صفرپور یکی از بازیگران خوب نقش سیاه بود

به گزارش مجله همراهان، یک بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: کوشش همه نسل های قدیمی نمایش ها آیینی- سنتی این است که این شیوه نمایش های کهن ایرانی را به نسل های بعدی انتقال بدهد.

صفرپور یکی از بازیگران خوب نقش سیاه بود

به گزارش خبرنگاران، عطا الله صفرپور هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون استان گلستان صبح امروز 10 شهریور به علت بیماری ریوی در گذشت.

جواد انصافی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت وگو با خبرنگاران درباره مرحوم عطاءالله صفرپور که از سیاه بازان استان گلستان بود، گفت: او جدا از نویسندگی و کارگردانی، یکی از بازیگران بسیار خوب نقش سیاه در تئاتر بود. سن ایشان از من بالاتر بود اما هم دوره ما بودند. من افتخار داشتم که در رادیو تهران و در برنامه جمعه به یادماندنی چیزی حدود 10 سال پیش به مدت یک سال با ایشان همکاری کنم. او در آن برنامه هم نویسنده بود و هم بازیگر. همچنین در دو جشنواره ساری و آیینی سنتی تهران دو نمایش بسیار خوب اجرا کردند که قابل دیدن و بحث بود.

انصافی با بیان این که صفرپور یکی از وزنه های گرگان بود، ادامه داد: او یک تیم بسیار قوی و خوبی داشت. پنج، شش بازیگر قدر را در کنار خود جمع نموده بود. آن تیم با وجود سن بالایشان هنوز هم از بازیگران خوب آن منطقه هستند. مرحوم صفرپور کلاس هایی را در شهر گرگان داشت و به پروش استعدادها می پرداخت. زمانی که با او صحبت می کردم درباره یکی از شاگردانش ابراز امیدواری کرد و گفت که او به حد و اندازه خوبی رسیده است.

او در بخش دیگری از این گفت وگو با تاکید بر این که کوشش همه پیشکسوتان نمایش ها آیینی سنتی بر پرورش و معرفی نسل های جدید است، گفت: به طور مثال نسل بعدی ما آقای هوشنگ هدایتی است که مدت ها در کنار من بود و حالا یکی از سیاه بازان خوب است که البته اخیرا بیشتر در تلویزیون کار میکند. من در این 10-15 سال اخیر با بچه هایی کار کردم که به حد قابل قبولی رسیدند. کوشش همه نسل های قدیمی این است که این نمایش های کهن ایرانی را به نسل های بعدی انتقال دهیم. سیاه بازی تنها نمایش قدیمی ماست که سابقه قدمت آن به دوران ساسانیان برمی گردد.

این کارگردان تئاتر اعلام کرد: متاسفانه از نمایش های آیینی- سنتی خیلی حمایت نمی گردد. جشنواره آیینی سنتی سالی یک بار برگزار می شد؛ اما حالا دوسال یک بار گردیده است و جوایز جشنواره ها را هم برداشتند و کمک هزینه ها را هم کم کردند. این نشان می دهد که عملا حمایت ها کم تر گردیده است. همچنین مکان ثابتی برای نمایش های آیینی- سنتی وجود ندارد.

انصافی در خاتمه با اشاره به زنده یاد عطاالله صفرپور گفت: او در همه جشنواره ها فعال بود و در اکثر جشنواره های آیینی سنتی حضور داشتند. امیدوارم که شاگردان او جایگزین خوبی برای ایشان شوند.خدا رحمتش کند و یقینا روح او شاد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 27

به "صفرپور یکی از بازیگران خوب نقش سیاه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفرپور یکی از بازیگران خوب نقش سیاه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید