مأموریت؛ کاهش آسیب های اجتماعی

به گزارش مجله همراهان، پریسا نوری ـ خبرنگار: سال هاست شهرداری تهران با تأسیس سازمان ها و مراکز فرهنگی و اجتماعی از یک نهاد صرفاً خدماتی، به یکی از نهادهای فعال در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی تبدیل شده است.

مأموریت؛ کاهش آسیب های اجتماعی

به طوری که ایجاد مراکز و پایگاه هایی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق 22 گانه که به فراخور موقعیت و محدوده جغرافیایی و وضعیت فرهنگی هر محله برنامه و کارنامه شان متفاوت است، از جمله این فعالیت هاست. این میان در منطقه4 نیز ایجاد مرکز خدمات اجتماعی شهرداری در محله خاک سفید (گلشن) هم به واسطه وجود بعضی آسیب های اجتماعی در این محله، یکی از فعال ترین این مراکز است. این مرکز که برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با بهره گیری از تجربه مددکاران و فعالان این حوزه در پایگاه و کلینیک مددکاری اجتماعی مهرسام ایجاد شده با تشکیل 998 پرونده کاهش آسیب های اجتماعی در یکسال اخیر، کارنامه موفقی را ارائه نموده است. برای اطلاع از وضعیت آسیب های اجتماعی منطقه و کم و کیف فعالیت های این پایگاه به مرکز خدمات اجتماعی منطقه 4 رفتیم و با دکتر زهرا دادگرفرد مدیر آنجا همراه شدیم.

حدود ساعت 11 به پایگاه مددکاری اجتماعی منطقه 4 در خیابان شهید زهدی رسیدیم. قبل از گفت وگو با مدیرمرکز، با بانوی میانسال و دختر جوانی که در اتاق کارشناس نشسته اند، همکلام می شویم. بانوی میانسال که زهرا نام دارد بی مقدمه سفره دلش را باز نموده و می گوید: دو پسر 25 و 15ساله دارم. پسر بزرگم معلول مادرزاد است و به دارو، پوشک و مراقبت های پزشکی احتیاج دارد. همسرم هم معتاد است و ماه ها به خانه نمی آید. از این رو خیلی درمانده بودم تا اینکه مدتی قبل به وسیله همسایه ها با این مرکز آشنا شدم و حال وروزم را برایشان تعریف کردم. وقتی مددکاران آمدند و متوجه شدند پسرم زخم بستر گرفته با یاری خیّران برایش یک ویلچر برقی گرفتند و هر ماه مبلغی هم برای هزینه پوشک و... به من پرداخت می نمایند. شکر خدا روحیه پسرهایم بهتر شده حالا آمده ام درخواست کنم برای پسر کوچکم کار پیدا نمایند. حرف های زهرا که تمام می گردد، دختر جوان دیگری هم که در نزدیکی او ایستاده، درباره دلیل مراجعه اش این طور می گوید: چند سال پیش ازدواج کردم اما به دلیل اعتیاد و بیکاری همسرم طلاق گرفتم. حالا برای گذران زندگی دنبال کار می گردم. چون به خیاطی علاقه دارم قرار است رایگان در کارگاه خیاطی سرای محله، خیاطی یاد بگیرم تا بتوانم روی پای خودم بایستم.

  • آسیب شناسی کوچه به کوچه

بعد از گفت وگو با مراجعان، سراغ مدیر مرکز می رویم و از او درباره دامنه فعالیت های مرکز می پرسیم. دکتر زهرا دادگرفرد می گوید: از اعتیاد و کارتن خوابی گرفته تا کودک آزاری و بدسرپرستی همگی در دایره آسیب های اجتماعی تعریف شده و پایگاه مددکاری اجتماعی منطقه 4 با ارتباطات گسترده ای که با نهادهای مختلف و خیریه ها دارد، به یاری مددکاران و مشاورانش به این موارد رسیدگی می نماید. او درباره چگونگی شناسایی آسیب ها و برطرف آنها می افزاید: در مرحله اول مددکاران، مشاوران و کارشناسان این مرکز در تحقیقات میدانی، کوچه به کوچه و محله به محله سر می زنند و در گفت وگو با اهالی، کاسبان، مدیران مدارس و مساجد و... خدمات پایگاه آسیب های اجتماعی را معرفی و با پرس وجو و تحقیقات میدانی موارد آسیب زا را در محله و خانواده پیدا می نمایند و برای آنها پرونده تشکیل می دهند. او ادامه می دهد: بعد از تشکیل پرونده با یاری و همکاری ارگان ها و نهادهای مختلف مانند شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی و خیّران در برطرف و کنترل آسیب می کوشیم. مثلاً افراد معتاد را رایگان به کمپ های ترک اعتیاد می فرستیم، زنان و بچه ها بدسرپرست را به بهزیستی یا کمیته امداد معرفی یا به یاری خیّران به آنها یاری می کنیم، بیماران احتیاجمند را برای درمان رایگان به مراکز درمانی ارجاع می دهیم و...

  • بی تفاوتی نسبت به آسیب ها خطرناک است

    دفتر مرکز خدمات اجتماعی منطقه4 در خیابان شهید زهدی و محله خاک سفید قرار گرفته است. محله ای که شنیدن نامش خیلی ها را به یاد اعتیاد و موادمخدر می اندازد. مدیرکلینیک مددکاری اجتماعی درباره این محله می گوید: متأسفانه هنوز هم آمار اعتیاد و گرایش به موادمخدر در این محله بیشتر از سایر محله های منطقه4 است و اعتیاد انبوهی از آسیب ها را به همراه دارد. مثلاً مددکاران ما هفته پیش با موردی روبرو شدند که پدر معتاد، کودک 2 ساله اش را به جای پول، پیش موادفروش گرو گذاشته بود و... از این دست موارد زیاد است اما موضوعی که از آن هم خطرناک تر است بی تفاوتی اجتماعی نسبت به وجود این معضل است. مثلاً می بینید یک فرد معتاد ساعت ها در جوی کنار خیابان به طرز ناراحت نماینده ای افتاده ولی افراد از کنارش با بی تفاوتی رد می شوند. به نظر می رسد دیدن این صحنه ها عادی شده است. شهروندان باید در برابر این موضوعات واکنش نشان دهند. ما انتظار نداریم خودشان با فرد ارتباط برقرار نمایند یا درگیر شوند اما انتظار داریم این موارد را به سامانه 137 شهرداری یا نیروی انتظامی یا مستقیم به مرکز ما ارجاع دهند تا رسیدگی گردد. دادگرفرد که دکترای جامعه شناسی دارد در ادامه می افزاید: آموزش و شناساندن آسیب ها به افراد با برگزاری کارگاه های آموزشی و جلسات مشاوره لازم است.

  • موارد آسیب زا را اعلام کنید

    به گفته مدیر پایگاه اجتماعی منطقه 4 با اطلاع رسانی میدانی و نصب بنر و... بیشتر مددجویان و افراد در معرض خطر به صورت خودمعرف به پایگاه مراجعه می نمایند اما با توجه به گستردگی منطقه و فراوانی فضاهای باز و بی دفاع شهری بی شک موارد متعددی هم احتیاج به کنترل و رسیدگی دارند. از این رو شهروندان می توانند این موارد آسیب زا را در تماس با شماره های 77966032 و 09106746988 با کارشناسان، مددکاران و مشاوران پایگاه در میان بگذارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 421

به "مأموریت؛ کاهش آسیب های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مأموریت؛ کاهش آسیب های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید