گشت وگذار در خطه باغ ها و رودها

به گزارش مجله همراهان، غرب تهران به برج ها و بوستان هایش معروفیت دارد، اما در همین محدوده و ارتفاعات روستاهایی هست که با تردد کمتر از یک ساعت، می توان به محدوده ای با آب و هوای بکر به علت وجود باغ های متعدد و رودهای خروشان رسید.

گشت وگذار در خطه باغ ها و رودها

خبرنگاران- مریم باقرپور: برخی از روستاهای غرب تهران ناشناخته مانده اند اما مکان های تماشای و مجذوب کنندهی هم دارند و می توان در هوای گرم تابستان بدون هزینه ای به این منطقه ها سفر کرد.

طبیعت گردی میان گیاهان

روستای شهرستانک،از ضلع شمال به روستای کسیل و از جنوب به کن، سولقان و امامزاده داود می رسد و از سمت شرق به شکرآب و آهار و از سوی غرب به سرک، لانیز و شلینک محدود می گردد. در ارتفاعات این روستا انواع گیاهان دارویی و سبزی مانند پونه، الک شورک و قارچ کوهی، ریواس و... می روید. برای همین بوی این گیاهان و سبزی های معطر به مشام می رسد. از انواع گونه های جانوری هم می توان به روباه، شغال، خرگوش، آهو، گرگ، قوچ، میش، بز کوهی و کبک اشاره نمود. آب و هوای شهرستانک، معتدل و سرد است و زمستان هایی سرد و تابستان هایی معتدل و دلپذیر دارد. به همین علت روستای ییلاقی به شمار می آید. سفر به این روستا در تابستان با منظره درختان سرسبز و باغ های میوه همراه است. رودخانه نسبتاً پرآب شهرستانک هم از وسط روستا می گذرد و در نهایت به رودخانه کرج می ریزد.

روستای چشمه ها

با ورود به روستای ازگی، در نخستین دوراهی، گردشگران با چشمه ای روبرو می شوند. آب این چشمه بسیار گوارا بوده و به گفته اهالی، خواص زیادی دارد. به همین علت تعداد زیادی از افراد به این روستا و به نزدیکی این چشمه می آیند تا علاوه بر سرگرمی در محیط سرسبز و خنک روستا، با بطری و حتی دبه از آب چشمه بردارند. در برخی از مسیرهای این روستا باید پیاده روی و در این مسیر از منظرهها تماشا کرد. بعلاوه تماشا غروب از ارتفاعات اینجا مجذوب کننده است، به همین علت غروب های شلوغی دارد. در ارتفاعات این نواحی امکان چادرزدن یا استفاده از خدمات فروشگاهی وجود نداشته و گردشگران باید تجهیزات و امکانات لازم را همراه داشته باشند.

میان پیچ و خم ها

روستای کشار سفلی، یکی از روستاهای سرسبز و باصفای اطراف تهران است. دره کشار کن دره ای طولانی و با پیچ و خم های با شیب بالا و پایین در کیلومتر 10 جاده کن - سولقان قرار گرفته است. سراسر دره به وسیله درختان خودرو و کاشته احاطه شده و مکان هایی مناسب برای گشت وگذار در کنار رودخانه ای کوچک قرار گرفته است. البته در بازدید از رودخانه کشار و طبیعت اطراف آن می توان در جوار باغ های پردرخت اتراق کرد و از پیک نیک در طبیعت این ناحیه لذت برد. برای اتراق در جوار رودخانه کشار باید به عمق دره رفت که شیب آن در برخی بخش ها زیاد است و احتیاج به آمادگی بدنی نسبی دارد.

چند قدمی تهران

نزدیکی به تهران و داشتن هوای دلپذیر به علت قرارداشتن میان کوه های البرز، بعلاوه منظره های فوق العاده از ویژگی های روستای باغدره است. این روستای کوهستانی در زبان محلی سنگون هم گفته می گردد و در ارتفاع 2100متری از سطح دریا قراردارد. شغل مردم روستا، کشاورزی و باغداری مدرن است. وجود باغ هایی با درختان میوه مانند زردآلو، انجیر، آلبالو، گیلاس، گردو، توت و سیب باعث شده تا گردشگران هنگام ورود به این روستا از میوه های تازه با پرداخت کمترین هزینه بهره مند شوند. یکی از جاذبه های روستا رودخانه اطرافش است که از ارتفاعات بلند توچال سرچشمه می گیرد. نکته جالب اینکه آب دریاچه مصنوعی چیتگر از همین آب تأمین می گردد. به علت نداشتن مسیر آسفالت تا روستا افراد ناآشنا بهتر است در شب از این مسیر تردد نکنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2326

به "گشت وگذار در خطه باغ ها و رودها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت وگذار در خطه باغ ها و رودها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید