نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصاد، خواهان ارائه اختیارات بیشتر به پارک های علم و فناوری هستیم

به گزارش مجله همراهان، رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: برای تقویت طرح های فناوری باید اختیارات بیشتری به پارک های علم و فناوری داده گردد که اگر پارک ها پذیرشی را انجام دادند، وزارت علوم یا صندوق نوآوری و شکوفایی از این کار حمایت نمایند.

نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصاد، خواهان ارائه اختیارات بیشتر به پارک های علم و فناوری هستیم

محمدعلی ناصری رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه مالی کشور گفت: شرکت های دانش بنیان مسلما در اقتصاد مقاومتی موردنظر کشورمان می توانند بسیار موثر عمل نمایند و راهگشا باشند، بخشی از بدنه دولت، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی همه کوشش شان را می نمایند تا این اتفاق بیفتد و از این شرکت ها، آن طور که ضروری است حمایت گردد.

وی بروکراسی اداری را یکی از موانع بر سر راه فعالیت شرکت های دانش بنیان عنوان نمود و گفت: مجوزهای مختلف، قوانین متعدد موانعی بر سر راه شرکت ها هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به حامیان مختلف شرکت های دانش بنیان و فناور نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم اشاره نمود و گفت: هر کدام از این مراکز و نهادها وظایفی دارند و به وظیفه خود در قبال شرکت ها عمل می نمایند، اما اینکه این ها بتوانند هم افزایی ایجاد نمایند و یکی شوند، شاید این در بعضی از جاها با اختلال هایی روبرو گردد. در کشور ما بسیاری از مسائل به افراد و سلیقه ها مرتبط است.

ناصری اعلام نمود: هر کدام از حامیان به لحاظ قانونی نقش خود را دارند، صندوق نوآوری و شکوفایی بیشتر در حوزه اعتبارات و اعطای تسهیلات، تجاری سازی محصولات و حتی توانمندسازی افراد و شرکت ها فعالیت می نماید، از طرف دیگر خیلی از نهادها هم کارهای اجرایی شرکت ها را انجام می دهند.

ضرورت ایجاد هم افزایی میان حامیان دانش بنیان ها

وی، یکی شدن و نزدیکی و هم افزایی این حامیان از حوزه تصمیم تا اجرای حمایت ها برای شرکت هایی دانش بنیان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: باید طوری برنامه ریزی گردد که هزینه شرکت ها و صاحبان آن ها برای دریافت تسهیلات کم تر گردد و این حمایت در استان های مختلف نیز یکسان باشد تا مقداری از تمرکزگرایی در مرکز کاسته گردد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ضمن استقبال از برون سپاری خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور به صندوق های پژوهش و فناوری در استان های کشور و موثر خواندن آن، گفت: همچنین باید اختیارات بیشتری به پارک های علم و فناوری داده گردد که اگر پارک ها، پذیرشی را انجام دادند، خود وزارت علوم یا صندوق نوآوری و شکوفایی این کار را حمایت نمایند و سایر ادارات موازی کاری ننمایند و به این نهادها اعتماد نمایند.

وی اضافه کرد: هم اکنون وضعیت به صورتی است که ما در پارک علم و فناوری همه کارها را انجام می دهیم ولی بعضی ادارات مثل جهاد کشاورزی خود از نو همه این کارها را انجام می دهد. باید طوری به پارک های علم و فناوری، وزارت علوم، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتماد گردد که وقتی مجوز فناوری برای شرکتی صادر می نمایند دیگر نهادها به آن اعتماد نمایند.

ناصری اعلام نمود: زمانی که مجوزها مربوط به حوزه سلامت است اتفاقا باید سخت گیری ها هم بیشتر گردد اما خیلی وقت ها کار و کاسبی ها احتیاج به سخت گیری ندارند. وقتی شرکتی در پارک علم و فناوری مستقر می گردد یعنی ما به او اعتماد نموده ایم، مجوز داده ایم و از همه امکانات برخوردار است، به همین خاطر نباید در ادارات دیگر به او بگویند برو مجوز بیاور، ساختمانت کجاست و از این قبیل سوالات. باید کاری کنیم دوباره کاری نگردد و اعتمادها بیشتر گردد تا شرکت ها بتوانند راستا پیشرفت خود را بپیمایند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 359

به "نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصاد، خواهان ارائه اختیارات بیشتر به پارک های علم و فناوری هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصاد، خواهان ارائه اختیارات بیشتر به پارک های علم و فناوری هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید