مواد غذایی چربی سوز و تاثیرشان بر کاهش وزن

به گزارش مجله همراهان، مصرف بعضی غذاها می تواند منجر به کاهش چربی بدن گردد. وقتی فردی این غذاهای چربی سوز را به رژیم غذایی اضافه می نماید، می تواند به چربی سوزی و کاهش وزن بدن خود یاری کند. از جمله غذاهای چربی سوز می توان به تخم مرغ، آجیل و ماهی های روغنی اشاره نمود. اصطلاح مواد غذایی چربی سوز برای خورای هایی که با تحریک سوخت و ساز بدن، کاهش اشتها یا کاهش مصرف کلی مواد غذایی، به از دست دادن چربی یاری می نمایند، استفاده می گردد.

مواد غذایی چربی سوز و تاثیرشان بر کاهش وزن

همه غذاها متابولیسم را تحریک می نمایند. با این حال، بعضی از انواع غذا، مانند فلفل قرمز، ممکن است تأثیر بیشتری در متابولیسم و سوخت و ساز داشته باشد. خوردن این غذاها به کاهش وزن یاری می نماید. بعضی از غذاها مانند آجیل نیز می توانند گرسنگی را به سرعت برطرف کند. مصرف این غذاها به کنترل اشتها یاری نموده و مصرف کلی مواد غذایی را کاهش می دهد، در نتیجه به مرور زمان وزن کاهش پیدا خواهد نمود. در ادامه این مقاله از وبلاگ خبرنگاران قصد داریم مواد غذایی چربی سوز و تاثیرشان بر کاهش وزن را مورد آنالیز قرار دهیم.

آجیل

آجیل ها بسیار مقوی هستند. آن ها سرشار از پروتئین و چربی های خوب بوده و هر دو ماده برای برطرف گرسنگی و افزایش مدت زمان سیری، کاربرد دارند. نکته مهم این است که افراد می توانند آجیل را بدون این که دچار اضافه وزن شوند در رژیم غذایی خود قرار دهند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که گنجاندن آجیل در رژیم غذایی بیش از 12 هفته منجر به بهبود کیفیت رژیم غذایی، بدون افزایش وزن می گردد.

ماهی چرب

ماهی تازه غذایی فوق العاده برای بدن مفید بوده و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد به ویژه دارای اسیدهای چرب با زنجیره طولانی هستند که یافتن آن ها در غذاهای دیگر سخت است. ماهی بعلاوه دارای پروتئین زیادی است. پروتئین غذایی می تواند به سرعت گرسنگی را برطرف کند و همین ویژگی یک عامل مهم برای کاهش وزن است.

ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین، ماهی ماکرل و سایر ماهی های روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که نشان داده شده است که التهاب را کاهش داده و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، ماهی منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا است. هضم پروتئین منجر به احساس سیری بیشتر می گردد و اندازه متابولیسم را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد.

ماست

ماست می تواند از نظر محتوای غذایی متفاوت باشد. ماست ساده و ماست یونانی، از سالم ترین انواع ماست هستند. ماست حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و پروبیوتیک ها است. ماست بعلاوه حاوی انواع مختلف پروتئین مانند کازئین و آب پنیر است. مطالعات نشان می دهند که خوردن ماست های سرشار از پروتئین می تواند فوایدی برای کنترل اشتها، جبران گرسنگی و کاهش مصرف کلی مواد غذایی داشته باشد.

لپه

لپه دارای ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر زیادی است. این ماده غذایی بعلاوه حاوی کربوهیدرات های پیچیده است که منبع خوبی از انرژی هستند. آنالیز ها نشان می دهد پروتئین موجود لپه تأثیر بیشتری در کاهش گرسنگی نسبت به پروتئین آب پنیر دارد.

تخم مرغ

گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، تخم مرغ تازه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم برای سلامتی است. تخم مرغ بعلاوه منبع عالی پروتئین است و می تواند به کنترل اشتها یاری کند. آنالیز ها نشان داده که خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه تأثیر مثبتی در کنترل گرسنگی و کاهش مصرف مواد غذایی در اواخر روز دارد.

اگرچه مصرف زرده تخم مرغ به علت داشتن کلسترول زیاد برای عده زیادی مضر تلقی می شد، اما تحقیقات نشان داده اند که تخم مرغ کامل از سلامت قلب در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، محافظت می نماید. تخم مرغ بعلاوه منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا است، که براساس چندین مطالعه اندازه متابولیسم را برای چندین ساعت پس از غذا خوردن حدود 20 تا 35 درصد افزایش می دهد.

فلفل چیلی

فلفل چیلی حاوی ماده شیمیایی کپسایسین است. آنالیز ها نشان می دهد که کپسایسین به افزایش چربی سوزی و کاهش اشتها گردد و این اثرات می تواند به کاهش وزن یاری کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های قدرتمند فلفل چیلی التهاب را کاهش داده و به محافظت از سلول ها در برابر آسیب یاری می نمایند. بهتر است فلفل چیلی یا پودر آن را به عنوان ادویه چند بار در هفته مورد استفاده قرار دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی سطح بالایی از تری گلیسیریدهای با زنجیره میانه است. این نوع خاصی از چربی است که فواید مختلفی برای سلامتی دارد و کارشناسان بر این باورند که می تواند منجر به کاهش وزن گردد. تری گلیسیرید با زنجیره میانه می تواند باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش ذخیره چربی گردد. با توجه به طول کم تری گلیسیرید با زنجیره میانه، به سرعت جذب بدن می گردد و مستقیما به کبد می رود، جایی که می تواند بلافاصله برای فراوری انرژی استفاده گردد یا به کتون تبدیل گردد تا به عنوان منبع سوخت جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.

چای سبز

چای سبز منبع سرشاری از آنتی اکسیدان ها است و فواید بی شماری برای سلامتی دارد. طبق یک آنالیز، مصرف چای سبز منجر به کاهش وزن در بزرگسالانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، می گردد. چای سبز علاوه بر تأمین اندازه کافی کافئین، منبع عالی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، آنتی اکسیدانی است که باعث سوختن چربی و از بین رفتن چربی شکم می گردد. نوشیدن حداکثر چهار فنجان چای سبز به صورت روزانه می تواند تعدادی از فواید سلامتی را از جمله افزایش بالقوه مصرف کالری را برای شما فراهم کند.

قهوه

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا است. این یک ماده یک منبع عالی از کافئین است که می تواند باعث بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد ذهنی و جسمی گردد. علاوه بر این، قهوه می تواند به شما در چربی سوزی یاری کند. تحقیقات نشان داده است که کافئین بسته به اندازه مصرف و پاسخ فردی، اندازه متابولیسم را به اندازه قابل توجهی و حدود 3 تا 13 درصد افزایش می دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن هاست .ثابت شده است که روغن زیتون باعث کاهش تری گلیسیرید، افزایش کلسترول خوب (HDL) و تحریک ترشح GLP، یکی از هورمون هایی که به سیر نگه داشتن شما یاری می نماید، می گردد. علاوه بر این، بعضی مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون اندازه متابولیسم را افزایش داده و باعث کاهش چربی می گردد. برای این که روغن زیتون را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید، روزانه چند قاشق غذاخوری از این روغن روی سالاد یا غذای خود بریزید.

نتیجه گیری

غذاهای خاص می توانند به فرد در چربی سوزی و کاهش وزن یاری نمایند. با این حال، لازم به یادآوری است که غذاهای چربی سوز باید در کل بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. بعلاوه، فرد باید برای چربی سوزی و لاغر شدن به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشد. بعید به نظر می رسد که این غذاها به تنهایی و بدون انجام حرکات ورزشی باعث کاهش چشمگیر چربی شوند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2103

به "مواد غذایی چربی سوز و تاثیرشان بر کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی چربی سوز و تاثیرشان بر کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید