اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان تشکیل می گردد

به گزارش مجله همراهان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تشکیل اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان اطلاع داد.

اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان تشکیل می گردد

به گزارش خبرنگاران، حسین شیرزاد شکل گیری اتحادیه های استانی، منطقه ای و سراسری در حوزه تعاونی های روستایی زنان با تاکید بر احتیاج واقعی این تعاونیها و در راستای دستیابی آنان به صندلی حقوقی در سطوح کلان برنامه ریزی و تصمیم گیری را از اهداف اساسی تشکیل اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان دانست.

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان در این زمینه گفت؛ با توجه به ساختار نظام های بهره برداری کشاورزی کشور و تسلط بهره برداری خانوادگی که عمدتاً نیروی کار آن را زنان تشکیل می دهند و به دلیل سهم 43 درصدی زنان در نیروی کار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه، منطقی به نظر می رسد که تقاضا برای حضور فعال در عرصه های مالی و اجتماعی از سوی آنان افزایش یابد. این موضوع مسئولان متولی امور زنان روستایی را در حوزه های مختلف به برنامه ریزی و تصمیم سازی برای توسعه فضای بهره مندی از فعالیت های مالی و اجتماعی و متعادل سازی توزیع منابع و فرصت ها در این حوزه ملزم ساخته است.

شیرزاد با بیان اینکه در بین سه بخش مالی کشور، بیشترین تعداد زنان مدیر یا سرمایه گذار در تعاونی ها حضور دارند، از قابلیت های گسترده این بخش برای پرورش استعدادهای نهفته زنان کشور یاد کرد و گفت: آنالیز فرایند فعالیت تعاونی های زنان در سطح کشور نشانگر آن است که عملکرد آنها با دستاوردهای مثبت همراه بوده و این دستاوردها اغلب در تعاونی هایی به دست آمده که همت و مشارکت فعال اعضا طبق مفهوم واقعی تعاون وجود داشته است.

وی افزود: نمونه شاخص، عینی و ساختارمند این مصادیق عضویت تعداد 62000 نفراز زنان روستایی در قالب 342 شرکت تعاونی روستایی زنان در پهنه جامعه روستایی و کشاورزی است که با اهداف انسجام اجتماعی، کشف و سازمان دهی ایده های خلاق وکارآفرینی، زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سال 1372تأسیس و همچنان در حال فعالیت می باشند.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه تعاونی های روستایی زنان به عنوان یک پایگاه اجتماعی و مالی می تواند نقشی بسزا در ارتقای سطح زندگی و معیشت خانوار روستایی و تحقق اهداف توسعه داشته باشد، توضیح داد: با توجه به ظرفیت ها و ویژگی های بیان شده در این تشکل ها و در راستای پذیرش اصل ایجاد فرصت های مساوی برای مشارکت این قشر از جامعه در تصمیم گیری ها، سازمان مرکزی تعاون روستایی درصدد است با فراهم آوردن ساختار اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان، از ظرفیت های آنان در زنجیره های تأمین، فراوری، ارزش، بازاریابی و بازاررسانی محصولات کشاورزی بهره بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: یکی از اهداف و برنامه های تشکیل اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان علاوه بر تقویت و توسعه عملکردی شرکت های تعاونی شهرستانی و استانی، ارتقای توانمندی و حمایت بیش از پیش از این تعاونی ها در دسترسی به اعتبارات، زیرساخت، تکنولوژی، آموزشی و اطلاعات مربوط به بازار کارو تجارت است. سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در راستای بازمهندسی تعاونی های روستایی زنان و برای نقش آفرینی های مؤثرتر و همچنین تقویت عملکرد شبکه ای این تعاونی ها در نظر دارد به وسیله ایجاد و ارتقای ساختارها و فرایندهای لازم، بستر مناسب برای تشکیل اتحادیه های استانی و ملی با هدف واگذاری وظایف تصدی گری مرتبط با حوزه زنان روستایی و کشاورزی را به این اتحادیه ها در دستور کار قرار دهد.

شیرزاد با تاکید بر ضرورت بازنگری فرآیندهای جاری توسعه زنان روستایی و کشاورزی و در راستای شتاب بخشی به فرایند شبکه توسعه تعاونی های روستایی زنان، یادآور شد: ایجاد بستر برای تعامل بیشتر با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی، توان برنامه ریزی کلان و ملی در ابعاد مختلف آموزش، توانمندسازی، جذب و استحصال و تخصیص منابع و امکانات برای تقویت زیرساخت های مورد احتیاج و تجمیع فعالیت های پراکنده در سطح تعاونی های روستایی زنان از دیگر اهداف سازمان در این زمینه است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 775

به "اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه ملی تعاونی های روستایی زنان تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید