واکسن جدیدی که می تواند آکنه را از بین ببرد

به گزارش مجله همراهان، تقریبا هرکسی در دوره نوجوانی و بلوغ با جوش های خود سرو کله می زند، و بسیاری از ما هنوز با این مشکل پوستی در بزرگسالی نیز مبارزه می کنیم. آکنه می تواند باعث ناراحتی های روانی در فرد گردد، اما برای فع این معضل چندین درمان موثر و سریع وجود دارند. آیا یک واکسن تازه می تواند برای ریشه کن کردن این مشکل کافی باشد؟

واکسن جدیدی که می تواند آکنه را از بین ببرد

آکنه، یک بیماری پوستی است که بیشتر نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و گاهی اوقات تا بزرگسالی ادامه دارد. بعلاوه، زخم و جای جوش می تواند برای مدت طولانی نمایان باشد.

تحقیقات نشان داده است که آکنه مداوم نه تنها موجب ناراحتی، بلکه دچار افسردگی می گردد و ممکن است بر روابط اجتماعی آنها تاثیر بگذارد.

بعضی از رایج ترین درمان های آکنه آنتی بیوتیک ها و رتینوئید ها هستند که نوعی ترکیب شیمیایی محسوب می شوند و می توانند به حفظ سلامت و ظاهر پوست یاری نمایند. با این حال، محققان شرح می دهند که این درمان های سنتی همواره موثر نیستند و می توانند اثرات نامطلوب بیشتری را به همراه داشته باشند که کمترین آن می تواند شامل خشکی شدید و تحریک پذیری پوست باشد.

گزینه های درمانی کنونی اغلب برای بسیاری از نوجوانان و بیش از 40 میلیون بزرگسالان در ایالات متحده که از این بیماری التهابی پوستی چند فاکتوریل رنج می برند، موثر و قابل تحمل نیستند بلکه درمان های تازه، ایمن و کارآمد دیگری مورد احتیاج است.

یک واکسن برای هدف قرار دادن سم های آکنه

در مطالعه ای تازه، فرایند کار در ایجاد یک واکسن ایمن و موثر برای درمان آکنه شرح داده می گردد.

محققان برای بار اول قادر بودند تا از سموم ترشح شده به وسیله باکتری هایی که در بوجود آمدن آکنه دخیل هستند با یک آنتی بادی اختصاصی مبارزه نمایند. این روش بعلاوه به کاهش التهابات مرتبط با آکنه یاری می نماید.

همانطور که در مقاله اشاره شد، یک باکتری به نام پروپیونی باکتریوم سمی را به نام عامل CAMP فراوری می نماید. عامل CAMP به طور خاص مسئول التهابات ضایعات آکنه است.

کار کردن با یک مدل موش و سلول های پوستی جمع آوری شده از انسان ها، محققان اثربخشی مجموعه ای از آنتی بادی های منوکلونال (یک نوع سلول ایمنی در برابر عامل CAMP) را آزمایش کردند.

تا کنون، کوشش محققان نتایج امیدوار نماینده ای را نشان داده است و ثابت شده است که این آنتی بادی در برابر التهابات این سم موثر بوده است.

یک راه جالب برای اکتشاف

امانوئل کنتاسوت، از دانشگاه زوریخ در سوئیس، در مقاله ای که در کنار این مقاله منتشر شده است، شرح می دهد که چگونه واکسن های آکنه می تواند بیشتر از درمان های موجود ایمن و موثر باشد.

او می نویسد: چنین واکسن هایی احتیاج پزشکی را برآورده می نمایند. در عین حال، او هشدار می دهد که ایمنوتراپی های آکنه که عوامل موثر بر آکنه را هدف قرار می دهند باید برای جلوگیری از اختلال میکروبیوم ناخواسته که خودتنظیمی پوست را تضمین می نماید، طراحی شوند.

به عبارت دیگر، واکسن ها باید اطمینان دهند که تعادل باکتریایی روی پوست تحت تاثیر قرار نمی گیرد، زیرا بعضی از رشته های باکتریایی در واقع به حفظ سلامتی کلی پوست یاری می نمایند. با این حال، او به کوشش های بیشتر برای ایجاد درمان بهتر و موثر تر آکنه خوشبین است.

این که آیا واکسن هایی کهCAMP را هدف قرار می دهند بر روی چندین نوع آکنه تاثیر می گذارند یا خیر، باید تعیین گردد، اما ایمنوتراپی آکنه راهی جالب برای کشف آن ارائه می دهد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2155

به "واکسن جدیدی که می تواند آکنه را از بین ببرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن جدیدی که می تواند آکنه را از بین ببرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید