خطر میـن در کویر لوت

به گزارش مجله همراهان، یک کویرشناس با اشاره خطر مین در کویر لوت گفت: تا زمانی که قیمت ها تعدیل نشود گردشگر خارجی انگیزه ورود به ایران پیدا نمی کند به ویژه اینکه این گردشگران می توانند با قیمت های ارزان تر به کویر کشورهای خلیج فارس از جمله امارات، قطر یا عمان سفر نمایند.

خطر میـن در کویر لوت

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، نام محمد درویش با کویر ، بیابان و محیط زیست ایران گره خورده است کمتر کسی از فعالان محیط زیست و طبیعت گردان حرفه ای ایران نام درویش را نشنیده است، او از فعالان برجسته سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست و طبیعت شناسی است که با دعوت معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در ابتدای دولت یازدهم نخست به عنوان مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی وارد این سازمان شد و پس از تبدیل اداره کل مشارکت های مردمی به معاونت در این سازمان سمت معاون مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست ایران را عهده دار شد.

وی پژوهش ها و مقالات متعددی در زمینه اقتصاد محیط زیست، اکوتوریسم و بیابانگردی دارد و به همین دلیل ضمن گفت وگو با کیمیای ایران به آنالیز موانع گسترش اکوتوریسم(گردشگری طبیعت) پرداخت.

وی با بیان اینکه نخستین مشکل کشور در حوزه طبیعت گردی نبود دانش کافی و تخصصی است اظهار کرد: تاکنون دانشکده های محیط زیست یا گردشگری ما به موضوع تربیت متخصصان کارآمد در حوزه بوم گردی، اکوتوریسم نپرداخته یا اینکه کمتر به آن اهتمام داشته اند. از سوی دیگر تبلیغات لازم هم در این زمینه صورت نگرفته است.

درویش ادامه داد: متأسفانه خانواده های ایرانی و سیستم های آموزشی فرزندان را علاقه مند به رشته های پزشکی و مهندسی بارآورده است در صورتیکه در بیشتر کشور های دنیا مشاغل مربوط به اکوتوریسم از جمله شغل های پر درآمد و کم خسارت است.

این کویرشناس کشور دومین مانع موجود بر سر راه توسعه اکوتوریسم در کشور را نبود درک روشنی از این صنعت در میان مسئولان و مدیران کشور خواند و گفت: بعضا بعضی از مدیران هم با نگاهی تردید آمیز به این حوزه نگریسته و نگران این هستند تعاملات فرهنگی به همراه ورود گردشگران کشور منجر به تبعات منفی شده و نهایتا به زیان کشور تمام گردد.

مدیر ارشد سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در ادامه به مانع سوم در راه توسعه صنعت گردشگری طبیعت پرداخت و اذعان کرد: یکسری نگاه های افراطی، متجرانه و تعصب آلودی نیز وجود دارد که اجازه رشد این صنعت را در کشور نمی دهد، این افراد عمدتا نگران عدم رعایت هنجارهای دینی توسط گردشگران طبیعت هستند.

درویش همچنین با اشاره به نبود زیرساخت های لازم در این صنعت توضیح داد: ایران از نبود فرودگاه های کارآمد و پرواز های به روز رنج می برد، از سوی دیگر کشور از وجود اکو کمپ ها و هتل های مناسب بهره مندی لازم را ندارد، به همین دلیل ایران کشور گرانی برای گردشگرانی است که به نیت بازدید از طبیعت و محیط زیست ایران از کشور های خارجی می آیند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که زیرساخت های لازم فراهم نگردد و قیمت ها نیز تعدیل نگردد گردشگر خارجی انگیزه ورود به ایران را پیدا نمی کند به ویژه اینکه این گردشگران می توانند با قیمت های بسیار ارزان تر وارد کشور های حاشیه خلیج فارس مانند امارات، قطر یا عمان شوند و از چشم انداز های خاص کویری و ساحلی آنها لذت ببرند.

رئیس گروه تحقیقات مالی و اجتماعی بخش تحقیقات بیابان؛ به نگرانی بعضی از حامیان محیط زیست در رابطه توسعه اکوتوریسم و همزمان با آن تخریب طبیعت از سوی گردشگران پرداخت و گفت: این نگرانی کاملا درست و به جا است؛ این اتفاق به دلیل نادانی و نبود تخصص در زمینه اکوتوریسم در رحال رخ دادن است.

وی اعلام کرد: متأسفانه یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی کشور مانند تنگه واشی به در اثر بی دانشی و بی مسئولیتی بعضی از گردشگران تبدیل به محل انباشت زباله شده است؛ همچنین اردبیل که زمانی چشمه های آب معدنی آن هر گردشگری را جذب می کرد و یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران بود اکنون به محل ساخت و ساز هتل های مختلف تبدیل شده است؛ یا دریاچه های مختلف هجوم ویلاسازن را در پی داشته چنانکه که دیگر گردشگری رغبت به دیدن آنها ندارد.

درویش با تأکید بر پیش احتیاج بودن بسترسازی فرهنگی در معرفی جاذبه های طبیعی تأکید کرد: تا زمانی ظرفیت بُرد، امنیت و آرامش رعایت نگردد همچنین تا زمانی که مجهز به دانش نگهداری از محیط زیست و طبیعت نشده و از نظر فرهنگی به بسترسازی حمایت از این جاذبه ها نپرداخته ایم بهتر است از معرفی جاذبه های مختلف طبیعی و توریستی برای جلوگیری از تخریب آنها بپرهیزیم.

این کویر شناس با سابقه کشور در ادامه به ارائه راهکارهایی برای ایجاد و گسترش صنعت کویر گردی پرداخت و مطرح کرد: در این راستا باید چند کار را به صورت همزمان انجام داد نخست برقراری امنیت مناطق کویری است؛ متأسفانه هنوز با مشکل مین گذاری در کویر لوت و خراسان جنوبی رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: باید رهبران دینی و محلی این مناطق با آموزش آماده نموده و قانع کنیم که توسعه بیابان نوردی کویرگردی به نفع اقتصاد محلی است؛ همچنین باید اکوکمپ هایی با استاندارد بالا در مناطق بیابانی کشور فراهم و بتوان با تسهیلات لازم از جذابیت های بی نظیر این مناطق بکر و طبیعی صنعت گردشگری ایران را ارتقا داد.

درویش در سرانجام خواهان توجه مراکز گردشگری به رعایت حریم طبیعت شد و گفت: بعضی مراکز در کشور وجود دارند که سودجو بوده و بویی از احترام به محیط زیست، جاذبه های طبیعی و چشم انداز های بیابانی نبرده و فقط به فکر جیب خود هستند به همین دلیل بسیاری از افراد عطای گردشگری طبیعت را به لقای آن می بخشند.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 575

به "خطر میـن در کویر لوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر میـن در کویر لوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید