مدینه الزهرا در اسپانیا؛ شهری تاریخی با دیدنی هایی خاص

به گزارش مجله همراهان، مدینه الزهرا در اسپانیا نام یک شهر کهن بود و پیشینه تاریخی آن به قرن دهم میلادی باز می شود که در آن دوره، حکومت امویان آندلس این شهر را به اسم مرکز انتخاب کرد. یکی از جاذبه های تاریخی در مدینه الزهرا، مسجد قرطیه بوده که این روزها میزبان گردشگران بسیار زیادی است. در یک دوره از تاریخ، این شهر مهمترین شهر در اسپانیا محسوب میشد و در آن محل اقامت خلیفه، ساختمانهای متعدد، کارگاه ها و خانه های بسیار زیادی وجود داشتند. با ما در این مقاله خواندنی همراه شوید تا بدانید مدینه الزهرا کجاست و از تاریخچه مدینه الزهرا آگاهی یابید.

مدینه الزهرا در اسپانیا؛ شهری تاریخی با دیدنی هایی خاص

نگاهی گذرا به تاریخچه آندلس در اسپانیا

در قسمت جنوب اسپانیا، سرزمینی بی مثال به نام شهر آندلس بوده که از میان آن رودخانه ای به طول 657 کیلومتر عبور می نماید. آندلس از جمله شهرهای شناخته شده بشمار می آید و در آن باغ ها، مساجد قدیمی، کاخ های قدیمی و بعضی آثار دیگر وجود دارند که به نوعی یادگاری از دوره تمدن اسلامی هستند. براساس تاریخچه مدینه الزهرا باید بدانید که در سال 92 هجری قمری گروهی از مسلمانان که رهبر آنها طارق بن زیاد نام داشت، بخشهای وسیعی از اسپانیا را به مالکیت خود درآورند. مسلمانان 781 سال توانستند در آندلس و بخشهای دیگری از اسپانیا حکمرانی کنند.

اطلاعات کلی شهری تاریخی

از سال 700 تا 1000 میلادی مسلمانان توانسته بودند در بخشهایی از اسپانیا و پرتغال تأثیر بگذارند، بطوریکه فقط شمال منطقه مستقل از قدرت خلیفه کوردوبا بود. در سال 912 میلادی و در زمان حکومت عبدالرحمان سوم، کوردوبا توانست به اوج کمال برسد و در بالاترین سطح خود قرار بگیرد. در این دوره پر جمعیت ترین شهر دنیا کوردوبا بود که چیزی حدود نیم میلیون نفر در آنجا زندگی می کردند و در این مدت یکی از تاثیرگذارترین شهرها در اروپای غربی هم بشمار می آمد. براساس تاریخچه مدینه الزهرا باید بدانید که چندین سال بعد، عبدالرحمان به این فکر افتاد که بیرون از شهر برای خود یک مرکز تازه بسازد و به همین دلیل، مدینه الزهرا بر فراز کوهپایه های رشته کوه سیرامورنا ساخته شد.

براساس مقاله مدینه الزهرا کجاست باید بدانید که برای ساخت این شهر هزینه های بسیار زیادی صرف شدند و عظمتش بقدری بود که تاریخدانان به آن لقب ورسای قرون وسطی را داده بودند. معماری این شهر تلفیقی از سبک اسلامی با زیرساخت های بومی منطقه بود و واقعا یک شاهکار معماری در آن دوران بشمار می آمد. در مرکز شهر یک کاخ عظیم وجود دارد که در واقع، نشانه ای از ابهت و اقتدار خلیفه است و هر کسی که به شهر وارد می گردد را وادار می نماید تا به آن احترام بگذارد. یکی از اقدامات اساسی و مهم خلیفه در این دوران توسعه سیستم قنات شهری و رساندن آب لوله کشی به تمام قسمت های مدینه الزهرا بود.

مدینه الزهرا در اسپانیا دارای ساختمان هایی از جنس طلا، عاج فیل و استخرهای عظیم بود که در هر کجای شهر وجود داشتند و علاوه بر آنها ساختمانهای اداری، سربازخانه، ضرابخانه هم در این شهر بچشم می خوردند. المنصور پس از مرگ الحکم دوم به قدرت رسید و تصمیم گرفت که شهری تازه را در کنار مدینه الزهرا و در نزدیکی آن بسازد. البته، مدت زمان زیادی طول نکشید که این شهر تازه در شعله های مهیب آتش سوخت و به یک ویرانه مبدل گشت. براساس مقاله مدینه الزهرا کجاست این را هم بگوییم که جهت حفاری قسمتهای دیگر شهر برنامه هایی در نظر گرفته شده اند، ولی از آنجایی که این شهر وسعت بسیار زیادی دارد، ممکن است حفاری کامل چندین سال طول بکشد. بازدیدکنندگان هم می توانند سری به نمایشگاه و سینمای موجود در آنجا بزنند و از آنها هم بازدید کنند.

نابودی شهر

جنگهای داخلی بسیار زیادی در سال 1010 در مدینه الزهرا رخ دادند و در طی این جنگها شهرهای زیادی به تاراج رفتند. در مقابله با مسیحیان قرار بر این بود که بربرها به یاری مردم این شهر و خلیفه بیایند، اما بالعکس علیه خلیفه قیام کردند و بخش های زیادی از شهر را غارت نمودند. امویان آندلس از سال 929 تا سال 1031 میلادی به خلافت پرداختند که این دوران به اسم دوران درخشان بحساب می آید. زمین شناسان در طی حفاری هایی که در منطقه داشتند، توانستند بخش هایی از این شهر را کشف کنند و از زیر خاک بیرون بیاورند. کشف این شهر تاریخی تاثیر عمیقی روی پیشرفت معماری، جبر، ترجمه آثار عظیم ادبی و بطور کلی بر روی فرهنگ اروپا گذاشت.

منبع: همگردی
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1814

به "مدینه الزهرا در اسپانیا؛ شهری تاریخی با دیدنی هایی خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدینه الزهرا در اسپانیا؛ شهری تاریخی با دیدنی هایی خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید