نمایش هایی که از جنس ما نیستند

به گزارش مجله همراهان، یک کارگردان نمایش های آیینی می گوید: متاسفانه نمایش هایی که این روزها اجرا می شوند، نمایش های فرهنگ و کشور ما نیستند.

نمایش هایی که از جنس ما نیستند

محمد بهاگیر، کارگردان نمایش رشیدخان که در بخش آیین ها و بازی های نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد، در گفت وگویی با خبرنگاران، درباره اثرش گفت: قبل از دوره رضاشاه سرداری به نام رشیدخان بوده که از مرزهای خراسان دفاع می نموده و همراه مردم از طریق چوب جلو مرزهای ایران می ایستادند تا غارتگران نتوانند وارد ایران شوند. نمایش من برگرفته از داستان رشیدخان است و علاوه بر روایت قصه او، آیین مبارزه با چوب را اجرا می کنیم.

او که از استان خراسان رضوی و شهر قوچان در این جشنواره شرکت نموده، درباره وضعیت نمایش های آیینی در این استان شرح داد: خراسان یکی از شهرهای مرزنشین است و یکی از شهرهای مرزی آن قوچان است، به همین دلیل استقبال از نمایش های آیینی در این استان و شهر زیاد است و به جرات می گویم که حرف اول را در اجرای نمایش های آیینی می زنند. مردم این استان آداب و رسوم خود را در جشن ها و مراسم های شان اجرا می نمایند.

این هنرمند به نقش و تاثیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در حفظ نمایش های آیینی اشاره نمود و گفت: متاسفانه جشنواره های امروزی به سمت و سویی رفته که آیین ها را فراموش نموده اند و تنها جشنواره ای که به حفظ و احیای آیین های سنتی یاری می نماید، همین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است و اگر حمایت برگزارنمایندگان این جشنواره نباشد نمی دانم سرنوشت ما آیینی کارها چه می گردد.

او در ادامه متذکر شد: این جشنواره یاری می نماید آیین های گذشته سرزمین مان را به جوانان کشور معرفی کنیم. همچنین باعث دوستی ما هنرمندان با یکدیگر شده است و با نمایش های مان آیین های شهرهای خود را به هم معرفی می کنیم.

بهاگیر با بیان این که متاسفانه نمایش هایی که این روزها اجرا می شوند، نمایش های فرهنگ و کشور ما نیستند اضافه نمود: ما این نمایش ها را درک ننموده ایم و باید نمایش هایی را اجرا کنیم که برگرفته از زندگی خودمان و گذشتگان مان باشند.

او در سرانجام اعلام کرد: این روزها هنرمندان آیینی برای اجرای نمایش های خود با مسائل اقتصادی روبه رو هستند و من امیدوارم جشنواره هایی از قبیل جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بیشتر برگزار شوند و به قول هایی که در این جشنواره ها داده می گردد، عمل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 265

به "نمایش هایی که از جنس ما نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش هایی که از جنس ما نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید