بن بست مذاکرات دولت افغانستان و طالبان شکسته شد

به گزارش مجله همراهان، هیأت طالبان و دولت افغانستان برسر دستور کار مذاکرات صلح توافق نموده اند و به نظر می رسد هیأت دولتی پذیرفته است که توافقنامه آمریکا و طالبان یکی از پایه های مذاکرات بعدی صلح باشد و این موضوع واکنش هایی در افغانستان داشته است.

بن بست مذاکرات دولت افغانستان و طالبان شکسته شد

بن بست مذاکرات صلح پس از دو ماه گفت وگو برسر دستور کار آن شکسته شد و گفته می گردد که دو طرف پذیرفته اند که توافقنامه طالبان و آمریکا، موضع گیری سازمان ملل متحد در قبال صلح و اراده مردم؛ اساس مذاکرات بعدی باشد.

طلوع نیوز افغانستان امروز دوشنبه نوشت که معصوم استانکزی رییس هیأت مذاکره نماینده دولت و عبدالسلام مشاور رییس جمهوری چند روز است که در کابل بسر می برند تا حمایت محمداشرف غنی رییس جمهوری را نسبت به این پیشرفت جلب کند.

علی ذکی یکی از فعالان اجتماعی نیز نوشته است که در حال حاضر حمایت رییس جمهوری از این توافقات با سختی هایی روبرو شده است.

وی نوشته است که بن بست کنونی با کوشش ها و میانجیگری دولت قطر شکسته است.

اعضای هیئت های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هرچند درباره توافق بدست آمده چیزی نگفته اند اما شماری از رهبران احزاب و مقامات افغان واکنش هایی در این رابطه داشته اند.

محمدیونس قانونی معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان و از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این رابطه در صفحه فیسبوک خود نوشته است که بن بست مذاکرات صلح دوحه میان هیأت دولت افغانستان و طالبان بر سر توافق در خصوص طرح دستور عمل یا راه کار مذاکرات پس از 2 ماه، شکست و این مذاکرات با این کار گامی به پیش نهاد.

قانونی افزوده است که با شکستن بن بست مذاکرات صلح دوحه و ورود به مرحله بعدی، بارقه ای برای دست یافتن به صلح پایدار و عادلانه در کشور پدیدار شده است.

هرچند تا به امروز منبع موثقی در باره چگونگی شکستن بن بست چیزی نگفته است و هنوز اعلام نشده که کدام یک از طرف ها برای شکستن بن بست عقب نشینی نموده و یا راه جایگزینی ارائه نموده اند اما قانونی از شایستگی، هوشیاری و استقامت هیأت دولتی قدردانی نموده است.

قانونی از آنها خواسته است که با کیاست، صبر و استقامت این راه سخت را طی نمایند و کشور و ملت رنجدیدۀ افغانستان را به ساحل امن از فتنه و جنگ و رهایی از بحران کنونی برسانند.

عطامحمدنور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان که پسرش خالد نور از اعضای هیأت مذاکره نماینده صلح است نیز گفته که این کار گامی به پیش است.

وی نوشته است: جمعیت اسلامی افغانستان با تأکید بر درس دریافت از حوادث بیش از چهار دهۀ تاریخ معاصر کشور به این باور است که جز گفت و گو و حل قضایا از راه های مسالمت آمیز و تأمین عدالت و برابری نمی توان به صلح پایدار دست یافت.

نور افزوده است که از این پیشرفت در مذاکرات صلح دوحه استقبال می نماید و توقع دارد که توافقات تازه در باره برنامه کارشیوه مذاکرات میان دو طرف، راه را به رسیدن به توافق در موضوعات ماهیتی و بنیادین هموار کند و ما در سرانجام این مذاکرات شاهد سرانجام بحران کنونی و جنگ و خون ریزی و آمدن صلح پایدار و عادلانه در کشور باشیم.

این در حالی است که گروه طالبان از وزیر خارجه آمریکا خواسته است نام رهبران این گروه از فهرست سیاه حذف گردد و زندانیان باقی مانده آنها از زندانهای دولت افغانستان آزاد شوند.

برعکس اما دولت و کارشناسان سیاسی آزادی پنج هزار زندانی گروه طالبان را یک اشتباه می دانند که نتوانسته توقع آنها را که کاهش خشونت بود، برآورده کند و زندانیان نیز در تعهد خود پای بند نمانده و به میدان های جنگ برگشته اند.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نهمین نشست امنیتی هرات گفت که آزادی زندانیان طالبان با هدف توقف جنگ و کاهش خشونت ها انجام شد اما این کار به نتیجه مطلوب منتهی نشد.

در حالی که جنگ در 24 استان افغانستان بین نیروهای دولتی و گروه طالبان بشدت ادامه دارد و تلفات نیروهای دو طرف و غیرنظامیان بشدت افزایش یافته است، مارشال عبدالرشید دوستم از آمریکا انتقاد نموده و از دولت افغانستان خواسته است که به وی اجازه دهد تا شمال را از وجود طالبان پاکسازی کند.

دوستم چند روز پیش با کشته شدن فرمانده پلیس شهرستان قرمقول در استان فاریاب در این شهرستان حاضر شد و از آمریکایی ها بشدت انتقاد کرد که از چند موتورسیکلت سوار شکست خورده و اکنون در کوشش برای خروج نیروهای خود از افغانستان است.

وی به طالبان هشدار داد که هرگز به این فکر نباشند که به علت شکست دادن آمریکایی ها، مردم افغانستان را نیز شکست خواهند داد.

دوستم می گوید: اگربه وی اجازه داده گردد، بعضی استانها را با مذاکره، بعضی را به وسیله بزرگان قومی و بعضی دیگر را که حاضر به مذاکره نیستند با جنگ و سرکوب پاکسازی خواهد نمود. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1374

به "بن بست مذاکرات دولت افغانستان و طالبان شکسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن بست مذاکرات دولت افغانستان و طالبان شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید