مقاله: مجموعه باستانی چیچن ایتزا مکزیک (Chichen Itza)

به گزارش مجله همراهان، در هر صورت، همین مهاجمان بناهای بزرگی مانند El Castillo (قلعه) را بنا کردند. این قلعه، هرمی به ارتفاع 79 فوت (24 متر) است که بر فراز میدان اصلی قرار گرفته است. ال کاستیلو چهار وجه دارد، هر کدام 91 پله دارند و همگی در یک جهت اصلی قرار گرفته اند. پله ای روی سکوی بالایی قرار دارد، در مجموع 365 پله که برابر تعداد روزهای سال شمسی هستند. طی فصل­های بهار و پاییز، سایه هایی که هنگام غروب خورشید تشکیل می­شوند، به شکل مار در لبه پله­ها ظاهر می­شود. حکاکی یک مار بزرگ پر نقش و نگار در بالای هرم نماد Quetzalcóatl (معروف به مایا به نام Kukulcán)، یکی از خدایان بزرگ پانتئون باستان مکزیکی-امریکایی است. در کاوش­های هرم نه سکویی، یک سازه به شکل پلنگ خالدار قرمز رنگ با خال­هایی از سنگ یشم یافت شده است.

مقاله: مجموعه باستانی چیچن ایتزا مکزیک (Chichen Itza)

چیچن ایتزا که مدت زیادی متروکه بود، برای مایاها مقدس باقی ماند. حفاری­ها در قرن نوزدهم آغاز شد و این مکان به یکی از مراکز اصلی باستان شناسی مکزیک تبدیل شد.

چیچن در حدود قرن ششم میلادی و احتمالاً توسط مردم مایا در شبه جزیره یوکاتان بنیان گذاری شده است. این قوم از دوره پیش از باستان یا دوره شکل گیری (1500 قبل از میلاد تا 300 میلادی) در این منطقه ساکن بوده اند. بناهای اولیه اصلی به سبک معماری معروف به Puuc ساخته شده اند، که شیوه­ای متفاوت با با المان­های معماری مناطق جلگه ای جنوبی در آن پیاده می­شود. این بناهای اولیه در جنوب میدان اصلی قرار دارند و شامل Akabtzib (خانه نوشته های تاریک)، Chichanchob (خانه سرخ)، Iglesia (کلیسا)،Casa de las Monjas (صومعه)، و رصدخانه El Caracol (حلزون) می­باشند. شواهدی وجود دارد که نشان می­دهند چیچن در قرن دهم، پس از فروپاشی شهرهای مایا در مناطق کم ارتفاع جنوبی، توسط خارجی­ها مورد حمله قرار گرفته است. این تهاجم احتمالاً کار مایایی­های بوده که به شدت تحت تأثیر تولتیک مکزیک مرکزی قرار گرفته بودند؛ حتی امکان دارد توسط تولتیک­ها رهبری نیز شده باشند. احتمالا این مهاجمان ایتزایی بودند که منطقه به نام آنها نامگذاری شده است. با این وجود برخی مقامات معتقدند که ایتزا 200 تا 300 سال بعد وارد این کشور شده است.

منبع مقاله: مجموعه باستانی چیچن ایتزا مکزیک (Chichen Itza)

انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1865

به "مقاله: مجموعه باستانی چیچن ایتزا مکزیک (Chichen Itza)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: مجموعه باستانی چیچن ایتزا مکزیک (Chichen Itza)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید