یک وسیله هوش مصنوعی نوع تومورهای مغزی را در حین جراحی تشخیص می دهد

به گزارش مجله همراهان، دانشمندان یک وسیله هوش مصنوعی (AI) ایجاد نموده اند که می تواند در حین جراحی به طور همزمان رمز ژنتیکی تومور مغزی را بخواند- پیشرفتی که به گفته آنها می تواند باعث سرعت گرفتن تشخیص و شخصی سازی درمان بیمار گردد.

یک وسیله هوش مصنوعی نوع تومورهای مغزی را در حین جراحی تشخیص می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از هلث دی این پژوهشگران این وسیله هوش مصنوعی را طوری تعلیم دادند که خصوصیات ژنتیکی متفاوت گلیوم، گروهی از تومورها را که شایع ترین شکل سرطان مغز را در میان بزرگسالان تشکیل می دهند، شناسایی کند.

اما همه تومورهای گلیوم شبیه هم نیستند. تومورهای اغلب افراد به یکی از سه زیرنوعی تعلق دارد که هر کدام خصوصیات ژنتیکی متفاوتی- و بر این اساس درجات متفاوت تهاجمی بودن و گزینه های درمانی متفاوتی دارند.

در حال حاضر متخصصان آسیب شناسی را پاتولوژی گلیوم ها را از لحاظ این شاخص های ژنتیکی آنالیز می نمایند، عملی که تشخیص مولکولی نامیده می گردد. اما این روند روزها تا هفته ها طول می کشد.

تشخیص مولکولی نوع سرطان فقط در 15 دقیقه

در مقابله وسیله هوش مصنوعی که این گروه پژوهشگران در دانشکده پزشکی هاروارد در حال ساختن آن هستند امکان تشخیص مولکولی را در 10 تا 15 دقیقه فراهم می نماید. به این ترتیب می توان همراه با جراحی آن را انجام داد.

این فناوری که CHARM نامیده می گردد ظاهرا در مقیاس دقت هم در درجه بالایی قرار می گیرد. هنگامی که این پژوهشگران این وسیله هوش مصنوعی را برای آزمایش نمونه های تومور گلیوم که این وسیله هرگز قبل آنها را ندیده بود، به کار بردند، توانست در 93 درصد موارد تومور گلیوم را در سه زیرنوع مولکولی متفاوت تشخیص دهد

توانایی چنین تفاوت دادنی در اتاق عمل حیاتی است، زیرا می تواند شیوه درمان بیمار را تغییر دهد.

بعضی از تومورهای گلیوم تهاجم کمتری دارند و جراحان می توان در برداشتن بافت مغزی محافظه کارانه تر عمل نمایند و به این ترتیب عوارض جانبی را به حداقل برسانند.

سایر گلیوم ها، مانند گلیوبلاستوما بسیار تهاجمی هستند. بنابراین جراحان کوشش خواهند کرد که حتی الامکان میزان بیشتری از بافت سرطانی را بردارند و گاهی ویفرهایی از داروهای شیمی درمانی با رهایی آهسته را در آن بکارند تا به طور مستقم به درون مغز آزاد شوند.

این فناوری راهگشا بالقوه می تواند با فراهم آوردن تشخیص مولکولی همزمان در حین جراحی تومور مغز اعمال جراحی را راهنمایی کند.

کارشناسان می گویند دقت عمل 93 درصدی این وسیله فوق العاده است، اما یادآور می شوند که هنوز می توان آن را بهبود بخشید. این فناوری هنوز باید در شرایط دنیای واقعی آزمایش گردد و از سازمان غذا و دارو آمریکا مجوز بگیرد.

علاقه به استفاده از AI در تشخیص پزشکی در سال های اخیر به دشت افزایش یافته است. امید این است که الگوریتم های هوش مصنوعی بتوانند به متخصصان در تجزیه وتحلیل تصاویر - از جمله ماموگرام وسی تی اسکن - کگمک کندد تا بتوان سریع ودقیق تر به نتیجه رسید.

این پژوهشگران می گویند هیچکس نمی خواهد هوش مصنوعی را جایگزین پزشکان کند، بلکه هدف استفاده از AI به عنوان یک وسیله است.

وسایل هوش مصنوعی دیگر هم در دست آنالیز هستند

CHARM مخفف ابتدای کلمات انگلیسی به معنای ماشین بازبینی و ارزیابی آسیب شناسی بافتی مقطع منجمد است. پژوهشگران دانشگاه هاروارد این وسیله را با استفاده از بیش از 2300 نمونه تومور منجمد از 1524 بیمار درمان شده به دلیل گلیوم در بیمارستان های گوناگون آمریکا ایجاد کردند.

کار این پژوهشگران که در شماره 7 ژوئیه ژورنال Med منتشر شده است، تنها اقدام برای بهبود تشخیص گلیوم با استفاده از هوش مصنوعی نیست. ابزارهای دیگر هوش مصنوعی از جمله DeepGlioms در مرکز سرطان پرلموتر در مرکز بهداشتی لانگون نیویورک در حال آنالیز هستند.

تشخیص مولکولی تومور گلیوم در حال حاضر نه تنها وقت گیر و گران قیمت است، بلکه در همه بیمارستان های که بیماران مبتلا درمان می شوند، در دسترس نیست. ما به گفته کارشناسان هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا باعث مردمی شدن تشخیص مولکولی گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2306

به "یک وسیله هوش مصنوعی نوع تومورهای مغزی را در حین جراحی تشخیص می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک وسیله هوش مصنوعی نوع تومورهای مغزی را در حین جراحی تشخیص می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید