رسانه های متعهد برای تولید اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند

به گزارش مجله همراهان، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت:در رویکرد اخبارخوب با رعایت توازن، تعادل و امنیت روحی و روانی مردم تامین و اعتماد و آگاهی مردم افزایش می یابد و رسانه های مسئول و متعهد برای تولید و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند.

رسانه های متعهد برای تولید اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، رساله دکتری تخصصی ابراهیم رضایی دانشجوی رشته علوم ارتباطات اجتماعی با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال دفاع شد .

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و راهنمای این رساله در این جلسه با اشاره به ضرورت توجه رسانه ها به اخبار خوب آن را از حقوق مردم دانست و گفت: مردم حق دارند هم از وقایع مثبت و منفی اطراف خود آگاه شوند و هم اینکه امنیت روحی و روانی شان با پرداخت یک طرفه، جناحی و غیرمسئولانه و نادرست رسانه ها مختل نشود .

نصراللهی گفت: در رویکرد اخبار خوب با رعایت توازن، تعادل و امنیت روحی و روانی مردم تامین و اعتماد و آگاهی مردم افزایش و امید در آنها ارتقا می یابد .

رسانه های مسئول و متعهد برای تولید و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند

وی گفت: رسانه های غربی با برجسته و جریان سازی اخبار منفی ایران نگاه یک طرفه و مغرضانه با رویدادها دارند اما رسانه های مسئول و متعهد برای تولید و انتشار اخبار خوب باید از میان راهبرد های مختلف انکار، سکوت، کوچک نمایی، واقع نمایی و بزرگنمایی در تولید و انتشار اخبار، راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند .

نصراللهی همچنین خاطرنشان کرد: خبر خوب، عینی، واقع گرا، مسئولانه، فرایندی، مردم محور، بصیرت افزا ، دوطرفه، منصفانه، تحقیقی، متوازن، انتقادی، امید زا، جامع و راه چاره محور است .

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد شرح داد: خبر خوب توجیه گر اقدامات غلط مسئولان و گروه های سیاسی نیست بلکه هم خدمات و اقدامات مثبت مسئولان را منعکس می کند و هم اینکه با تاباندن نورافکن بر اشکالات، مخاطرات و بحران ها، مردم و مسئولان را از آن ها آگاه و برای حل آن از زبان کارشناسان راه چاره ارائه می دهد.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران گفت: با رویکرد خبر خوب، رسانه ها باید با نگاه فرایندی هم سابقه تحریم ها و موفقیت مردم ایران در مقابله با آن را یاد اوری و هم مردم را از وضعیت فعلی آگاه کنند، ضمن اینکه با دادن تریبون به کارشناسان و انتشار راه چارههای خروج از این شرایط ، امید واقعی را در مردم زنده کنند .

حبس شدن برخی رسانه ها در کلیشه سازی های غربی و بی توجهی به تولید ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری

نصراللهی با اشاره به حبس شدن برخی رسانه ها و روزنامه نگاران در طبقه بندی ها و کلیشه سازی های غربی ها و بی توجهی یا کم توجهی در تولید ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری، گفت: رویکرد، راهبرد و نوع نگاه روزنامه نگاران مسلمان و مستقل به اخبار تحت تاثیر آموزه های انسانی و دینی، مردمی و اخلاقی است به همین دلیل است که اخبار خوب در گفتمان اسلامی مثل ادبیات معمول روزنامه نگاری غربی، خبرهای بد و ارزش خبری برخورد نیست .

وی افزود: اگر چه خوب و بد بودن اخبار تا حدودی از ذات رویدادها اثر می پذیرد اما با نگاه انسانی و مردم محور و تغییر در نوع رویکرد، می توان حتی خبرهای منفی را با نوع پرداخت به خبر محرک و امید زا و آگاهی بخش تولید و منتشر کرد .

نصرالهی با اشاره به تقسیم بندی های رایج انواع خبرها گفت: همانگونه که خبرها را می توان از منظرهای مختلف مثل موضوع به سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و ورزشی و به لحاظ منطقه وقوع و انتشار به محلی، ملی و بین المللی تقسیم کرد، می توان اخبار را به لحاظ منافع و نتایجی که عاید مخاطبان می کند به خوب و بد طبقه بندی و بررسی کرد .

وی با اشاره به نسبی بودن خبر خوب گفت: تعریف خبر خوب و بد، از تجربیات، تحصیلات، دین، گرایش سیاسی و متغیرهای مختلف اثر می پذیرد؛ ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد؛ بنابراین از منظرهای مختلف و بستگی به موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبرخوب متفاوت است .

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با بیان اینکه با تغییر جایگاه، موضع و نوع مخاطب خبرها هم می تواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند، افزود : خبرخوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقیت ها، پیشرفت ها، پیروزی ها، کامیابی های مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروه ها و سازمان ها و کشورهای رقیب است .

مشکل رسانه های کشور اتکاء بیش از حد و غیر منطقی به آموزه ها و شاخص های غربی در روزنامه نگاری است

وی مشکل رسانه های کشور را اتکاء بیش از حد و غیر منطقی به آموزه ها و شاخص های غربی در روزنامه نگاری مطرح نمود و افزود: رسانه های ایرانی بی نیاز از تجربیات همکاران خود در کشورهای دیگر نیستند اما باید به شاخص های بومی در مدیریت اخبار توجه کنند .

نصرالهی گفت: متاسفانه رسانه های داخلی اغلب در سوژه یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه های مثبت و امید زا مشکل دارند .

وی ابراز امیدواری کرد رسانه ها با استفاده از نتایج رساله دکتری طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در رسانه ها و تولید و پرداخت جامع، دوطرفه و عینی و راه چاره محور، امید و اعتماد را در مردم افزایش دهند .

منبع:فارس

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 371

به "رسانه های متعهد برای تولید اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های متعهد برای تولید اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید