ساویز: اتصال بین فرهنگ و تمدن در کشورمان به خوبی برقرار نشده است

به گزارش مجله همراهان، مشاور رئیس دانشگاه شاهد گفت: بیشترین مشکل ما این است که بین فرهنگ و تمدن کشورمان اتصال خوبی وجود ندارد؛ از این رو بنده فکر می کنم که وظیفه ما دانشگاهیان این است که با مصاحبه این اتصال را برقرار کنیم.

ساویز: اتصال بین فرهنگ و تمدن در کشورمان به خوبی برقرار نشده است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، ساویز مشاور رئیس دانشگاه شاهد در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که از سوی دانشگاه شاهد برگزار گردید، گفت: تاریخ تمدنی هر کشوری برگرفته از فرهنگ آن کشور است با این وجود کشور هایی که مانند کشورمان دارای غنای تاریخی هستند قطعا برای ماندگاری خود از فرهنگ و تاریخ تمدنی برخوردار بوده اند.

وی با بیان اینکه در جهان بعضی از کشور ها کم تاریخ و بعضی ها نیز پرتاریخ هستند، افزود: بعضی از کشور های بی تاریخ در جنوب خلیج فارس وجود دارند به گونه ای که عمر حاکمین این کشور ها بیشتر از کشورشان است و بعضی از کشور های نیز مانند آمریکا کم تاریخ هستند؛ اما ایران یک کشور پرتاریخ است و با آمدن اسلام قدرت تمدنی و قدرت تمدن سازی آن فراتر رفت.

ساویز افزود: تمدن منبعث از فرهنگ جامعه و در واقع نمود فرهنگی یک جامعه است که در ابعاد مختلف اجتماعی نمایان می گردد. با این وجود بسیار مهم است که فرهنگ یک کشور یکپارچه باشد چرا که فرهنگ هایی که مورد هجوم قرار می گیرند و قطعه قطعه می شوند دیگر کارآمد نیستند. فرهنگ کارآمد باید از یک یکپارچگی و تایید در درون سیستم خودش برخوردار باشد.

وی اعلام کرد: اگر امروز در کشورمان در بخش هایی دچار مشکل هستیم دلیلش این است که فرهنگ جاری ما از یکپارچگی برخوردار نیست؛ البته فرهنگ دینی که ما به آن تکیه داریم تمام حرکت های ارزشمند اجتماعی را اجرا می نماید.

مشاور رئیس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه ما باید ببینیم که ناسازگاری فرهنگی با کشور ها چه می نماید، افزود: فرهنگ سرمایه داری غرب به عنوان یک فرهنگ زیاده خواه و سلطه جو محسوب می گردد. نگاه فرهنگ سرمایه داری غرب بهره برداری از جهان به هر شیوه ای و برای سودمندی است در صورتی که تفکر اسلامی ما برای حیوانات و گیاهان هم ارزش قائل است و ما نمی توانیم به هر شکلی از این منابع در جهت سودآوری بهره برداری کنیم. با این اوصاف تفاوت های بسکمک بین فرهنگ انسانی و الهی ما با تفکر مادی غرب که همه چیز را برای تسلط خود می خواهد وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین گرفتاری ما در جهان بهره کشی، استعمار و بعلاوه برده داری است به گونه ای که از زنان، بچه ها و مردان بهره کشی می گردد، توضیح داد: امیدوارم خداوند به ما کمک بدهد تا بتوانیم فرهنگ اصیل خودمان را بشناسیم و ارزش های فرهنگ اسلامی خود را درک کنیم و از از طرفی بتوانیم این فرهنگ را تبدیل به کار کنیم، چون اگر این فرهنگ در عمل ظهور و بروز پیدا کند تاریخ تمدنی ما را می سازد.

ساویز افزود: بیشترین مشکل ما این است که بین فرهنگ و تمدن کشورمان اتصال خوبی وجود ندارد؛ از این رو بنده فکر می کنم که وظیفه ما دانشگاهیان این است که با تبادل نظر اتصال بین فرهنگ و تمدن را برقرار کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2099

به "ساویز: اتصال بین فرهنگ و تمدن در کشورمان به خوبی برقرار نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساویز: اتصال بین فرهنگ و تمدن در کشورمان به خوبی برقرار نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید