پاک نکردن آرایش همانا و جوش زدن همان اگر قبل از خواب آرایش تان را پاک نکنید، چه می گردد؟چگونه از ایجاد جوش جلوگیری کنیم؟

به گزارش مجله همراهان، بیشتر افراد قبول دارند که پاک کردن آرایش در سرانجام یک روز خسته کننده، می تواند زمانبر و سخت باشد.

پاک نکردن آرایش همانا و جوش زدن همان اگر قبل از خواب آرایش تان را پاک نکنید، چه می گردد؟چگونه از ایجاد جوش جلوگیری کنیم؟

با این وجود، باید بدانید که پاکسازی پوست از مواد آرایشی، آلودگی، کثیفی و چربی برای حفظ سلامت و حیات پوست لازم است و شما باید هر شب قبل از خواب سطح پوستتان را با پاک نماینده های آرایش تمیز کنید.

زمانی که با آرایش می خوابید، مواد آرایشی با آلودگی ها، کثیفی و چربی هایی که در طول روز روی سطح پوست جمع شده ترکیب می شوند و این امر منجر به بسته شدن منافذ و در نتیجه بروز جوش و آکنه می گردد.

در ادامه، به عوارض ناشی از پاک نکردن آرایش و چند راه چاره ساده برای جلوگیری از ایجاد انواع جوش می پردازیم. اطلاعات زیر از سایت https://lafarrerr.com/ جمع آوری شده است.

اگر قبل از خواب آرایش تان را پاک نکنید، چه می گردد؟

  1. جوش می زنید.

پاک کردن و شستشوی پوست یک قدم مهم در روتین مراقبت از پوست است. اهمیت این امر برای کسانی که پوست حساس و تحریک پذیری دارند بیشتر است. خوابیدن با آرایش نه تنها موجب بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش می گردد، بلکه برای کسانی که پوست چرب دارند، نظیر افراد مبتلا به جوش و آکنه، سبب بدتر شدن شرایط پوستی شان خواهد شد.

  1. بثورات پوستی ظاهر می شوند.

مواد آرایشی معمولا حاوی محرک هایی نظیر رنگ، عطر، اسانس و خوشبو نماینده هستند و زمانی که برای مدت طولانی روی پوست بمانند، می توانند منجر به بروز التهاب شوند. افرادی که مبتلا به روزاسه هستند یا پوست حساسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بثورات پوستی قرار دارند.

  1. چین و چروک صورت تان بیشتر می گردد.

آلودگی و مواد آرایشی دشمن پوست هستند و منجر به آسیب اکسیداتیو ناشی از محیط می شوند. این امر منجر به آسیب به سد دفاعی پوست و پیری زودرس پوست می گردد.

در سال 2013 دیلی میل، آزمایشی جهت آنالیز اثرات ماندن طولانی مدت مواد آرایشی روی پوست انجام داد. در این آزمایش، یک خانم به مدت یک ماه صورت خود را نشُست و هر روز صبح، روی پوست نشُسته آرایش خود را تمدید کرد. نتایج این آزمایش حاکی از آن است که پوست این خانم به اندازه 10 سال پیرتر شد. این امر فقط به دلیل نشستن و عدم پاکسازی پوست به مدت 30 روز بود.

  1. لب هایتان ترک می خورد.

همه ما دست کم یکبار ترک خوردگی لب را تجربه نموده ایم و می دانیم این امر چقدر آزاردهنده و دردناک است. اگر با رژلب روی لبتان بخوابید، رطوبت لب هایتان از بین رفته و لب هایتان ترک خورده و پوست پوست می گردد.

  1. فرایند ترمیم پوست مختل می گردد.

بدن ما هنگامی که خواب هستیم، بازیابی و احیا می گردد. پوست ما هم هنگامی که خواب هستیم خود را ترمیم می نماید؛ بنابراین پاک کردن آرایش قبل از خواب اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این امر به منافذتان اجازه می دهد سبوم (چربی طبیعی پوست) آزاد کند و همین موضوع منجر به آبرسانی مجدد به پوست و محافظت از آن در برابر رادیکال های آزاد در هوا می گردد. اگر با آرایش بخوابید، فرایندهای ضروری مربوط به پوست، دچار اختلال می گردد.

چگونه از ایجاد جوش جلوگیری کنیم؟

بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش را تجربه می نمایند. اگر تا به امروز روی بخشی از پوست شما جوش زده،پس به آکنه مبتلا شده اید. تقریبا همه افراد در سنین نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان نیز شایع است.

آکنه معمولا روی پوست صورت پدیدار می گردد، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت های دیگر بدن نیز به آن دچار شوند. شدت جوش می تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می گردد، متغیر باشد.

به طور کلی عارضه آکنه زمانی روی پوست ظاهر می گردد که منافذ پوست تان بسته شوند و چربی پوست تان راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و رشد باکتری می گردد.

راه چارههای زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از جوش زدن صورت به کار گیرید. مهم ترین این راه چارهها عبارتند از:

  1. روزانه دو بار صورت تان را بشویید.

برخلاف تصور عموم، آکنه نتیجه کثیفی صورت نیست. با این وجود، شستن منظم صورت برای از بین بردن کثیفی و چربی اضافی از پوست بسیار مهم است. هر روز در دو نوبت صبح و شب صورت خود را بشویید.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از پاک نماینده های ملایم و آب گرم استفاده نمایند. استفاده از مرطوب نماینده فاقد چربی بعد از شستشو نیز می تواند از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.

  1. شب ها روش شستشوی دو مرحله ای را در پیش بگیرید.

متخصصان پوست می گویند بهترین روش پاک کردن صورت، شستشوی دو مرحله ای (double cleansing) آن است. در این روش هم از آرایش پاک کن استفاده می گردد، هم پاک نماینده.

این روش زیبایی کره ای، تضمین می نماید که تمام ذره های آلودگی و آرایش، به طور مؤثری از پوست شما پاک شوند.

در روش شستشوی دو مرحله ای، اول، باید آرایش تان را با محلول آرایش پاک کن یا دستمال مرطوب پاک نماینده آرایش، پاک کنید و بعد با پاک نماینده صورت مورد علاقه خود کارتان را ادامه دهید. با این کار می توانید مطمئن شوید، تمام ذره های مواد آرایشی و آلودگی از پوست تان محو شده است.

  1. از شستشوی شدید خودداری کنید.

برخی افراد، پوست شان را با پدهای پارچه ای زبر تمیز می نمایند. این پدها ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد التهاب شده و در نتیجه آکنه را بدتر کند.

استفاده از پاک نماینده های ملایم با دست های تمیز یا برس نرم مخصوص پوست صورت، می تواند به جلوگیری از ایجاد جوش یاری کند.

  1. از محصولاتی که حاوی چربی هستند، استفاده نکنید.

محصولات حاوی چربی مراقبت از پوست، می توانند منافذ را مسدود نمایند. این محصولات معمولا برای پوست های خشک یا پوست افراد مسن (که ممکن است به اندازه کافی چربی طبیعی نداشته باشند) استفاده می شوند.

محصولاتی که روغن ندارند، معمولاً دارای برچسب non-comedogenic هستند.

اجتناب از دست زدن به روغن های خانگی و پخت و پز نیز ایده خوبی است؛ چرا که این محصولات می تواند باعث مسدود شدن منافذ گردد.

  1. از لایه برداری بیش از حد خودداری کنید.

لایه برداری، فرآیند از بین بردن سلول های مرده پوست است. در حالی که بعضا لایه برداری می تواند به بهبود آکنه یاری کند، انجام بیش از حد این کار می تواند باعث بدتر شدن جوش صورت گردد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که بر اثر لایه برداری، مقدار زیادی از چربی طبیعی پوست از بین برود.

پوست، ممکن است برای جبران این کمبود، چربی بیشتری فراوری نموده که این امر منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش های بیشتری می گردد. لایه برداری بیش از حد، ممکن است باعث تحریک پوست پس از شستشو یا احساس سفتی در پوست گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1104

به "پاک نکردن آرایش همانا و جوش زدن همان اگر قبل از خواب آرایش تان را پاک نکنید، چه می گردد؟چگونه از ایجاد جوش جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاک نکردن آرایش همانا و جوش زدن همان اگر قبل از خواب آرایش تان را پاک نکنید، چه می گردد؟چگونه از ایجاد جوش جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید