از آنها استفاده می کنند، این اکوسیستم ها دقیقا شبیه به خانه های مردم آن منطقه طراحی شده و شباهتی به هتل های لوکس و یا هاستل ها ندارد. اقامت در اکوکمپ ها در سال های اخیر رونق بسیار زیادی پیدا نموده و به همین علت به راحتی در منطقه ها مختلف کشور می توانید اکوکمپ های متنوعی را با توجه به احتیاج و سلیقه خود پیدا کنید و چند روزی را در آنجا به دور از هیاهوی زندگی شهری اقامت داشته باشید.

حفاظت از محیط زیست حساس و شکننده منطقه یکی از مهمترین دستاوردهای اکوکمپ ها برای هر کشوری می باشد. اکوکمپ های ایران نقش بسزایی در رونق صنعت توریستی در منطقه ها دور افتاده و روستاها داشته اند و به اقتصاد خانواده ها در این منطقه ها یاری زیادی نموده اند. اکوکمپ ها به شکل های مختلفی طراحی می شوند، ظاهر و ساختار اکوکمپ ها کاملا منطق بر فرهنگ مردم آن منطقه و آب و هوا می باشد.

رونق توریستی با ساخت اکوکمپ ها در ایران

در سال های اخیر بر تعداد افرادی که به جای رزرو هتل در شهرهای شلوغ، اقامت در اکوکمپ ها را ترجیح می دهند به شکل فزاینده ای افزایش یافته است، اغلب توریستان خارجی هم اقامت در اکوکمپ های ایران را به استراحت در اتاق های لوکس هتل های پنج ستاره کشور ترجیح می دهند. اکوکمپ یک اقامتگاه موقت و یک مقصد توریستی در منطقه ها بکر طبیعی می باشد که تمام خدمات آن با محیط زیست منطقه و استانداردهای بین المللی به صورت کامل هماهنگی دارد. اکوکمپ های ایران در واقع یک محل اسکان بومی و سنتی است که در ساخت آن هیچ آسیبی به طبیعت وارد نمی گردد و مهمانان نه تنها از چشم اندازهای طبیعی فوق العاده بهره می برند، بلکه با زندگی سنتی مردم منطقه هم آشنا می شوند و از غذاهای محلی استفاده می کنند.

اما فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات بهتر به توریستان در زمان اقامت در اکوکمپ های ایران یکی از نکات مهمی است که صاحب نظران در این زمینه باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشند. نبود بعضی زیرساخت ها همانند آب آشامیدنی سالم و یا اینترنت باعث ایجاد حس ناخوشایندی در توریستانی می گردد که اقامت در اکوکمپ های ایران را به جای اقامت در هتل های معمولی انتخاب نموده اند. یکی از اهداف ساخت اکوکمپ ها در ایران یاری به چرخه اقتصاد محلی است.

انواع اکوکمپ های ایران

همان طور که در ابتدا این مقاله هم اشاره کردیم، تنوع اکوکمپ های ایران با توجه به وسعت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی کشورمان بسیار زیاد می باشد، اکوسیستم ها یا همان اکوکمپ ها در هر منطقه از کشورمان مطابق معماری سنتی آن منطقه طراحی شده است و مدیریت اغلب این اقامتگاه ها را مردم محلی همان خطه برعهده دارند. اکوکمپ های ایران در اشکال مختلف و با مصالح گوناگونی ساخته می شوند، اکوکمپ ها یا همان اقامتگاه های بومگردی در ایران به نحوی طراحی شده که کمترین آسیب را به طبیعت و پوشش گیاهی و جانوری منطقه برسانند و کمترین پسماند را داشته باشد.

نوع میزبانی در اکوکمپ های ایران هم دقیقا مطابق با آداب و رسوم آن منطقه صورت می گیرد و اغلب برای مسافران اکوکمپ ها بانوان محلی غذاهای سنتی آن منطقه را طبخ نموده و برای میهمانان خود سرو می کنند. انواع اکوکمپ های ایران عبارتند از:

  • خانه های سنتی و بومی
  • خانه های گنبدی
  • کلبه های چوبی
  • چادرهای عشایری
  • خیمه
  • اتاقک هایی ساده با تزیینات ویژه

تاریخچه ساخت اکوکمپ ها در ایران

اولین بار حدود یک دهه پیش اولین اکوکمپ در استان اصفهان ساخته شد، در حال حاضر هم بیشتر اکوکمپ های ایران در اطراف شهر اصفهان قرار دارند و در اغلب روزهای سال مملو از توریستان داخلی و خارجی می باشند که برای بازدید از جاذبه های طبیعی و آشنایی با فرهنگ مردم این منطقه به اصفهان سفر نموده اند. با توجه به رونق و استقبال توریستان داخلی و خارجی از اکوکمپ ها ایران، این نوع اقامتگاه ها به یکی از پرطرفدارترین مکان ها برای استراحت در این تبدیل شد و ساخت این سبک اقامتگاه ها در کشور رونق بسیار خوبی پیدا کرد. تاریخچه ساخت اکوکمپ ها در ایران حدود یک دهه است ولی رونق مالی این اقامتگاه ها برای مردم محلی بسیار زیاد بوده و از همین رو تقاضا برای ساخت این نوع اقامتگاه ها در کشور بسیار زیاد می باشد. در حال حاضر بیشتر اکوکمپ های ایران به صورت رسمی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت می کنند.

معروف ترین اکوکمپ های ایران

ایران کشوری پهناور است و طبیعت بسیار متنوعی دارد، از همین رو بسیاری از مردم برای دیدن جاذبه های طبیعی و آشنایی با فرهنگ و سنت های مردم محلی اقامت در اکوکمپ ها را به استراحت در هتل ها ترجیح می دهند. در سال های اخیر تقاضا برای اقامت در اکوکمپ های ایران افزایش یافته و دقیقا به همین نسبت کسب و کار مردم محلی در روستاها و منطقه ها خاص کشور هم رونق گرفته است. به همین علت راه اندازی اکوکمپ ها در ایران به وسیله مردم محلی با استقبال بسیار خوبی رو به رو شده است و هر روز بر تعداد اکوکمپ های ایران افزوده می گردد. عشایر هم در زمینه پذیرایی از توریستان بسیار پیروز عمل نموده اند و بسیاری از مردم تمایل دارند در زمان سفر به منطقه ها عشایرنشین در چادرهای سنتی این مردم خونگرم استراحت کنند و چند روزی را در کنار آنها زندگی کنند.

نخستین اکوکمپ در کشور در استان اصفهان راه اندازی شده است و این استان توریستی بیشترین تعداد اکوکمپ را در کشور دارد. اکنون در ایران بیش از 50 اکوکمپ فعالیت می کنند که بعضی از این اقامتگاه های بوم گردی در دل کویر و بعضی دیگر در قلب منطقه ها کوهستانی و دشت های سرسبز کشورمان قرار دارند. بعضی از معروف ترین اکوکمپ های ایران عبارتند از:

اکوکمپ ستاره لوت در شهداد

آدرس دقیق: شهر شهداد، کیلومتر 20 جاده شهداد به نهبندان، روستای ملک آباد، اکو کمپ ستاره لوت

اکوکمپ ستاره لوت در شهداد را می توان یکی از قدیمی ترین اکوکمپ های ایران معرفی کرد که در دل کویر لوت بر روی مرتفع ترین هرم های ماسه ای دنیا قد علم نموده است و در تمامی روزهای سال با برترین خدمات و امکانات از مسافران پذیرایی می نماید. اکوکمپ ستاره لوت در واقع روی کلوت های شهداد بنا شده که یک پدیده کم نظیر طبیعی در دنیا می باشد و اغلب مردم از راه های دور و نزدیک برای دیدنی این پدیده طبیعی به شهداد سفر می کنند. اکوکمپ ستاره لوت در فاصله 120 کیلومتری شهر کرمان و 34 کیلومتری کلوت های شهداد واقع شده است و توریستان تقریبا پس از 20 دقیقه رانندگی در مسیر جاده شهداد به نهبندان وارد جاده ای آسفالت می شوند که مسیر آن منتهی به اکوکمپ ستاره لوت می باشد.

در ابتدای ورودی این اکوکمپ یک نخلستان زیبا واقع شده است که با اندکی دخل و تصرف انسانی، تعدادی سازه چادری در دل خود جای داده است. طراحی چادرهای این اکوکمپ بسیار منحصر به فرد و مطابق با آب و هوای این منطقه می باشد، سقف چادرها برای در امان ماندن از باران های سیل آسا به صورت شیبدار طراحی شده و ستون چادرها از جنس چوب می باشد. در طراحی این چادرها از پارچه های مخصوصی استفاده نموده اند که در فصل های گرم و سرد سال مسافران بتوانند در فضایی مطلوب استراحت کنند. البته از نظر دکوراسیون داخلی این چادرها فضای بسیار لوکس و مجهزی دارد و مسافران در مدت اقامت در این چادرها به امکاناتی از قبیل تخت هایی چوبی، آشپزخانه ای مجهز و یک سرویس بهداشتی دسترسی دارند.

اکوکمپ متین آباد

آدرس دقیق: کیلومتر 55 جاده کاشان به اصفهان، نطنز، شهر بادرود، روستای خالد آباد، ده آباد، روستای متین آباد، اکوکمپ کویری متین آباد

اکوکمپ متین آباد در واقع نخستین کمپ کویری ایران است که در یکی از شگفت انگیزترین منطقه ها ایران بنا شده است. این منطقه کویری راز و رمزهای بسیاری در دل خود دارد و هرکس که برای اولین بار به این منطقه شگفت انگیز سفر می نماید، بدون شک در مقابل این عظمت، حیرت زده می گردد. بسیاری از توریستان داخلی و خارجی سالانه برای دیدن این منطقه اعجاب انگیز از نزدیک و دیدن آسمان پرستاره کویر به این منطقه سفر می کنند و اغلب آنها تمایل دارند که شب را در اکوکمپ متین آباد بگذرانند، این اقامتگاه بومگردی بدون شک یکی از پرطرفدارترین اکوکمپ های ایران است که در دل طبیعت واقع شده است.

اکوکمپ متین آباد در شمال شهر نطنز بین دو شهر کاشان و اصفهان واقع شده است و شبیه به کاروانسراهای تاریخی طراحی شده است. حجره هایی که در دل این اکوکمپ ها جا خوش نموده اند در واقع اتاق هایی هستند که توریستان در مدت اقامت در این مکان می توانند در آنها استراحت کنند. دیوارهای این اکوکمپ مطابق با خانه های سنتی کویر از جنس کاهگل ساخته شده و حجره های سنتی این اقامتگاه به امکانات رفاهی متنوعی همانند سرویس بهداشتی فرنگی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، تلویزیون و یخچال مجهز می باشند.

اکوکمپ عشایری دورنا

آدرس دقیق: اردبیل، مشگین شهر، جاده توریستی موئیل، 20 کیلومتری جنوب مشگین شهر، نرسیده به دوراهی آبگرم قینرجه، سمت چپ، 1 کیلومتر بعد از روستای ناصرآباد

اکوکمپ عشایری دورنا در منطقه ای کوهستانی در شمال غربی ایران در نزدیکی مشگین شهر واقع شده است، این اکوکمپ در یک منطقه ییلاقی به نام ملک سویی جایی که فاصله ای بین ابرها و زمین نیست، در منطقه ای بکر واقع شده است. برای محافظت اصولی از منطقه ها کوهستانی و طبیعت منطقه ایجاد اکوکمپ های تخصصی راه حلی مناسبی محسوب می گردد، اکوکمپ عشایری دورنا در دل کوهستان واقع شده است و با رعایت تمامی نکات اصولی طراحی و ساخته شده است تا هیچ آسیبی به طبیعت بکر این منطقه وارد نگردد. ترکیب طبیعت بکر کوه های سر به فلک کشیده سبلان و نزدیکی به شهر مشکین شهر باعث شده بسیاری از هموطنان و توریستان خارجی این اکوکمپ را در فهرست برترین اکوکمپ های ایران قرار دهند.

برخلاف اکوکمپ های کویری که اغلب در روزهای سرد پرطرفدار هستند، توریستان در فصل های گرم سال اقامت در اکوکمپ عشایری دورنا را ترجیح می دهند. همان طور که از نام این اکوکمپ تعیین است، طراحی آن به سبک چادرها و خانه های عشایری اجرا شده و مسافران در فصل های گرم سال در مدت اقامت در این اکوکمپ می توانند از دیدن چشم انداز کوهستان و هوای خنک لذت ببرند.

اکوکمپ سوباتان

آدرس دقیق: فاصله 22 کیلومتری شهر لیسار تالش، منطقه ییلاقی سوباتان

اکوکمپ سوباتان در منطقه ای کاملا ییلاقی و خوش آب و هوا در ارتفاعات تالش استان گیلان در منطقه ای ملقب به بهشت ایران واقع شده است، بسیاری به این منطقه خوش آب و هوا لقب سوسیس ایران را می دهند، برای لذت بردن از هوای خنک در فصل تابستان و دیدنی کوه های سرسبز تالش می توانید به این اکوکمپ مجذوب کننده بروید. اکوکمپ سوباتان در میان ییلاق پوشیده از چمنزار و گلزار، چادرهای عشایر، چشمه های گوارا و کلبه هایی از جنس چوب بلوط قرار گرفته است و حس آرامش در تمام لحظات اقامت در این اکوکمپ به توریستان منتقل می گردد. اکوکمپ سوباتان با استفاده از مصالح بومی و رعایت اصول معماری سنتی این منطقه طراحی شده است و توریستان به امکانات رفاهی مجذوب کنندهی در مدت اقامت در این مجموعه دسترسی دارند.

1. مفهوم اکوکمپ چیست؟

اکوکمپ ها در واقع اقامتگاه هایی هستند که در دل طبیعت و یا در منطقه ها ویژه روستایی و بکر قرار گرفته اند، این اقامتگاه ها با هدف کاهش آسیب به طبیعت ساخته شده و توریستان در مدت اقامت در اکوکمپ ها به تمامی امکانات رفاهی برای استراحت دسترسی دارند.

2. اکوکمپ های بیابانی معروف ایران کدامند؟

اکوکمپ متین آباد، اکوکمپ ستاره لوت شهداد و اکوکمپ چاه جم از جمله معروف ترین اکوکمپ های ایران است که در منطقه ها بیابانی قرار گرفته اند.

3. مجذوب کننده ترین اکوکمپ های ایران کدام است؟

مجذوب کننده ترین اکوکمپ های ایران عبارتند از دورنا، تنکابن، شهداد، سوباتان، متین آباد، دیلمان و گنبد کبود.

4. آیا در اکوکمپ های ایران امکان شارژ تلفن همراه و دوربین وجود دارد؟

بله. بسیاری از اکوکمپ ها با استفاده از پنل های خورشیدی که از منابع تجدید پذیر استفاده می کنند، انرژی لازم برای تامین برق مورد احتیاج میهمانان خود را فراهم می کنند و شما به راحتی در اغلب اکوکمپ های ایران به برق دسترسی دارید.

5. آیا خرید بلیط هواپیما به مقصد شهرهای مختلف ایران از سایت خبرنگاران امکان پذیر است؟

بله، شما می توانید بلیط پرواز و یا تور تفریحی مورد نظر خود به مقصد تمامی شهرهای ایران همانند مشهد، اصفهان، شیراز، تهران، کیش و موارد دیگر را به صورت 24 ساعته و آنلاین از سایت خبرنگاران بخرید.

جمع بندی اکوکمپ های ایران کجاست؟

اگر در زمان سفر دوست دارید در دل طبیعت اقامت داشته باشید و یا با فرهنگ و سنت های مردم محلی بیشتر آشنا شوید، اقامت در اکوکمپ های ایران احتمالا تمامی خواسته های شما را برآورده می نماید و سفری خاطره انگیز به دل طبیعت ایران خواهید داشت. هزینه مناسب اقامت و تنوع امکانات رفاهی در اکوکمپ ها باعث شده اغلب توریستان در زمان سفر این اقامتگاه را برای استراحت انتخاب کنند و علاوه بر استراحت در اقامتگاه های بومگردی با فرهنگ و رسومات مردم محلی هم بیشتر آشنا شوند. برای خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل در داخل و خارج کشور و یا خرید تورهای تفریحی داخلی و خارجی به صورت 24 ساعته و بدون محدودیت زمانی می توانید به سایت آژانس مسافرتی خبرنگاران مراجعه نمایید و به راحتی هتل و یا اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2266

به "اکوکمپ های ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوکمپ های ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید