متخصصان نوعی عطر باستانی متعلق به تمدن بین النهرین را بار دیگر فراوری کردند

به گزارش مجله همراهان، ایسنا/ براساس اخبار منتشر شده، متخصصان نوعی عطر باستانی متعلق به تمدن بین النهرین را بار دیگر فراوری کردند.

متخصصان نوعی عطر باستانی متعلق به تمدن بین النهرین را بار دیگر فراوری کردند

گروهی از متخصصان فراوری عطر در ترکیه پیروز شدند فرمول یک عطر باستانی بین النهرینی را بار دیگر فراوری نمایند. در ساخت این عطر سه هزار و 200 ساله از گیاهان بومی منطقه بین النهرین استفاده شده است. این عطر اکنون در کلیسای تاریخی سنت جورج واقع در شهر دیاربکر کشور ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

به گفته شهردار دیاربکر تعدادی از نمونه های بازخلق شده بطری های عطر چند هزار ساله به همراه نمونه ای از این عطر باستانی بین النهرینی برای مردم به نمایش گذاشته شده است.

این عطر که در ساخت آن از گیاهان مخصوص بخش های شمالی بین النهرین استفاده شده، نیسابا نام گرفته است. این نام برگرفته از نام الهه گندم و نوشتار بین النهرین است. نیسابا یکی از قدیمی ترین الهه های سومری محسوب می گردد.

دیاربکر خانه تمدن های باستانی بسیاری از جمله سومری، آشوری، بابل و هیتی ها بوده است. این مکان به عنوان یک مرکز مهم برای فراوری عطر و توقفگاه حیاتی برای تاجران عطر محسوب میشد.

این عطرهای باستانی بین النهرینی در بطری هایی از جنس شیشه های مخصوص یا محفظه های سرامیکی نگهداری می شدند. در نمایشگاهی که اخیرا در دیاربکر برگزار شده، نمونه های بازخلق شده از بطری های عطری به نمایش گذاشته شده اند که در کاوش های باستان شناسی کشف شده اند. بطری های اصلی در یک قلعه سه هزار ساله کشف شدند که در دوران حکومت امپراتوری روم به عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار میگرفت. یک متخصص سرامیک و ظروف شیشه ای باستانی بر ساخت نمونه های مشابه این بطری های عطر نظارت داشته است.

متخصصان برای ساخت عطر سه هزار و 200 ساله تحقیقات مفصل و دقیقی را انجام دادند و از روشهای آزمایشگاهی بهره گرفتند. البته، شناسایی گیاهانی که برای فراوری این نوع عطر بکار گرفته میشد، کار آسانی نبود.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2237

به "متخصصان نوعی عطر باستانی متعلق به تمدن بین النهرین را بار دیگر فراوری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصصان نوعی عطر باستانی متعلق به تمدن بین النهرین را بار دیگر فراوری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید