اذعان دبیرعلمی بر کاهش کیفیت کتاب های نقد ادبی و داستان کوتاه، ناشران حساسیت بیشتری در انتخاب آثار نشان دهند

به گزارش مجله همراهان، به گزارش خبرنگاران ، مریم بصیری در این مراسم که عصز امروز (12 بهمن ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، از جایزه ملی جلال آل احمد به عنوان مهمترین رویداد در زمینه ادبیات داستانی یاد کرد و با اشاره به اینکه مجموعه ارزیابی های داوران این جایزه، گزیده ای از شرایط ادبیات داستانی کشور را نشان می دهد، گفت: در بخش مستندنگاری، شاهد توجه روزافزون به این قالب، و افزایش آثار منتشر شده در این حوزه بودیم؛ به طوری که در سال 99 بخش مستندنگاری با 361 کتاب، پس از رمان، دومین بخش از نظر تعداد آثار رسیده، بود. در سال های گذشته این بخش بعد از داستان کوتاه، و در جایگاه سوم قرار داشت. بنابراین شایسته است در کنار این توسعه کمی، به بهبود کیفی آثار این بخش نیز توجه گردد.

اذعان دبیرعلمی بر کاهش کیفیت کتاب های نقد ادبی و داستان کوتاه، ناشران حساسیت بیشتری در انتخاب آثار نشان دهند

دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال با تاکید بر اهمیت بالای نقد ادبی در شناخت و توسعه ادبیات داستانی خلاق، بیان کرد: در این دوره نیز 49 عنوان کتاب داشتیم و مانند دوره قبل با کاهش چشمگیر آثار و بعلاوه محتوای مطلوب در حوزه نقد ادبی، روبرو بودیم. این امر لزوم توجه بیشتر به این بخش را از سوی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، رسانه های تخصصی ادبیات، و مراجع رسمی حوزه فرهنگ و ادبیات، به ما گوشزد می نماید.

وی ادامه داد: در بخش مجموعه داستان کوتاه، هرچند در سال های اخیر اندازه توجه به داستان کوتاه افزایش یافته است؛ اما در سال 99 ، نسبت به میانگین یک دهه گذشته، این بخش با 260 اثر، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت، افت محسوسی داشت. به نظر می رسد ناشران تمایل چندانی به انتشار مجموعه داستان کوتاه ندارند که باید این موضوع، دقیق ریشه یابی گردد.

بصیری با بیان اینکه رمان مهمترین محصول ادبیات خلاق است، بیان کرد: در بخش رمان، با وجود حجم بالای آثار تولیدی در این حوزه (909 اثر در یک سال)، کیفیت چندان مطلوبی در رمان های منتشر شده، نمایان نبود. تعجیل و کم دقتی در نوشتن و انتشار اغلب داستان های بلند و رمان ها، دیده می گردد و این نکته را یادآوری می نماید که ناشران، باید سختگیری بیشتری در پذیرش، انتخاب، و ویرایش آثار در دست انتشار، داشته باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2017

به "اذعان دبیرعلمی بر کاهش کیفیت کتاب های نقد ادبی و داستان کوتاه، ناشران حساسیت بیشتری در انتخاب آثار نشان دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اذعان دبیرعلمی بر کاهش کیفیت کتاب های نقد ادبی و داستان کوتاه، ناشران حساسیت بیشتری در انتخاب آثار نشان دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید