توضیحات معاون سازمان انرژی اتمی درباره عضویت دائم ایران در کمیته علمی آنالیز اثرات تشعشعات هسته ای

به گزارش مجله همراهان، معاون سازمان انرژی اتمی در مورد عضویت دائم کشورمان در کمیته علمی آنالیز اثرات تشعشعات هسته ای در سازمان ملل متحد (آنسکر) خاطرنشان کرد عملکرد حیرت آور ایران در دوران عضویت در این کمیته به عنوان عضو ناظر باعث شد که ارتقای سطح عضویت ایران به تصویب برسد.

توضیحات معاون سازمان انرژی اتمی درباره عضویت دائم ایران در کمیته علمی آنالیز اثرات تشعشعات هسته ای

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در کمیته علمی آنالیز اثرات تشعشعات هسته ای در سازمان ملل متحد(آنسکِر)، محمد رضا کاردان معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور تأکید کرد که سطح و کیفیت مشارکت جمهوری اسلامی ایران در این کمیته به عنوان عضو ناظر به گونه ای بود که حیرت و تعجب همگان را به همراه داشت و بطور کاملا مشهود مورد تایید اعضای علمی و دانشمندان کمیته نهاده شد.

رئیس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور در خصوص ارتقاء عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیته علمی آنالیز اثرات تشعشعات هسته ای از شرایط ناظر به عضویت دائم شرح داد: با پیگیری های مکرر مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور در سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه، در سال 2017 درخواست ایران جهت عضویت در کمیته مذکور به همراه سه کشور نروژ، امارات متحده عربی و الجزایر پذیرفته شد و بر اساس قطعنامه 76، 72 مجمع عمومی سازمان ملل متحد از کشورهای متقاضی درخواست شد تا یک نفر دانشمند مرتبط را به عنوان ناظر برای یک دوره 4ساله معرفی نمایند تا بر اساس روش اجرایی عضویت در کمیته و بر مبنای حضور مفید و موثر کشورهای عضو در فعالیت ها، پس از دوره 4 ساله، در خصوص عضویت دائمی آنها تصمیم گیری شود.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه نمود: از سال 2018 نماینده ایران بعنوان عضو ناظر در جلسات کمیته حاضر می شود و فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط با پرتوگیری شغلی و پزشکی در سطح کشور به این کمیته ارایه و ارسال می شود.

کاردان گفت: با بهره گیری از ظرفیت های ملی و دانشمندان ایرانی در کارگروه های فنی کمیته مشارکتی فعال و اثربخش داشته ایم؛ سطح و کیفیت مشارکت جمهوری اسلامی ایران در برنامه های این کمیته به گونه ای بود که تعجب و حیرت اعضای کمیته را برانگیخته و به اذعان همگان حضور ایران در کمیته می تواند کیفیت فعالیت ها را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

وی گفت: در شصت و هشتمین جلسه کمیته در سال2021 و پس از گذشت 4سال از حضور اعضای ناظر، آنالیز عضویت دائم چهار کشور ناظر از جمله ایران در دستور کار کمیته نهاده شد؛ در این جلسه که به صورت مجازی برگزار گردید، گزارش فعالیت های اجرا شده به وسیله ایران در چهار سال گذشته ارایه و در خاتمه پیشنهاد عضویت دائمی ایران در کمیته علمی اثرات تشعشعات هسته ای با اجماع مورد موافقت واقع شد.

کاردان توضیح داد: عضویت دائمی در کمیته علمی اثرات تشعشعات هسته ای باید در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برسد. در این راستا علی رغم کوشش های چند کشور جهت به تعویق افتادن عضویت دائمی ایران و حذف این بند از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، با کوشش ها و رایزنی فشرده دیپلماتیک وزارت امور خارجه و بعلاوه اقدامات اثربخش علمی، پژوهشی و سابقه درخشان گزارش های ایران و بعلاوه با حمایت کامل دانشمندان عضو کمیته، خوشبختانه عضویت ایران به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و جایگاه ایران در این نهاد بین المللی از شرایط ناظر به عضویت دائم ارتقاء یافت.

این کمیته علمی در سال 1955 با هدف جمع آوری و ارزیابی اطلاعات در خصوص آثار تشعشعات اتمی بر انسان و چگونگی مقابله با اثرات تشعشعات و نگرانی ناشی از آزمایش های سلاح اتمی، بر اساس قطعنامه 913 مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل شد. آنسکر در زمان تأسیس 15 عضو داشت و در سه بازه زمانی اعضای خود را به 27 کشور افزایش داد که با عضویت دائم ایران و سه کشور دیگر، تعداد اعضای کامل آن به 31 عضو افزایش پیدا می نماید.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1943

به "توضیحات معاون سازمان انرژی اتمی درباره عضویت دائم ایران در کمیته علمی آنالیز اثرات تشعشعات هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات معاون سازمان انرژی اتمی درباره عضویت دائم ایران در کمیته علمی آنالیز اثرات تشعشعات هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید