علت پرخوابی در بهار چیست؟

به گزارش مجله همراهان، همیشه از بهار به عنوان فصل طراوت و بیداری طبیعت یاد می گردد اما بیشتر مردم در این فصل به جهت تغییرات بیولوژیک بدن دچار اختلال خواب از نوع پرخوابی می شوند.

علت پرخوابی در بهار چیست؟

بهار، نخستین فصل در گاه شماری خورشیدی و دومین فصل در گاه شمار میلادی محسوب می گردد و در نیمکره شمالی زمین، این فصل منطبق با ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد به شمار می رود و با توجه به اینکه بهار بعد از ایام سرد و یخبندان فصل زمستان فرا می رسد، بسیاری از مردم این فصل را بیداری دوباره طبیعت جاندار از خواب زمستانی عنوان می نمایند.

چرا خواب آلودگی بهاری؟

به گزارش مجله همراهان از ایرنا، یک روانشناس بالینی گفت: خواب آلودگی در فصل بهار شایع و تا حد زیادی طبیعی است و در اکثریت موارد با گذشت فصل، این عارضه از بین می رود. گرچه تغییرات خلق و خواب آلودگی و خستگی در بعضی موارد می تواند جزء دسته اختلالات خلقی از نوع افسردگی فصلی باشد که احتیاج به درمان ویژه دارد.

سارا اکبرزاده با بیان اینکه بعضی افراد در فصل بهار با وجود استراحت کافی باز هم احساس خواب آلودگی می نمایند و یا اینکه با چند ساعت پیاده روی در طبیعت و انجام فعالیت مختصر ضمن احساس خستگی شدید و احتیاج مفرط به خواب و استراحت دارند، گفت: در این ایام به علت افزایش طول روز و تابیدن بیشتر خورشید، این شرایط ایجاد می گردد.

وی توضیح داد: در فصل بهار ساعت بیولوژیک یا محیط زیست بدن فرد یا افراد که با ساعت های طولانی شب تنظیم شده، نمی تواند با طولانی شدن روز هماهنگ گردد و انرژی آن به سرعت تحلیل می رود، بنابراین این عده به اختلال خواب از نوع پرخوابی مبتلا می شوند.

این روان درمانگر اضافه نمود: این تغییرات فصلی بر روی سالمندان و افراد دارای مسائل قلبی - عروقی و مغزی و یا حتی افراد دچار خستگی مزمن، افرادی که کار فکری زیاد و تحرک بدنی کم دارند، بیشتر تاثیرگذار است.

راه حل

اکبرزاده گفت: برای مقابله با خواب آلودگی بهاری تا جایی که می توان خواب کافی و منظم شبانه و نه بیش از حد داشت زیرا هر قدر فرد بیشتر بخوابد، به همان اندازه احساس کسالت و خواب آلودگی می نماید.

وی گفت: شستن دست و صورت بعد از بیدار شدن از خواب با آب سرد، مدت 15 الی 30 دقیقه خواب میان روز، تحرک بدنی کافی و پیاده روی، حمام آب گرم قبل از خواب جهت شل شدن عضلات و خواب عمیق و راحت و دوش آب ولرم پس از خواب در جهت برطرف خواب آلودگی و کسالت می تواند تا حددی از ابتلا به پرخوابی جلوگیری کند.

این روانشناس بالینی اضافه نمود: مصرف حداقل چربی، لبنیات و شیرینی، میوه و سبزیجات، چای و قهوه به میزان کافی، غذاهای آهن دار و مصرف صبحانه کامل و سرشار از پروتئین از ابتلا به اختلال خواب آلودگی می کاهد.

وی با بیان اینکه پرورش گل و گیاه و یا همزیستی با گیاهان در برطرف این بیماری موثر است، اضافه نمود: در صورت شدید بودن و یا ادامه یافتن علائم و افت کیفیت زندگی، حتما فرد باید جهت آنالیز اختلال افسردگی به روانپزشک مراجعه کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 16 تیر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1061

به "علت پرخوابی در بهار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت پرخوابی در بهار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید