سیلی خشکسالی بر چهره آبشار سمیرم

به گزارش مجله همراهان، خشک سالی به بسیاری از منطقه ها گردشگری طبیعی استان اصفهان صدمه زده و آبشار سمیرم که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این استان مورد بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، اکنون با تهدید تیغ خشک سالی و کم آبی روبه رو است.

سیلی خشکسالی بر چهره آبشار سمیرم

جاذبه طبیعی و زیبای آبشار سمیرم که همه فصول پذیرای توریستان و طبیعت دوستان است، در چهار کیلومتری شرق سمیرم در دامن کوه های زاگرس واقع شده است.

اسفندیار اله کمک، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و توریستی استان اصفهان، گفت سالانه 900 هزار توریست داخلی و خارجی برای تماشا این جاذبه توریستی رهسپار دیار سمیرم می شوند.

این روزها نه تنها چهره آبشار سمیرم، که بسکمک از منطقه ها توریستی طبیعی استان اصفهان از سیلی خشک سالی زخمی شده و تنها چاره ای که میراث فرهنگی برای حفظ آن در پیش گرفته است، تقویت حوضچه های بستر آبشار است.

به گفته وی یکی از المان های مهم توریستی در سرزمین بکر و زیبای منطقه کوهستانی و اولین اثر طبیعی ثبت شده استان اصفهان در لیست میراث طبیعی ایران آبشار سمیرم است و باید پایدار بماند.

اله کمک تاکید نمود که هر چند خشک سالی روی یکی از محورهای اصلی و مهم طبیعت گردی استان اصفهان، یعنی محور زاینده رود تاثیر گذاشته و آسیب جدی به حوزه توریستی اصفهان وارد نموده است، اما هنوز روی حوزه های توریستی سرمایه گذاری می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و توریستی استان اصفهان بعلاوه از تاثیر منفی خشک سالی بر توریستی فرهنگی استان اصفهان اشاره نمود و ادامه داد که از پیامدهای خشک سالی بر توریستی، فرونشست زمین و آسیب رساندن به بدنه بناها است و بحران خشک سالی تنها بر طبیعت تاثیر مخرب نداشته و اکنون نگرانی روی بناها و توریستی فرهنگی است.

وی آبشار سمیرم و احیاء توریستی طبیعی این منطقه و منطقه ها مشابه را امری ضروری دانست و در مورد حفظ و بقای جاذبه های توریستی طبیعی گفت:

ما برای توریستی طبیعی در کنار توریستی فرهنگی دغدغه جدی داریم، تاثیرات مخرب خشک سالی در بلند مدت آشکار می گردد و با توجه به اینکه آبشار سمیرم در لیست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده، همه در حفظ بقای آن نقش دارند و مسوولیت حفظ آن برعهده همه است.

او علاوه بر آبشار سمیرم به پهنه کویر در شرق اصفهان و ورزنه، کویر مرنجاب، آبشار آب ملخ سمیرم، تالاب بین المللی گاو خونی، آبشار نیاسر، منطقه حفاظت شده دشت گلستان کوه خوانسار، قنوات قدیمی، آبشار پونه زار اشاره نمود و گفت هوای خنک روز و شب کویر و منطقه غرب و جنوب استان اصفهان و وجود باغ های قدیمی و سرسبز از پتانسیل های توریستی طبیعی در استان اصفهان هستند که توریستان از آن استقبال می نمایند، ولی بحران آب می تواند بر چهره زیبای آن تاثیر بگذارد.

اله کمک توضیح داد که استان اصفهان دارای رتبه اول در کشور در زمینه توسعه زیرساخت های طبیعی و توریستی است، اما نگران آسیب جدی خشک سالی برتوریستی فرهنگی و طبیعی هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک این دغدغه ها با پیشرفت ابر پروژه های آب از بین برود.

منبع: کجارو / اقتصاد ایران
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2129

به "سیلی خشکسالی بر چهره آبشار سمیرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلی خشکسالی بر چهره آبشار سمیرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید