روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه زنی و کاشت بذر

به گزارش مجله همراهان، ناندینا (Annona muricata) گیاهی از خانواده آنوناس (Annonaceae) است که در آب وهوای گرم و مرطوب رشد می نماید و به عنوان یک منبع غذایی و دارویی ارزشمند شناخته شده است. روش تکثیر ناندینا مختلف است و به چند گونه انجام می گردد؛ تکثیر به وسیله بذر، تکثیر به وسیله قلمه زنی و قسمت های بدنه گیاه که شامل شاخه و برگ است.

روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه زنی و کاشت بذر

با توجه به محبوبیتی که این گیاه در میان دوستداران گل و گیاه دارد، این مطلب از مجله خبرنگاران، را به روش تکثیر و پرورش ناندینا اختصاص داده ایم.

در ضمن یادآور می شویم که یکی از خدمات پردرخواست خبرنگاران، خدمات باغبانی است و شما می تواند برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی خود از خدمات ویژه این سرویس ها بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای قلمه زدن ناندینا ضروری است که قلمه ها خراشیده شوند تا ریشه بزنند.
  • قرار دادن ناندینا در محیطی با دمای مناسب (حدود 24 تا 32 درجه سانتیگراد) و تهویه مطلوب می تواند به رشد بهتر و سلامتی گیاه یاری کند.
  • برترین زمان برای تکثیر ناندینا، اوایل بهار است. در این زمان، ناندینا به راحتی ریشه می زند و به سرعت رشد می نماید.

روش قلمه زدن ناندینا

روش قلمه زنی یکی از انواع روش تکثیر ناندینا است. در این روش، یک قلمه یا قطعه کوچکی از گیاه اصلی گرفته شده و در شرایط مناسبی کاشته می گردد. به طورکلی، مراحل اصلی قلمه زنی ناندینا شامل موارد زیر است که در ادامه آن را آنالیز می کنیم.

  • انتخاب قلمه

قدم اول برای قلمه زدن گیاه ناندینا، انتخاب قلمه است. البته قلمه ها باید از گیاه سالم و بدون بیماری و آفت انتخاب شوند. قلمه ها را باید از شاخه های جوان و سالم و با قطر حدود1 تا 2 سانتی متر انتخاب کنید.

  • خراشیدن قلمه

برای قلمه زدن ناندینا ضروری است که قلمه ها خراشیده شوند تا ریشه بزنند. در روش تکثیر ناندینا از قلمه، باید قلمه را در آب بگذارید و با استفاده از مواد شیمیایی یا ابزار خاص، بخش های خاردار را بردارید. توجه داشته باشید این کار باید با ظرافت و دقت خاصی انجام گردد تا گیاه آسیب نبیند.

  • کاشت قلمه

قلمه ها باید در زیر پوشش مخصوصی که شامل مخلوطی از خاک و مواد آلی می گردد کاشته شوند. می توانید قلمه ها را در یک گلدان با قطر حدود 15 تا 20 سانتی متر بکارید و سپس آن را در یک محیط مرطوب نگه داری کنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

  • مراقبت و نگهداری

در روش تکثیر ناندنیا به وسیله قلمه زنی، باید برای رشد قلمه به خوبی از آن مراقبت و نگهداری کنید. این رسیدگی شامل، تأمین احتیاجهای آبی، نوری و محل مناسب برای رشد است. بعلاوه به حفظ محیط مرطوب، نگهداری در دمای مناسب و ایجاد شرایط مساعد برای رشد گیاه نیز باید توجه داشته باشید.

  • ریشه زدن قلمه

پس از مدتی، قلمه ها ریشه خواهند زد. در این مرحله، می توان قلمه را به گلخانه یا محیط دیگری منتقل کرد. روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه زنی، گزینه خوبی است و اغلب در فراوری انبوه و در سطح صنعتی استفاده می گردد. این روش باعث تکثیر سریعتر و یکسان تر گیاهان ناندینا می گردد. بعد از ریشه زدن قلمه ها، مراقبت و نگهداری در مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد بسیار مهم است.

  • تغذیه مناسب

یکی از موارد اساسی در مراقبت از گیاهان ناندینا، علاوه بر رعایت اصول و طرز قلمه زدن گیاه ناندینا، تغذیه مناسب آن است. برای این منظور، پیروی از یک برنامه تغذیه مناسب با استفاده از کودهای اورگانیک یا شیمیایی می تواند به رشد بهتر گیاهان یاری کند. برای هماهنگی این برنامه نیز می توانید با کارشناسان این رشته در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: دلیل چروک شدن ساقه گیاهان چیست؟ [معرفی علل + روش های درمان]

  • استفاده از گلدان مناسب

استفاده از گلدان های مناسب باعث می گردد تا رطوبت خاک حفظ گردد و خاک گیاه به مقدار مشخصی مربوط باشد. بعلاوه، قرار دادن گیاه در محیطی با دمای مناسب (حدود 24 تا 32 درجه سانتیگراد) و تهویه مطلوب می تواند به رشد بهتر و سلامتی گیاه یاری کند.

یکی از مزایای روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه زنی این است که به سرعت ریشه می زند و نسبت به روش تکثیر به وسیله بذر رشد بیشتری دارد. بعلاوه، قلمه ها به طور مستقیم از گیاه اصلی برداشت می شوند. اما باید توجه داشت که در انتقال قلمه به خاک دائمی یا در زمان تعویض خاک گلدان، ریشه های قلمه به طور کامل باید با خاک ارتباط برقرار نمایند تا رشد کامل اتفاق بیفتد و خللی در آن ایجاد نگردد.

  • آبیاری مطلوب

مراقبت از سطح آب در رشد گیاهان ناندینا خصوصا در روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه زنی بسیار حائز اهمیت است. به طورکلی، زمانی که خاک خشک می گردد، باید آبیاری را انجام دهید. اما حتما توجه کنید که خاک زرد و خشک شده برترین زمان برای آبیاری است، در حالی که زمانی که خاک مرطوب است، بهتر است گیاه را آبیاری نکنید.

روش تکثیر ناندینا در خانه

سوال متداول بسیاری از علاقه مندان پرورش گیاه این است که آیا می توانیم گیاه ناندینا را در خانه قلمه بزنیم و از آن مراقبت کنیم؟ برای اینکه بتوانید گیاه ناندینا را در خانه تکثیر کنید، ضروری است موارد زیر را در نظر داشته باشید؛

1. رعایت برترین زمان تکثیر

برترین زمان برای تکثیر ناندینا، اوایل بهار است. در این زمان، ناندینا به راحتی ریشه می زند و به سرعت رشد می نماید. البته حواستان باشد که قبل از این مرحله باید، گیاهی را انتخاب کنید که از هر لحاظ سالم باشد و باعث مشکلاتی بعدی برای شما نگردد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم خبرنگاران

2. به کار بردن خاک و گلدان مناسب

در هر یک از انواع روش تکثیر ناندینا، باید از خاک حاوی مواد آلی بهره ببرید. بعلاوه، باید از ظروفی با دقت بالا و خاکستری رنگ بهره ببرید تا رطوبت بهتری در آن نگه داشته گردد. اگر تخصص کافی در انتخاب خاک مناسب ندارید، بهتر است این گزینه را به افراد متخصص بسپارید تا آن ها برای شما انتخاب نمایند.

3. انتخاب برترین روش تکثیر ناندینا

روش تکثیر ناندینا می تواند به دو صورت برشی و بذری انجام گردد. در روش برشی، باید یک برگ سالم از گیاه بریده گردد و در ظرف حاوی خاک و رطوبت قرار داده گردد. در روش بذری، باید بذرهای ناندینا را در ظروفی حاوی خاک و رطوبت بکارید.

4. نگهداری اصولی

برای نگهداری از ناندینا تا زمانی که ریشه بزند، باید حتما ظرف حاوی ناندینا را در محیطی با دمای 20-25 درجه سانتی گراد قرار دهید و هر روز آن را با آب مرطوب کنید. این مرحله بسیار حساس است. اگر حواستان به مرطوب کردن گیاه نباشد ممکن است بعد از مدتی از بین برود.

5. انتقال قلمه ها به خاک

پس از اینکه ناندینا ریشه زده و به میزان کافی رشد کرد، می توانید آن را به خاک منتقل کنید. برای این کار باید ظرف حاوی ناندینا را به دقت از روی ریشه جدا نموده و آن را در یک گلدان با خاک حاوی مواد غذایی و زهکشی مناسب قرار دهید. با رعایت این نکات، می توانید به راحتی ناندینا را در خانه تکثیر کنید و از زیبایی و خواص این گیاه بهره مند شوید.

سخن پایانی

روش تکثیر ناندینا آسان است؛ به شرطی که موارد تکثیر و مراقبت از این گیاه را به درستی رعایت کنید. نور کافی، دمای مناسب، خاک مغذی و آبیاری منظم و اصولی از جمله مواردی هستند که جهت پرورش هر گیاهی از جمله ناندینا باید رعایت شوند.

با توجه به اینکه روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه، سریع تر شما را به هدف می رساند، توصیه می کنیم که برای تکثیر ناندینا از این روش بهره ببرید و چنانچه در این زمینه احتیاج به مشاوره دارید با کارشناسان گل و گیاه خبرنگاران تماس بگیرید.

منبع: آچاره
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2307

به "روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه زنی و کاشت بذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش تکثیر ناندینا به وسیله قلمه زنی و کاشت بذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید