جانی دپ و هالیوود؛ ستاره ای در آستانه نابودی

به گزارش مجله همراهان، مدتی پیش جانی دپ ستاره مشهور 57 ساله هالیوود در دعوای حقوقی با روزنامه سان (The Sun) شکست خورد و تحت فشاری بیشتر از گذشته، مجبور به کناره گیری از پروژه های سینمایی شد.

جانی دپ و هالیوود؛ ستاره ای در آستانه نابودی

پرونده شکایت دپ از روزنامه سان مربوط به ادعایی می شد که در این روزنامه علیه رفتار دپ با همسر سابقش امبر هرد به چاپ رسیده بود. دپ معتقد بود که این ادعا در واقع یک افترا است و به همین دلیل هم علیه روزنامه شکایتی تنظیم کرد.

البته ماجرای طولانی دادگاه های دپ و همسر سابقش ابتدا با درخواست طلاق امبر هرد و اتهام بدرفتاری و سواستفاده فیزیکی و کلامی شروع شد. گرچه این اختلافات در مرحله ای به نظر حل شده می رسید، شکایت های متقابل و متعدد این زوج علیه یکدیگر کار را به مراحل پیچیده تری رساند. در نهایت دپ شکایتی علیه همسر سابقش تنظیم کرد و خواهان غرامت سنگین 50 میلیون دلاری شد؛ دپ ادعا کرد برعکس آنچه گفته شده امبر هرد او را کتک زده و ادعاهایش دروغ است. دپ همچنین شکایتی علیه روزنامه سان تنظیم کرد؛ این پرونده به شکست او انجامید و همین شکست باعث شد هالیوود که ظاهرا در حال تجدید نظر بود و قصد داشت دوباره به جانی دپ روی خوش نشان دهد، تک به تک پروژه های او را لغو کند و این بازیگر پرآوازه را به انزوا بکشاند.

دپ پس از شکست در دادگاه ابتدا نقشش در مجموعه جانوران شگفت انگیز (Fantastic Beasts) را از دست داد و قرار شد مدس میکلسن به جای او به ایفای نقش در این مجموعه بپردازد. این بازیگر پیش از نتیجه نهایی دادگاه هم نقش مشهور کاپیتان جک اسپارو را به عنوان شخصیت مرکزی مجموعه دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean) از دست داده بود اما با کوشش هایی که در جهت اثبات بی گناهی اش انجام می داد به نظر می رسید شانس بازگشت به این مجموعه سینمایی را داشته باشد. با این وجود شکست نهایی در دادگاه ظاهرا کار این بازیگر را یک سره نموده است.

  • حاشیه های شگفت انگیز برای جانوران شگفت انگیز

دپ که ضربه های سنگینی از پروژه های سینمایی خورده فعلا مدتی است که در صفحه اینستاگرامش فعال تر شده و بیش از 9 میلیون مخاطب دارد. آیا می شود ادعا کرد که جانی دپ به آخر خط رسیده است؟

کورسوی امید کریستین دیور

در این روزهای سخت یکی از معدود نقاط امیدبخش برای جانی دپ این بوده که فعلا پیروز شده قراردادش را با برند معتبر فرانسوی کریستین دیور حفظ کند؛ این قرارداد حدود 5 میلیون دلار ارزش دارد. به گفته یک مشاور بازاریابی در حوزه مد و زیبایی، مخاطبان فرانسوی به اندازه مخاطبان آمریکایی روی مسائلی که اخیرا برای جانی دپ پیش آمده حساس نیستند. این مشاور می گوید: فرانسوی ها عاشق جانی اند و امیدوارند او از این ماجرا هم عبور کند. احتمالا کریستین دیور تبلیغاتی که در همکاری با جانی دپ فراوری می نماید را در بازارهایی که مخاطبان محافظه کارتری در این حوزه دارد پخش نکند و در آن بازارها دست نگه دارد. به همین دلیل هم در زمینه این همکاری هنوز شاهد هیچ نوع بیانیه رسمی نبوده ایم. به عقیده این تحلیلگر با یکی دو نقش خوب در یکی دوسال آینده دپ می تواند دوباره به شرایط قبل بازشود.

با این حال لزوما همه ناظران به این خوش بینی نیستند. مقاله سال 2018 روزنامه سان که نگاهی مفصل به رابطه 15ماهه پرتلاطم دپ و همسر سابقش داشت این بازیگر مشهور را به کتک زدن همسرش محکوم کرد؛ کتک زدن همیشگی یا از روی عادت و نه صرفا در یک مورد خاص. در ادامه دادگاهی که قرار بود به پرونده این اتهام و شکایت دپ از روزنامه رسیدگی کند 16 روز به طول انجامید و طی این روزها جزییات ناخوشایندی از رابطه دپ و هرد به بیرون درز کرد.

امبر هرد که خود یک مدل و بازیگر است در این دادگاه گفت می ترسیده توسط جانی دپ کشته شود و در دعواها دپ به او سیلی، لگد و ضربات سر می زده. به ادعای این بازیگر دپ حتی کوشش می نموده او را خفه کند و از انواع و اقسام شیوه های ضرب و شتم علیه ش استفاده می نموده. طبیعتا جانی دپ این اتهامات را انکار کرد و گفت همسرش سعی نموده او را با پرتاب بطری زخمی نماید.

با توجه به اینکه دپ دادگاهی را باخته که در آن چنین جزییاتی مطرح شده به نظر نمی رسد بازگشت او به پروژه های معتبر و درآمدزای هالیوود به این سادگی ها باشد. نباید فراموش کرد که چهره مطرحی چون وودی آلن که چندین جایزه اسکار در کارنامه دارد و گمان می رفت به زودی می تواند صندلی خود در هالیوود را بازیابد حال به سختی منزوی شده و برای پروژه هایش در آمریکا پخش نماینده پیدا نمی نماید. شرایط سایر ستاره هایی که در چند سال اخیر به بدرفتاری با زنان متهم شده اند هم از این بهتر نیست؛ نمونه اش کوین اسپیسی که یک شبه از عرش به فرش سقوط کرد.

  • کوین اسپیسی پس از تبرئه شدن از اتهامات به هالیوود باز می شود؟

با این حال طرفداران جانی دپ دست بردار نیستند و سعی می نمایند هرطور شده این ستاره را از انزوا نجات دهند. آن ها اخیرا بیش از 250هزار امضا برای بازگشتن دپ به مجموعه دزدان دریایی کارائیب جمع آوری کردند؛ اقدامی که به احتمال بسیار زیاد کاملا بی اثر است اما نشان می دهد دپ هنوز هم محبوبیت گسترده ای دارد. طرفداران این بازیگر اخیرا پس از پخش تبلیغ عطر کریستین دیور کمپین هایی برای خرید عطر ایجاد کردند تا حمایتشان از این ستاره رو به خاموشی را نشان دهند.

همانطور که یکی از تحلیلگران گفته بود کریستین دیور در پخش آگهی های دپ در بازارهای دیگر کمی محتاط عمل می نماید. این شرکت اخیرا برای سنجش مذاق مخاطبان چندباری این آگهی را در طول برنامه های گفتگومحور آخر شب همچون برنامه استیون کلبر در سی بی اس پخش نموده است. ظاهرا همین اقدام هم باعث شده این برند با فشارهایی جدیدی روبرو شود که خواهان لغو قرارداد با جانی دپ اند. با این حال پافشاری طرفداران این بازیگر باعث شده دپ هنوز امکانات محدود باقی مانده اش را حفظ کند.

رولینگ هم از حمایت مرد دردسرساز دست کشید

جانی دپ همواره به شکلی صریح و آشکار درباره سبک زندگی مخاطره آمیزش سخن گفته است. در دادگاه او به این نکته اشاره نمود که مصرف مواد مخدر و سیگار را از سال های ابتدایی نوجوانی شروع نموده و در مصاحبه ای که سال 2018 انجام داده بود هزینه مصرف نوشیدنی های الکلی خود را رقمی بین 30 تا 50هزار دلار در ماه عنوان نموده بود. برخی از تحلیل گران در هالیوود معتقدند چه بسا همین موضوعات و تبلیغات در زمینه شخصیت دپ منجر به بدترشدن شرایط او شد.

گرچه برخی ها همچون جی.کی. رولینگ کوشش کردند پای جانی دپ بایستند اما در نهایت آن ها هم مجبور شدند جایی از حمایت هایشان دست بکشند. رولینگ که خالق جهان هری پاتر و جانوران شگفت انگیز است هنگامی که حضور جانی دپ در اولین فیلم مجموعه اعلام شد و کاربران شبکه اجتماعی توییر به این انتخاب واکنش نشان دادند از او کاملا حمایت کرد.

در واقع می شود گفت در آن مقطع رولینگ از جمله کسانی بود که در نجات دپ و به تاخیرانداختن سقوطش نقشی پررنگ بازی کرد. با این حال رولینگ که همواره خود را به عنوان قربانی خشونت خانگی توصیف نموده دیگر امکان ادامه این حمایت ها را نداشت و دپ در نهایت مجبور به ترک مجموعه شد؛ گرچه بابت نوع قراردادش حتی بدون آنکه نقشی ایفا نموده باشد مبلغ قابل توجهی دریافت خواهد نمود اما بعید است این مبلغ هم با توجه به سبک زندگی پرخرج جانی دپ دوام چندانی داشته باشد.

شهرت، هالیوود و اعتیاد

دپ فعالیت های هنری خود را ابتدا به عنوان فعال حوزه موسیقی شروع کرد. او در 16 سالگی دبیرستان را ترک کرد و با گروهش به لس آنجلس آمد. یکی از فعالان و تهیه نمایندگان موسیقی که دپ را در سال های اولیه ورودش به لس آنجلس دیده بود شخصیت او را چنین توصیف می نماید: شخصیتی است که فکر می نماید هر چقدر بدتر باشد، مردانه تر است. او برای جذاب به نظررسیدن کوشش زیادی می کرد.

در سال 1984 جانی دپ به نیکلاس کیج معرفی گشت، کیج ترتیبی داد تا این بازیگر 21 ساله در فیلم کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street) اولین حضور سینمایی خود را در نقش یک نوجوان تجربه کند؛ نقشی البته عجیب و غریب که مقدمه بسیاری از نقش های عجیب دیگر این بازیگر مشهور شد.

کار و بار جانی به سرعت رونق گرفت و بالاخره در اواخر دهه هشتاد او در سریال خیابان جامپ شماره 21 (21 Jump Street) و در نقش افسر پلیس تام هنسن که نقش اصلی هم بود قلب آمریکایی ها را تسخیر کرد. دو فیلم دیگر یعنی گریان (Cry-Baby) اثر جان واترز و از آن مهم تر ادوارد دست قیچی (Edward Scissorhands) به کارگردانی تیم برتون باعث تثبیت جانی دپ در دهه 1990 شدند.

در همین دهه بود که دپ در فیلم ترس و نفرت در لاس وگاس (Fear and Loathing in Las Vegas) نقش رائول دوک را بازی کرد؛ نقشی که براساس شخصیت هانتر اس. تامپسون روزنامه نگار معروف و پایه گذار سبک روزنامه نگاری گونزو نوشته شده بود. تامپسون که در تمام طول عمرش به شدت به الکل و مواد مخدر معتاد بود، به نوعی از بت های آن موقع دپ به حساب می آمد. یک تهیه نماینده مستقل که از نزدیک با شخصیت جانی دپ آشناست این نکته را تایید نموده و می گوید: تمام قهرمان های جانی به مواد مخدر معتاد بودند.

تهیه نماینده فیلم ترس و نفرت در لاس وگاس می گوید خود هانتر اس. تامپسون بود که پس از یک بار دیدار او تصمیم گرفت جانی دپ این نقش را بازی کند.

زندگی پرحاشیه جانی در دهه 1990 با افتتاح کلاب وایپر روم پرحاشیه تر هم شد. این کلاب در سال 1993 افتتاح شد و در شب هالیوون همان سال ریور فینیکس، برادر عظیمتر واکین فینیکس که آن موقع چه در حوزه موسیقی و چه در زمینه بازیگری ستاره ای آینده دار به نظر می رسید دقیقا پس از خارج شدن از کلاب جانی دپ در سن 23 سالگی بخاطر مصرف بیش از حد کوکایین و هرویین در خیابان از جهان رفت. جانی در یک مصاحبه به کسانی اشاره نموده بود که معتقدند خود او آن دوز مرگ آور مواد را در کلاب به ریور تزریق نموده است.

یکی از دوستان قدیمی ریور گفته بود: جانی می داند که مردم خیال می نمایند او باعث مرگ ریور شده. همین موضوع جانی را بیشتر در اعتیاد غرق کرد و شدت بیشتر اعتیاد او هم به شهرتش بیشتر لطمه زد. گرچه او همواره این موضوع را تکذیب نموده است.

جانی دپ از هالیوود بیزار است

فعالین هالیوود روایت می نمایند که جانی دپ از آن نوع زیر ذره بین قرارگرفتنی که به تبع شهرت ایجاد می شود بیزار است و به همین میزان هم به کلی از هالیوود متنفر است. آن موقع که برای اولین بار در نقش کاپیتان جک اسپارو در فیلم دزدان دریایی کارائیب ظاهر شد هیچ ابایی نداشت که با برجسته ترین مدیران هالیوود بدرفتاری کند.

مطلعین می گویند جانی همواره ستاره ای عصبی و پرتوقع بوده است. یکی از مدیران شرکت دیزنی می گوید در سال های اخیر او بدقولی و تاخیر را هم به صفاتش اضافه نموده بود؛ دیررسیدن برای فیلم برداری، مصاحبه ها و باقی مسائل. این عادت ها باعث شده بود در سال 2017 کنت برانا سر صحنه فیلم قتل در قطار سریع السیر شرق (Murder on the Orient Express ) به او هشدار دهد که نمی تواند چنین شرایطی را بپذیرد.

در نهایت سال 2017 جانی نماینده مخصوصش تریسی جیکوبز که حدود سه دهه با او کار نموده بود را اخراج کرد. نماینده ای که به باور بسیاری تنها فردی بود که می توانست واقعا جانی دپ را کنترل کند و بسیاری از پروژه های پول ساز او نیز مدیون اقدامات همین فرد بود.

اخراج جیکوبز ضربه سختی به دپ زد. او عمیقا ابعاد و زوایا جانی را می شناخت، باعث پیشرفتش می شد و در عین حال برای استودیوها شخصیتی مورد اعتماد بود. در واقع با وجود تریسی جیکوبز کارکردن با جانی دپ در نگاه استودیوها کم دردسرتر به نظر می رسید.

به هر حال نمی توان ادعا کرد که همه هالیوود به جانی دپ پشت نموده باشند. یکی از مدیران دیزنی در گفت وگو با خبرگزاری اینسایدر می گوید: جانی انسان خوش قلبی است. دیده ام که چطور لباس کاپیتان جک اسپارو را می پوشید و در بیمارستان به دیدن بچه ها بیمار می رفت. اصلا همین خوش قلبی گاهی او را به دردسر می اندازد، نقطه ضعفش همین است.

چه کسی به داد جانی می رسد؟

دپ تمام کوششش را به کار بسته تا حمایت مخاطبانش را جلب کند. او در اینستاگرام مستقیما رو به سوی طرفدارانش می نویسد و خواهان حمایت آن ها شده. اخیرا در یک پست ترانه ای را اجرا نموده که با همکاری دوستش جف بک فراوری شده؛ ترانه ای به نام انزوا که با شرایط فعلی او هم نزدیکی زیادی دارد.

زمانی که جانی مجبور به کناره گیری از پروژه جانوران شگفت انگیز شد گفت که مصمم است نامش را از اتهام ها پاکسازی کند. او اظهار نموده بود: قضاوت عجیب و غیرواقعی دادگاه در بریتانیا باعث نمی شود تغییری در نبرد من در راستای گفتن حقیقت به وجود آید و تایید می کنم که قصد درخواست تجدید نظر دارم. عزمم را جزم نموده ام و قصد دارم نادرستی اتهاماتی که علیه م مطرح شده را ثابت کنم.

یک تحلیل گر و نماینده مذاکره گر برای استخدام بازیگران معتقد است جانی دپ شانس زیادی برای احیای جریان کاری اش ندارد. به باور این تحلیلگر ممکن است او در خوشبینانه ترین حالت پیروز شود فیلمی برای نتفلیکس بازی کند اما دیگر بعید است که بسیاری از استودیوهای عظیم با او همکاری نمایند. گرچه دپ ممکن است بیرون آمریکا شانس هایی داشته باشد اما با نگاهی به شرایط اسفناک وودی آلن به این نتیجه می رسیم که آن شانس ها هم چندان برجسته نیستند.

  • قهر هالیوود با وودی آلن چقدر طول می کشد؟

در نهایت به باور این تحلیلگر ممکن است جانی دپ بیشتر روی حوزه موسیقی متمرکز شود؛ دست اندرکاران صنعت موسیقی راک حساسیت های کمتری در این حوزه ها دارند و احتمالا جانی با مسائل خاصی روبرو نشود. اما در نهایت این احتمال هم وجود دارد که دوست قدیمی جانی دپ به دادش برسد.

شایعاتی مطرح است که تیم برتون دوست و مربی قدیمی جانی دپ میخواهد فیلم بیتل جوس 2 (Beetlejuice 2) را کارگردانی کند و ظاهرا ممکن است دپ در این اثر نقش پررنگی داشته باشد. برتون فیلم های زیادی با مرکزیت جانی دپ ساخته است؛ ادوارد دست قیچی، اد وود، اسلیپی هالو، چارلی و کارخانه شکلات سازی و سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت نمونه هایی از همکاری های مهشور میان این دو هنرمند به حساب می آید.

به هر حال برخی معتقدند اگر جانی دپ بتواند دوباره یک نقش خوب را در یک فیلم خوب بازی کند، می تواند به عرصه بازشود. اما با این وجود روشن است که جهت دپ برای بازگشت به پرده های سینما و درخشش سابق جهت واقعا دشواری است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1507

به "جانی دپ و هالیوود؛ ستاره ای در آستانه نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانی دپ و هالیوود؛ ستاره ای در آستانه نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید