ثبت دامنه سایت چگونه است؟

به گزارش مجله همراهان، آدرس دامنه (دامین یا دومین) سایت شما می تواند با www و یا بدون آن آغاز شود. در این مطلب آموزش ثبت دامنه سایت را برای شما در نظر گرفته ایم.

ثبت دامنه سایت چگونه است؟

دامنه سایت چیست؟

دامنه سایت در واقع آدرسی است که به سایت شما اختصاص داده می شود. دامنه یا دامین (domain) از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده می شود. پسوندهای بین الملی رایج برای ثبت دامنه، عبارتند از: org ، net ، com که برای استفاده عموم هستند و به ترتیب معرف سایت های تجاری (Commercial) ، شبکه (Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند. پسوند دیگری که بسیار مورد استفاده است پسوند ملی هر کشور می باشد. به عنوان مثال سایت هایی که متعلق به کشور ایران هستند با پسوند ir و سایت های متعلق به کشور روسیه با پسوند ru ثبت می گردند. در ثبت دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نام ها با توجه به اینکه چه کسی زودتر برای ثبت آن نام اقدام کرده باشد، ثبت می شوند.

این نام ها برای مدت یک سال در اختیار شما هستند و شما می توانید هر ساله آن را تمدید نمایید یا از همان ابتدا آدرس را به مدت چند سال رزرو کنید. آدرس دامنه (دامین یا دومین) سایت شما می تواند با www و یا بدون آن شروع شود. دامنه سایت شما در نتایج جستجو دیده می شود و بازدیدکنندگان شما مستقیما به این دامنه هدایت می شوند.

تاثیر دامنه سایت بر سئو چیست؟

اشتباه در شرایط ایندکس صفحات سایت

از آنجایی که موتورهای جستجو آدرس سایت شما را در دو حالت استفاده یا عدم استفاده از www به عنوان دو دامنه مستقل شناسایی می کنند. بطور مثال اگر آدرس سایت شما www.setare.com باشد ولی بصورت setare.com نیز قابل مشاهده باشد موتورهای جستجو ممکن است هر دو دامنه و یا یکی از آن ها را ایندکس کنند. اگر گوگل دامنه ای را ایندکس کند که دامنه اصلی (Preferred Domain) مورد نظر شما نیست، شما فکر می کنید که صفحات شما ایندکس نمی شوند در حالیکه حالت دیگر آدرس سایت شما در حال ایندکس شدن است. برای مشاهده شرایط ایندکس سایت خود در گوگل و مقایسه دو دامنه می توانید یکبار در گوگل Site:setare.com و یکبار Site:www.setare.com را سرچ کنید؛ آنگاه متوجه می شوید که سایت شما با چه آدرسی در گوگل ایندکس شده است.

جلوگیری از مشکل محتوای تکراری

برای اینکه با مسائل محتوای تکراری روبرو نشوید باید دامنه سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. اگر موتور جستجو هر دو دامنه شما را بررسی و ایندکس کند آن ها را دو صفحه متفاوت ولی با محتوای یکسان شناسایی می کند. این موضوع می تواند تاثیر منفی بسیاری در سئو سایت شما بگذارد.

ثبت دامنه سایت با www یا بدون آن

اگر می خواهید تعیین کنید که دامنه به چه شکل باشد (یعنی با www یا بدون آن)، بهتر است ابتدا تعداد و کیفیت لینک های ورودی به دامنه را در هر دو حالت در نظر بگیرید و هرکدام که لینک ورودی بهتری دارند به عنوان دامنه اصلی انتخاب کنید. لینک های ورودی بعدی به سایت شما همگی به این دامنه اختصاص خواهند یافت که بر سئو سایت شما مستقیما تاثیرگذار است.

انتخاب دامنه اصلی و اینکه دارای www باشد یا خیر کاملا به شما بستگی دارد. با توجه به بک لینک های این دامنه ها و یا بر اساس تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل می توانید دامنه اصلی خود را تعیین کنید. در صورتیکه سایت شما زیردامنه هایی مانند seo.setare.com یا crm.setare.com را شامل می شود، استفاده از دامنه www.setare.com مناسب تر است زیرا آدرس دهی زیردامنه ها و تفاوت آن ها با دامنه اصلی را برای کاربران تعیین می کند.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری مرحله به مرحله ثبت سایت در گوگل

در مقابل عدم استفاده از www آدرس سایت شما را کوتاهتر نشان می دهد و تجربه نشان داده است که بیشتر کاربران امروزه www را در ابتدای آدرس سایت تایپ نمی کنند و حتی سایت هایی با این نوع آدرس دهی را قدیمی تصور می کنند. در نهایت انتخاب دامنه اصلی برعهده شما بوده و نمی توان گفت که هریک برتری تعیینی بر دیگری دارد.

دامنه اصلی چند سایت شناخته شده را به عنوان نمونه برای شما نشان داده ایم:

  • www.wikipedia.org
  • www.facebook.com
  • www.yahoo.com
  • www.google.com
  • Digg.com
  • Twitter.com
  • Pinterest.com

چگونه دامنه اصلی سایت را تعیین کنیم؟

برای تعیین دامنه اصلی سایت دو راه وجود دارد، راه اول بوسیله گوگل وبمستر بوده و راه دوم از طریق 301 redirect.

گوگل وبمستر (گوگل سرچ کنسول)

در ابتدا یک حساب کاربری در گوگل وبمستر برای خود بسازید، اگر تا به امروز نساخته اید می توانید با استفاده از دامنه www سایت شروع کنید. در ادامه باید مالکیت سایت را برای خود تایید کنید برای اینکار می توانید با استفاده از اکانت گوگل آنالیتیکز خود هویتتان را تایید کنید.

تایید مالکیت دامنه بوسیله گوگل آنالیتیکز

اگر حساب آنالیتیکز هم ندارید می توانید از راه های جانبی مانند افزودن تگ متا یا آپلود فایل HTML روی هاست مالکیت خود را بر دامنه تایید کنید.

روش های جانبی برای تایید مالکیت دامنه

پس از تایید دامنه با www، از گوشه بالا سمت راست صفحه بر روی گزینه ADD A SITE کلیک کنید و دامنه بدون www سایت خود را نیز اضافه کنید، تمام مراحل قبلی را طی کرده و مالکیت خود بر دامنه را ثابت کنید!

افزودن دامنه جدید به گوگل وبمستر

پس ار تایید هردو دامنه برای تعیین دامنه اصلی سایت از منوی سمت چپ به آدرس زیر بروید:

Configuration>Settings>Preferred Domains

انتخاب دامنه اصلی سایت

دامنه مورد نظر خود را به عنوان دامنه اصلی انتخاب کرده و پیامی از گوگل وبمستر مبنی بر تغییر دامنه اصلی خود دریافت خواهید کرد.

301 redirect

برای استفاده از این روش کافی است که کد زیر را به فایل htacess. خود اضافه کنید:

RewriteEngine On RewriteBase / RewriteCond %{HTTP-HOST} ^www.domainname.com [NC] RewriteRule ^(.*)$

http://domainname.com/$1] L,R=301]

گروه تکنولوژی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1455

به "ثبت دامنه سایت چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت دامنه سایت چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید