آنالیز انواع بیمه های درمانی دانشجویی در کانادا

به گزارش مجله همراهان، زندگی در کانادا همیشه برای مهاجران ایرانی و خصوصا متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور از مزایای زیادی برخوردار بوده که از جمله می توان به کیفیت بالای زندگی در مقابل هزینه های مناسب، امکان کار دانشجویی حین تحصیل، برخورداری از بورسیه تحصیلی، امکان دریافت اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی و بهره مندی از خدمات رایگان بیمه خدمات درمانی و بیمه دانشجویی کانادا اشاره نمود.

آنالیز انواع بیمه های درمانی دانشجویی در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور خیلی ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

یکی از موارد مهمی که باید پیش از ورود به این کشور، در کنار آنالیز هزینه های تحصیلی و زندگی به عنوان دانشجوی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا مدنظر خود قرار دهید، مسأله پوشش هزینه های درمانی و استفاده از بیمه درمان دانشجویی کانادا است.

سیستم بیمه درمانی کانادا

همانطور که می دانید، عموما هزینه خدمات درمانی در هر کشوری بالا بوده و کشور کانادا نیز از این قائده مستثنا نیست؛ اما می توان با استفاده از انواع بیمه خدمات درمانی همچون بیمه دانشجویی کانادا، به طور منطقی هزینه های ناخواسته درمانی را در حین تحصیل در کانادا مدیریت کرد.

اما پیش از پرداختن به مبحث روز هزینه های خدمات درمانی و بیمه درمان دانشجویی کانادا که یکی از دغدغه های متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در این کشور نیز هست، بهتر است تا به معرفی سیستم بیمه درمانی کشور کانادا بپردازیم، چون خواه ناخواه دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی و کسب اقامت دائم کشور کانادا جزء شهروندان این کشور پهناور، چندملیتی و پیشرفته محسوب خواهند شد و دانستن اطلاعات و قوانین کلی بیمه خدمات درمانی در کنار بیمه دانشجویی کانادا، برای ایشان خالی از لطف نخواهد بود.

سیستم بیمه خدمات درمانی کانادا که با عنوان health care شناخته می شود، گروهی از خدمات و طرح های بیمه درمانی اجتماعی است که همه شهروندان کانادایی را پوشش می دهد.

بیمه خدمات درمانی کانادا دولتی بوده و بودجه آن از محل اقتصادیات دولت فدرال و استانهای این کشور تامین می شود.

هر یک از استان های کشور کانادا با استفاده از بودجه دولتی، انواع مراقبت پزشکی و خدمات درمانی را در قالب طرح های مختلف به متقاضیان ارائه می دهند؛ این بدین معنی است که بودجه بیمه خدمات درمانی health care کانادا از یک محل مشترک تامین شده، اما دارای برنامه واحد و یکپارچه فدرالی نیست و استانها و مناطق تحت دستور العمل های ارائه شده توسط Canadian health Act (CHA)، سیستم خدمات درمانی خود را به اجرا در می آورند.

Canadian health Act (CHA) مجموعه ای از قوانین فدرالی کشور کانادا است که تحت آن استانها و مناطق مختلف کشور کانادا از بودجه معین شده سالانه خدمات بیمه درمانی health care برخوردار می شوند.

قوانین فدرالی Canada Health Act شامل 5 اصل اساسی زیر می شود:

  • مدیریت عمومی ( Public administrator) :تمامی ادارات بیمه خدمات درمانی تحت اختیار و نظارت مقامات دولتی بوده و میبایست مبنای غیرانتفاعی داشته باشند و همچنین مسئولیت آنها در دست استان و مناطق بوده و حساب ها و سوابق شان توسط دولت مورد حسابرسی قرار می گیرد.
  • جامع بودن(Comprehensiveness): تمامی خدمات درمانی ضروری از جمله مراقبت های پزشکی، خدمات بیمارستانی و خدمات جراحی دندانپزشکی شامل خدمات بیمه می شود.
  • فراگیر بودن(Universality ): طبق این اصل، تمامی شهروندان کانادایی و مهاجران دارای ویزای اقامت دائم کانادا استحقاق دریافت سطح یکسانی از خدمات مراقبت های بهداشتی و درمانی را دارا هستند.
  • قابل انتقال بودن(Portability ): فرد مقیم کانادا و یا شهروندی که به استان یا منطقه ای دیگر در این کشور نقل مکان کرده است و یا حتی کشور را ترک کرده، در طول دوره انتظار معین شده توسط بیمه، شامل حق پوشش خدمات درمانی از استان خانگی خود می شود.
  • قابلیت دسترسی (Accessibility ): براساس این اصل، تمامی افراد دارای بیمه خدمات درمانی از دسترسی منطقی و همه جانبه به امکانات و تسهیلات بهداشتی برخوردار هستند. علاوه بر این موضوع، تمامی پزشکان، بیمارستان ها و موارد این چنینی میبایست از دستمزدی منطقی و مورد قبول برای خدماتی که به شهروندان ارائه می دهند برخوردار گردند.

در ادامه به جنبه های دیگر بیمه درمانی کانادا از قبیل بیمه خدمات درمانی استانی، بیمه های درمانی خصوصی، بیمه دانشجویی کانادا و مسائلی از این دست می پردازیم:

بیمه درمانی استانی

همان طور که پیش تر به این موضوع اشاره نمودیم، بیمه خدمات درمانی کانادا به طور مستقل توسط استان ها و مناطق این کشور اداره می شود. به طور کلی شهروندان جدید به محض ورود به یک استان، ملزم به درخواست برای پوشش خدمات درمانی هستند.

پس از دریافت پوشش خدمات درمانی، کارت بهداشت و یا سلامت برای فرد صادر می شود که به واسطه آن فرد می تواند صرف نظر از سوابق پزشکی، میزان درآمد و یا استاندارد زندگی فردی، از خدمات قابل ارائه درمانی آن استان و یا منطقه استفاده کند.

به طور معمول شهروندان جدید پیش از دریافت پوشش خدمات درمانی بیمه سلامت با یک بازه زمانی انتظار روبرو خواهند شد که در بعضی موارد متغیر است، اما به طور کلی بر مبنای قوانین فدرالی Canada Health Act این بازه بیش از سه ماه نخواهد بود.

در این بین در بعضی از استانها نظیر بریتیش کلمبیا، آلبرتا و خاستگاه شهر معروف تورنتو یعنی انتاریو، شهروندان ملزم به پرداخت حق بیمه برای خدمات درمانی هستند. اگرچه بر طبق قوانین فدرالی Canada Health Act، خدمات درمانی و پزشکی در صورتی که فرد در پرداخت حق بیمه خود ناتوان باشد، باز هم به وی تعلق خواهد گرفت.

علاوه بر پوشش خدمات درمانی استانداردی که در بخش قوانین فدرالی Canada Health Act به آنها پرداخته شد، استانها به طور معمول خدماتی را به صورت اضافه بر سازمان ارائه می دهند که شامل مواردی نظیر فیزیوتراپی، خدمات دندانپزشکی و داروهای تجویزی پزشک می شود.

بیمه های درمانی خصوصی

در حالی که بیمه درمانی در کانادا خدمات بنیادین و اساسی نظیر مراقبت های اولیه پزشکی، خدمات بیمارستانی را شامل می شود، بعضی از خدمات بهداشتی و مراقبتی شامل پوشش بیمه نمی شوند که از جمله می توان به خدمات دندانپزشکی، عینک سازی و خدمات بینایی و داروهای تجویزی اشاره نمود.

از این رو در بسیاری از شرکت های مستقر در کانادا، طرح های متنوع بیمه های درمانی خصوصی به عنوان بسته های تشویقی و مزایای کارمندی ارائه می شود. اینگونه موارد انگیزه بخش به طور معمول شامل خدمات بینایی و دندان پزشکی و دندانسازی می شوند.

از سوی دیگر، شهروندان کانادایی می توانند طرح ها و بسته های خدماتی بیمه را از شرکت های خصوصی ارائه دهنده این خدمات خریداری نمایند. می توان گفت که دلیل اصلی تمایل خرید بیمه درمانی خصوصی توسط بسیاری از افراد، استفاده از خدمات درمانی تکمیلی نظیر لنزهای اصلاح دید، داروهای تجویزی و یا مراقبت و پرستاری در خانه در کنار خدمات درمانی اولیه دولتی است و به نوعی موجب متعادل سازی هزینه های پزشکی و درمانی می شود.

اما باز هم با این اوصاف، بسیاری از شهروندان و مهاجران مقیم کانادا تنها به داشتن بیمه خدمات درمانی دولتی و رایگان خود بسنده می نمایند.

ارائه دهندگان خدمات بهداشت عمومی و دولتی در کانادا

بر طبق قوانین فدرالی Canada Health Act، خدمات دکترهای مراقبت های اولیه (عمومی)، دکترهای تخصصی، بیمارستان ها و مراکز جراحی دندان، همگی تحت پوشش و نظارت سیاست های استانی بیمه خدمات درمانی کشور کانادا هستند.

پزشکان عمومی یا به اصطلاح Primary care در خط مقدم خدمات درمانی و بهداشت و سلامت کشور کانادا قرار دارند. در حال حاضر بر طبق اطلاعات وب سایت Canadian healthcare قریب به 30.000 دکتر عمومی در کانادا وجود دارد که به ارائه درمان های پزشکی عمومی و مراقبت های پیشگیرانه پرداخته و بیش از نیمی از جامعه پزشکان در کانادا را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر دکترهای متخصص، با صلاحدید و ارجاع پزشکان عمومی، خدمات درمانی و پزشکی تخصصی به متقاضیان ارائه می دهند؛ گفتنی است که قریب به 28.000 پزشک متخصص در حال حاضر مشغول به کار در کشور کانادا هستند.

در این میان بیمارستان ها نیز در قالب خدمات بیمه درمانی دولتی، به بیماران ارجاعی پزشکان عمومی و موارد اضطراری خدمت رسانی می نمایند. گفتنی است که خدمات اورژانس و آمبولانس، تنها در صورتی که فرد تحت پوشش بیمه خدمات درمانی کانادا قادر به رفتن به بیمارستان نباشد، در مواقع اضطراری به صورت رایگان به ایشان ارائه خواهد شد.

کلینیک ها و درمانگاه های خصوصی

در کنار ارائه دهندگان خدمات درمانی عمومی و دولتی که به آن اشاره شد، بسیاری از درمانگاه ها و کلینیک های خصوصی در کانادا خدمات تخصصی و همچنین عمل جراحی را در این کشور ارائه می دهند.

براساس قانون فدرال کشور کانادا، درمانگاه های خصوصی به طور قانونی مجاز به ارائه خدمات تحت پوشش سازمان Canada Health Act نیستند و بر طبق این تبصره، دیگر خدمات تخصصی را ارائه می دهند.

مزیت استفاده از خدمات درمانگاه های خصوصی در این است که آن ها در مقایسه با سیستم نوبتی و نسبتا زمان بر خدمات درمانی دولتی، خدمات پزشکی را با زمان انتظار بسیار کمتری ارائه می دهند، اما در عین حال مستلزم پرداخت هزینه گزافی خواهند شد. برای مثال، برای استفاده از خدمات اسکن MRI در بیمارستان، شما ممکن است ماه ها انتظار بکشید، این در حالی است که این امور در درمانگاه های خصوصی با سرعت بسیار بیشتری به انجام می رسد.

به طور میانگین شهروندان کانادایی برای ویزیت و استفاده از خدمات دکتر متخصص تحت پوشش خدمات بیمه درمانی ملزم به انتظار برای 21 هفته هستند و برای انجام اموری نظیر MRI این زمان به 10 هفته تقلیل می یابد.

گزینه درمانگاه های خصوصی در کانادا همیشه موضوعی بحث برانگیز بوده و نظر بعضی از افراد در کانادا بر این است که وجود درمانگاه های خصوصی موجب از بین بردن تعادل سیستم بیمه خدمات درمانی کشور شده و تنها به درمان و مساعدت افرادی با درآمد بالا می پردازد.

هزینه های درمانگاه های خصوصی به طور معمول توسط بیمه های خصوصی تا سقف 80 درصد پوشش داده می شود.

اما با این وجود، کشور کانادا به واسطه سیستم سراسری خدمات درمانی health care خود دارای یکی از بالاترین میانگین های امید به زندگی و متوسط سن (در حدود 80 سال) و پایین ترین میزان مرگ و میر نوزادان در میان کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیاست.

دسترسی به بیمه خدمات درمانی Health Care

برای دسترسی به خدمات بیمه درمانی نخست باید برای کارت بهداشت استانی خود درخواست دهید. به جز زندانیان، نیروهای مسلح کانادا و بعضی از اعضای نیروی پلیس RCMP، قوانین فدرالی Canada Health Act این طور ایجاب می نماید که تمام شهروندان هر استان و منطقه در کانادا برای پوشش خدمات درمانی پذیرفته شوند.

البته گفتنی است که دوره انتظاری حدبیشتر سه ماهه برای مهاجران جدید این کشور در نظر گرفته شده است که افراد می توانند با پرداخت هزینه، در صورت احتیاج در این سه ماه از خدمات یکی از بیمه های خصوصی استفاده نمایند.

زمانی که کارت بهداشت و یا همان health card برای فرد صادر می شود، وی می تواند برای ویزیت دکتر و یا مراجعه به ارائه دهندگان خدمات درمانی از آن استفاده کند. کارت بهداشت هر شخص شامل یک شماره شناسایی است که برای دسترسی به اطلاعات پزشکی فرد استفاده می شود.

در همه استانهای کانادا به جز یک استان، هر فرد کارت بهداشت جداگانه ای دریافت می نماید. اما در استان مانیتوبا تنها بزرگسالان کارت بهداشت دریافت می نمایند و نام افراد تحت سرپرستی شان در کارت آنها قید می شود.

پس از دریافت پوشش خدمات درمانی، فرد می تواند برای یک دکتر عمومی نام خود را ثبت کرده و برای استفاده از خدمات درمانی و ویزیت دوره ای رایگان، در هر بار تنها با ارائه کارت بهداشت خود از خدمات نامبرده به صورت رایگان استفاده کند؛ گفتنی است که براساس آمار دولت کانادا، در حال حاضر 1 دکتر عمومی به ازای هر 1000 شهروند کانادایی مشغول به کار است.

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره نمودیم تامین بودجه سیستم خدمات درمانی کانادا Health care در دو سطح فدرالی و استانی انجام می پذیرد و به وسیله اقتصادیات بر درآمد فردی و شرکتی تامین اقتصادی می شود. در عین حال در بعضی از استانها، بودجه ای مضاعف به وسیله محل درآمد اقتصادیات بر فروش کالا و درآمد قرعه کشی لاتاری به این بخش اختصاص می یابد.

خدمات درمانی Health care و اقتصاد

سیستم خدمات درمانی کانادا تاثیر زیادی بر روی اقتصاد این کشور داشته که در ادامه به چندی از آنها اشاره می کنیم:

  • هزینه های بیمه خدمات درمانی Health care در کانادا بیش از 100 میلیارد دلار در سال 2001 برآورد شده است.
  • به طور تقریبی 9.5% از فراوری ناخالص داخلی کشور کانادا به صرف خدمات درمانی کشور در می آید که در مقایسه، آمریکا با مصرف 14% از فراوری ناخالص داخلی GDP خود در این مقوله، با کشور کانادا شباهت فراوانی دارد.
  • سرانه هر شهروند کانادایی به طور جداگانه، پرداخت تقریبی 3300 دلار برای استفاده از خدمات درمانی health care است.
  • در سطوح استانی، بودجه اختصاص یافته به این بخش در حدود یک-سوم تا نیمی از پرداختی های استانی را برای طرح های اجتماعی به خود اختصاص می دهد.
  • در حدود سه چهارم بودجه این بخش از محل منابع عمومی تامین می شود و الباقی آن نیز از منابع خصوصی نظیر کسب و کارهای مختلف و بیمه های خصوصی تامین می شود.

در ادامه قصد داریم تا به موضوع بیمه درمانی دانشجویی در کانادا و جزئیات آن بپردازیم.

انواع بیمه های درمانی دانشجویی در کانادا

بر طبق اطلاعات وب سایت مرکز آموزش کانادا CEC Network، تمامی دانشجویان بین المللی ملزم به داشتن بیمه دانشجویی کانادا هستند. اما پوشش خدمات پزشکی قابل دسترس برای دانشجویان بین المللی در هر استان کانادا متغیر است.

گفتنی است که در بعضی از استانهای کانادا، طرح های بیمه درمان دانشجویی کانادا شامل حال دانشجویان بین المللی نمی شود و دانشجویان ملزم به استفاده از خدمات درمانی بیمه های خصوصی هستند.

بیمه دانشجویی کانادا برای دانشجویان بین المللی (tm): مرکز آموزش کانادا CEC با همکاری شرکت های چندگانه و بین المللی بیمه Ingle International به دانشجویان خارجی خدمات جامع درمانی بیمه دانشجویی کانادا را ارائه می دهد.

خدمات بیمه دانشجویی کانادا که توسط شرکت های چندگانه و بین المللی بیمه Ingle International ارائه می شود شامل خدماتی نظیر: خدمات بیمارستان، آزمایش های پزشکی، ویزیت دکتر، رویدادهای غیرمنتظره پزشکی، انواع سرویس آمبولانس زمینی، دریایی و هوایی، داروهای تجویزی دارای نسخه، پوشش خدمات درمانی در خلال سفرهای جانبی، فوریت های دندانپزشکی، ارجاعات قانونی و دیپلماتیک سیاسی، مساعدت در مواقع گم شدن اسناد، تماس با اقوام، خدمات تفسیر و ترجمه و موارد دیگر برای 24 ساعت در هر روز و هر 7 روز هفته دانشجوی بین المللی می شود.

بنابر اطلاعات وبسایت INGLE international، شرایط و مزایای بیمه دانشجویی کانادا ™ برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

هزینه و نرخ روزانه بیمه: 1.45 دلار کانادا

نرخ سالانه بیمه: 495 دلار کانادا

کم ترین مبلغ تحت پوشش بیمه: 40 دلار

حدبیشتر مبلغ تحت پوشش بیمه: 2.000.000 دلار

هزینه های پزشکی و بیمارستان : شامل می شود

خدمات آمبولانس: زمینی تا سقف 10.000 دلار، تاکسی: تا سقف 100 دلار، هوایی تا سقف: 250.000 دلار

داروهای تجویزی: تامین تا حدبیشتر 30 روز

خدمات درمانی تخصصی دیگر: شامل نمی شود

زایمان: تا 5000 دلار

یک چکاپ کلی برای طرح سالانه بیمه: شامل نمی شود

یک آزمایش چشم برای طرح سالانه بیمه: شامل نمی شود

پوشش موارد پیش شرط پزشکی (آسم، دیابت، سرطان): در دوره ثبات شرایط 90 روزه پیش از بازه پوشش هزینه های درمانی مرتبط

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره نمودیم، استانها و مناطق مختلف کانادا هر کدام دارای شرایط و ضوابط مختلفی در زمینه بیمه خدمات درمانی دولتی و سراسری و همچنین بیمه دانشجویی کانادا هستند، اما به طور کلی اغلب دانشگاه های دولتی در استانهای مختلف کشور کانادا دارای بیمه خدمات درمانی استانی (تحت پوشش دولت و رایگان) برای دانشجویان بین المللی هستند.

در این بین بعضی از استانها نیز مانند انتاریو، کبک و پرنس ادوارد آیلند از پوشش دولتی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان خارجی برخوردار نبوده و دانشجویان میبایست از خدمات بیمه دانشجویی یکپارچه ای که در دانشگاه ها ارائه می شود استفاده نمایند و یا در غیر اینصورت، در صورت ثبت نام در دانشگاه و یا کالج های خصوصی کانادا از دیگر طرح های بیمه دانشجویی در کانادا (خصوصی) بهره مند شوند.

در ادامه می توانید از خدمات، شرایط و استثنائات بیمه دانشجویی در هر استان باخبر شد:

استان آلبرتا:

  • از پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی برخوردار است
  • حداقل شرایط مورداحتیاج : مجوز تحصیل با حداقل 12 ماه اعتبار؛ حداقل 12 ماه اقامت در آلبرتا
  • اطلاعات بیشتر: افراد دارای مجوز تحصیل بیش از 3 ماه و کمتر از 12 ماه ممکن است در صورت داشتن قصد اقامت در آلبرتا برای حداقل 12 ماه، واجد شرایط محسوب شوند؛ دانش آموزان زیر 18 سال میبایست به بیمه قیم قانونی و یا والدین اضافه شوند؛ همچنین میبایست در بازه 90 روزه رسیدن به آلبرتا درخواست بیمه داده شود.

استان بریتیش کلمبیا:

  • از پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی برخوردار است
  • حداقل شرایط مورداحتیاج : مجوز تحصیل با حداقل 6 ماه اعتبار
  • اطلاعات بیشتر: پوشش بیمه دانشجویی در کانادا بعد از سه ماه آغاز خواهد شد. توصیه می شود که دانشجویان بین المللی به محض رسیدن به این استان درخواست بیمه دهند؛ پوشش بیمه از اولین روز ماه سوم پیگیری آغاز می شود. مثال: اگر دانشجویی روز 25 آگوست به کانادا رسیده باشد، پوشش بیمه او از اول ماه نوامبر آغاز می شود. از این رو دانشجویان بین المللی باید برای سه ماه اولیه از بیمه خصوصی استفاده نمایند.

استان منیتوبا:

  • از پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی برخوردار است
  • حداقل شرایط مورداحتیاج : مجوز تحصیل با حداقل 6 ماه اعتبار؛ حداقل 6 ماه اقامت سالانه

استان نیوبرانزویک:

  • از پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی برخوردار است
  • حداقل شرایط مورداحتیاج : حداقل 3 ماه اقامت در نیوبرانزویک
  • دانشجویان بین المللی ملزم به ارائه موارد زیر هستند:
  • مدارک اثبات ثبت نام در دوره تحصیلی تمام وقت در یکی از موسسات آموزشی نیوبرانزویک
  • مجوز تحصیلی معتبر
  • ارائه مدارک تاریخ ورود به نیوبرانزویک

استان نیوفاندلند و لابرادور:

  • از پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی برخوردار است
  • حداقل شرایط مورداحتیاج: مجوز تحصیل با حداقل 12 ماه اعتبار

مناطق شمال غربی:

  • پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی دارد
  • حداقل شرایط مورداحتیاج: مجوز تحصیل با حداقل 12 ماه اعتبار

استان نوا اسکوشیا:

  • پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی دارد
  • حداقل شرایط مورداحتیاج: مجوز تحصیل با حداقل 12 ماه اعتبار
  • اطلاعات بیشتر: دانشجو این امکان را دارد تا در اولین روز سیزدهمین ماه، پس از تاریخ ورود به نوا اسکوشیا، درخواست بیمه دانشجویی کانادا کند. دانشجو نباید برای بیش از 31 روز متوالی خارج از این استان باشد.

دانشجویی که در ماه جولای وارد این استان می شود نمی تواند تا ماه آگوست همان سال درخواست بیمه دهد. برای دریافت پوشش بیمه پیوسته، یک کپی از هر یک از مجوزهای تحصیلی باید به کارت سلامت استانی (MSI) پیوست شده و هر سال اظهاریه آن امضا شود.

استان انتاریو:

  • پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی ندارد.
  • اغلب دانشگاه های این استان در طرح بیمه درمانی دانشگاه یا UHIP شرکت دارند. دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در دانشگاه های این کشور ملزم به داشتن این نوع از بیمه دانشجویی در کانادا هستند، مگر اینکه از انجام آن معاف شده باشند.

استان پرینس ادوارد ایلند:

  • پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی ندارد.

دانشجویان بین المللی ملزم به دریافت بیمه نامه خصوصی هستند. موسسات آموزشی این استان ممکن است طرح های بیمه خود را به دو صورت اجباری و یا اختیاری عرضه نمایند.

استان کبک:

  • پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی ندارد. همراه با استثنائات
  • دانشجویان بلژیکی، دانمارکی، فنلاندی، فرانسوی، یونانی، لوکزامبورگی، نروژی، پرتغالی و سوئدی به واسطه تفاهم نامه دو جانبه با کبک ممکن است واجد شرایط محسوب شوند.
  • بعضی از بورسیه های تحصیلی در کبک از بیمه خدمات درمانی سلامت استانی برخوردار هستند.
  • دانشجویان بین المللی ملزم به دریافت بیمه نامه خصوصی هستند، مگر اینکه از انجام آن معاف شده باشند.

موسسات آموزشی ممکن است طرح های بیمه خود را به دو صورت اجباری و یا اختیاری عرضه نمایند.

استان ساسکاچوان:

  • پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی دارد.
  • حداقل شرایط مورداحتیاج: مجوز تحصیل و اثبات ثبت نام دانشگاهی تمام وقت

استان یوکان:

  • پوشش استانی بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان بین المللی ندارد.

نوع دیگری از بیمه دانشجویی کانادا برای دانشجویان بین المللی که به نام برنامه بیمه درمانی دانشگاه شهرت دارد مختص استانهای فاقد پوشش استانی بیمه خدمات درمانی است. این نوع از بیمه در استانهایی که به آنها اشاره نمودیم، اغلب توسط دانشگاه ها به صورت یکپارچه عرضه می شوند.

از آنجایی که استان محبوب و پرجمعیت انتاریو سردمدار سیستم آموزشی کانادا است، قصد داریم تا در این بخش به شرح کامل بیمه درمانی دانشگاهی UHIP که همان بیمه دانشجویی کانادا است بپردازیم؛ بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) یک طرح بیمه سلامت مقرون به صرفه و مناسب دانشجویان بین المللی است که برای تحصیل و یا کار در یکی از دانشگاه های استان انتاریو، پا به کشور کانادا گذاشته اند.

این نوع از بیمه شامل بسیاری از خدمات درمانی و درمان های پزشکی می شود و دانشجویان بین المللی بدون داشتن این نوع از بیمه دانشجویی کانادا ملزم به پرداخت هزینه های خدمات درمانی خواهند بود که این موضوع در استان انتاریو بسیار گران بوده و در کنار هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان بین المللی، هزینه بالایی را به آنها متحمل خواهد نمود؛ به عنوان مثال:

  • یک ویزیت ساده دکتر و یا مراجعه به درمانگاه بیش از 100 دلار کانادا هزینه بر میدارد.
  • استفاده از خدمات اتاق اورژانس بیمارستان بیش از 2000 دلار هزینه در بر خواهد داشت.

از این رو بدون شک استفاده از این طرح سراسری بیمه دانشجویی کانادا به صرف دانشجویان بین المللی بوده و اتخاذ آن الزامی است؛ گفتنی است که تمام دانشگاه های استان انتاریو که قلب تپنده کانادا یعنی شهر محبوب تورنتو نیز در آن قرار گرفته است (به جزء دانشگاه ویندزور Windsor و کالج های وابسته به آن) در طرح UHIP شرکت دارند.

باید خاطر نشان کنیم که ثبت نام و شرکت در طرح UHIP بیمه دانشجویی کانادا برای دانشجویان بین المللی و اعضای خانواده آن ها که از طرق مختلف نظیر ویزای همراه تحصیلی پا به کشور کانادا گذاشته اند الزامی و اجباری است.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که طرح بیمه دانشجویی کانادا یا همان UHIP چه تفاوتی با بیمه خدمات درمانی دولتی استان انتاریو OHIP دارد، پاسخ به این سوال ساده است.

بیمه خدمات درمانی کانادا تنها ارائه دهنده خدمات ابتدایی درمانی و پزشکی به شهروندان دائمی کانادا است؛ اما بیمه دانشجویی کانادا UHIP، دانشجویان بین المللی و افراد همراه ایشان را که فاقد اقامت دائم کانادا هستند مورد پوشش درمانی قرار می دهد.

گفتنی است که خدمات درمانی این دو نوع از بیمه کمی با هم تفاوت دارند. برای مثال، بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) برخلاف بیمه خدمات درمانی سراسری کانادا، خدماتی نظیر داروهای تجویزی را مورد پوشش قرار نمی دهد.

شرایط استفاده از بیمه دانشجویی کانادا UHIP

برای واجد شرایط بودن و استفاده از خدمات بیمه دانشجویی کانادا در انتاریو شما ملزم به داشتن بعضی از شرایط هستید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • یک دانشجوی تمام وقت که از مجوز تحصیل معتبر و یا ویزای اقامت موقت یا همان ویزای تحصیلی کانادا که توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا صادر شده برخوردار باشد. همچنین دانشجو میبایست در یکی از مقاطع تحصیلی دارای مدرک دانشگاه های شرکت نماینده در طرح بیمه دانشجویی کانادا UHIP و یا کالج های وابسته شان ثبت نام کرده باشد.

گفتنی است که باید در حال تحصیل و یا کار دانشجویی در یکی از مقاطع کارشناسی، ارشد و یا دکترا در کشور کانادا باشید.

  • یک دانشجوی پاره وقت که پیش از این به عنوان دانشجوی تمام وقت ثبت نام کرده بوده است. دانشجو میبایست از مجوز تحصیل معتبر و یا ویزای اقامت موقت صادر شده توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا برخوردار باشد. همچنین دانشجو میبایست در یکی از مقاطع تحصیلی دارای مدرک دانشگاه های شرکت نماینده در طرح بیمه دانشجویی کانادا UHIP و یا کالج های وابسته شان ثبت نام کرده باشد.

گفتنی است که میبایست در حال تحصیل و یا کار دانشجویی در یکی از مقاطع کارشناسی، ارشد و یا دکترا در کشور کانادا باشید و یا اینکه به عنوان دانشجوی پاره وقت برای حدبیشتر 6 ترم ثبت نام کرده باشید.

  • فردی به عنوان یک شهروند غیر انتاریویی که شامل پوشش بیمه خدمات درمانی OHIP نمی شود میبایست یک دانشجوی تمام وقت در دانشگاه تحت قرارداد با بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) باشد و یا در برنامه ای نظیر تحصیل در خارج از کشور و یا تبادل کار همیارانه و مشارکتی co-op شرکت کرده باشد و یا اینکه نامه و مجوزی برای حضور در دانشگاه خارج از کشور همراه با اعتبار دریافت کرده باشد.
  • فردی به عنوان یک شهروند غیر انتاریویی که در هیچ یک از شرایط بالا نمی گنجد، حق استفاده و ثبت نام در خدمات بیمه درمانی OHIP را ندارد. از این رو میبایست در یک دوره آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم ESL و یا یک مقطع بدون ارائه مدرک در دانشگاه تحت قرارداد با بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) ثبت نام کند.

دانشگاه های شرکت نماینده در این طرح هرساله در خصوص پوشش بیمه ای طرح UHIP برای این دسته از دانشجویان تصمیم گیری می نمایند. بنابراین چنانچه دانشگاه موردنظر شما برای تمدید طرح بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) انتخاب شود، فرد متقاضی نیز ملزم به شرکت در این طرح خواهد بود. تحت پوشش قرار دریافت بیمه دانشجویی کانادا یا همان UHIP الزامی بوده و پوشش آن محدود به حدبیشتر بازه زمانی دو ساله است.

استفاده از خدمات بیمه دانشجویی برای غیردانشجویان

اما در صورتی که بخواهید به عنوان فردی وابسته و فاقد شرایط دانشجویی از خدمات بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) برخوردار شد، باید دارای یکی از شرایط زیر باشید:

  • یک همسر قانونی که در حال زندگی با دانشجو و یا کارمند دانشگاهی واجد شرایط باشد. البته شایان ذکر است که این رابطه قانونی میبایست برای حداقل 12 ماه وجود داشته باشد.
  • یک فرزند هم خون و یا به سرپرستی گرفته شده، فرزندخوانده و یا کودک کسی که دانشجو و یا کارمند دانشگاهی واجد شرایط، به عنوان سرپرست و قیم قانونی او منصوب شده باشد. در این صورت اقامت اولیه فرزند مذکور میبایست با دانشجو و یا کارمند دانشگاه باشد، ازدواج نکرده باشد و برای پشتیبانی اقتصادی به دانشجو و یا کارمند دانشگاهی نامبرده وابسته باشد.

سن وی زیر 22 سال باشد و چنانچه در حال تحصیل به صورت تمام وقت در یک موسسه آموزشی معتبر است باید زیر 25 سال سن داشته باشد؛ یا این که دارای ناتوانی ذهنی و یا بدنی تعیین شده توسط UHIP باشد.

دانشجوی بین المللی باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشد که در صورت تاخیر در ثبت نام وابستگان قانونی در طرح بیمه دانشجویی کانادا UHIP در بازه زمانی 30 روزه واجد شرایط شدن آن ها، ملزم به پرداخت 500 دلار جریمه هستند.

از این رو شما باید به عنوان دانشجوی بین المللی، تحت هر یک از شرایط زیر، نسبت به ثبت نام و پرداخت حق بیمه افراد وابسته خود در اسرع وقت اقدام کنید:

  • براساس تاریخ ورود افراد وابسته به کشور کانادا و واجد شرایط شدن برای استفاده از خدمات بیمه دانشجویی کانادا (UHIP).
  • براساس اولین روز از ماهی که ترم تحصیلی شما در دانشگاه آغاز شده است.
  • براساس تاریخ استخدام شما به عنوان نیروی کار در دانشگاه.

البته در این بین، بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) شرایطی نیز برای بازدید نماینده های کوتاه مدت کشور کانادا یا همان short-term visitors قرار داده که در صورت احراز آن، واجد شرایط استفاده از خدمات درمانی بیمه دانشجویی کانادا در مدت زمان حضور خود خواهند بود:

  • دارای ارتباط رسمی با دانشگاه تحت قرارداد بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) و یا کالج های وابسته به آن باشد؛ میبایست دارای وظیفه معین شده آموزشی و یا همکاری و یا دعوت شده برای شرکت در یک سمینار باشد.

دانشگاه های شرکت نماینده در این طرح، هرساله در خصوص پوشش بیمه ای طرح UHIP برای بازدید نماینده های کوتاه مدت کشور کانادا یا همان short-term visitors تصمیم گیری می نمایند. بنابراین چنانچه دانشگاه موردنظر شما برای تمدید طرح بیمه دانشجویی کانادا (UHIP) انتخاب شود، فرد متقاضی نیز ملزم به شرکت در این طرح خواهد بود.

تحت پوشش قرار دریافت بیمه دانشجویی کانادا یا همان UHIP الزامی بوده و معین تعریف عبارت کوتاه مدت برای این افراد به عهده دانشگاه است؛ پوشش بیمه از زمان رسیدن شما به خاک کشور کانادا آغاز شده و میبایست برای حداقل دو هفته و یا حدبیشتر سه ماه به اجرا در بیاید و در صورتی که بازدید نماینده ها بیش از سه ماه اقامت داشته باشند میبایست برای استفاده از پوشش بیمه دانشجویی کانادا UHIP ثبت نام نمایند.

میزان پوشش بیمه های درمانی

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره نمودیم، بیمه خدمات درمانی کانادا یا همان healthcare کانادا در بعضی از استانها دانشجویان بین المللی را پوشش داده و تحت عنوان بیمه دانشجویی کانادا به آنها خدمات اولیه درمانی و مراقبت های پزشکی را به طور رایگان عرضه می نماید.

اما در بعضی از استانهای کانادا نظیر انتاریو، بیمه دانشجویی کانادا برای دانشجوی بین المللی هزینه در بر دارد و علاوه بر خدمات پزشکی اولیه، خدمات درمانی متنوعی از قبیل خدمات بیمارستان، خدمات چشم پزشکی، فیزیوتراپی، خدمات آزمایشگاهی، دندانپزشکی، آمبولانس و بسیاری از موارد دیگر تحت پوشش بیمه دانشجویی دانشگاه های انتاریو UHIP قرار می گیرد.

در دیگر موارد نیز در صورتی که فرد از بیمه دانشجویی کانادا به صورت خصوصی استفاده کند، ملزم به پرداخت مبلغ 600 تا 900 دلار کانادا به طور سالانه است که شامل شرکت های بیمه زیر می گردند:

  • Manulife Financial
  • TuGo
  • Allianz Global
  • Sun Life
  • Ingle International
  • Cowan Insurance Group
  • Greenshield

بنابر طرح انتخابی و میزان پرداخت حق بیمه شما در هر سال، بیمه دانشجویی شما لیست متنوعی از خدمات درمانی و پزشکی را تا سقف 2 میلیون دلار کانادا پوشش می دهد که به شرح زیر است:

  • مرگ و میر تصادفی: 15000 دلار
  • خدمات دندانپزشکی بر اثر تصادف: 5000 دلار
  • موارد اورژانسی دندانپزشکی: 600 دلار
  • تشخیص، آزمایشات آزمایشگاهی و اشعه ایکس: تا حدبیشتر سقف معین شده در بیمه
  • داروهای تجویزی: تا یک ماه مصرف
  • خدمات حمل و نقل اورژانسی هوایی و برگشت به خانه: تا حدبیشتر سقف معین شده در بیمه
  • آزمایشات چشم پزشکی: یکبار در سال
  • ویزیت های پزشکی مستمر: تا سقف 3000 دلار
  • بستری بیمارستان و خدمات پزشکی مرتبط: تا حدبیشتر سقف معین شده در بیمه
  • مزایای زایمان: تا 1000 دلار
  • خدمات پزشکی، جراحی، بیهوشی، و پرستاری: تا حدبیشتر سقف معین شده در بیمه
  • معاینه بدنی: یکبار در سال
  • بازگرداندن جنازه: 15000 دلار
  • حمل و نقل خانواده و دوستان: 5000 دلار
  • دندان عقل: 100 دلار برای هر دندان
  • ارائه سایر خدمات پزشکی نظیر رادیولوژی و سایر موارد تا سقف 10000 دلار کانادا

هزینه بیمه دانشجویی در کانادا UHIP

هزینه بیمه دانشجویی کانادا در انتاریو (UHIP) بنابر تعداد افراد تحت پوشش بیمه شما و مقدار بازه زمانی درخواستی استفاده از خدمات درمانی بیمه دانشجویی کانادا متغیر است. از این رو شما حق بیمه خود را به هنگام ثبت نام در دانشگاه در سال تحصیلی جدید (از 1 سپتامبر تا 31 آگوست) پرداخت می کنید.

در ادامه می توانید به وسیله اطلاعات ارائه شده از نرخ پرداختی حق بیمه دانشجویی در کانادا از تاریخ 1 سپتامبر 2018 تا 31 آگوست 2019 (10 شهریور 97 تا 8 شهریور 98) باخبر شوید: قیمت ها به دلار کانادا بوده و شامل اقتصادیات می شود.

یک عضو بیمه دانشجوییUHIP + دو یا بیش از دو فرد وابستهدو یا بیش از دو فرد وابستهیک عضو بیمه دانشجوییUHIP + یک فرد وابستهیک فرد وابستهیک عضو بیمه دانشجویی UHIPتعداد ماه های پوشش بیمه
156 دلار104 دلار104 دلار52 دلار52 دلار1
312 دلار208 دلار208 دلار104 دلار104 دلار2
468 دلار312 دلار312 دلار156 دلار156 دلار3
624 دلار416 دلار416 دلار208 دلار208 دلار4
780 دلار520 دلار520 دلار260 دلار260 دلار5
936 دلار624 دلار624 دلار312 دلار312 دلار6
1.092 دلار728 دلار728 دلار364 دلار364 دلار7
1.248 دلار832 دلار832 دلار416 دلار416 دلار8
1.404 دلار936 دلار936 دلار468 دلار468 دلار9
1.560 دلار1.040 دلار1.040 دلار520 دلار520 دلار10
1.716 دلار1.144 دلار1.144 دلار572 دلار572 دلار11
1.872 دلار1.248 دلار1.248 دلار624 دلار624 دلار12

البته در صورتی که در هر یک از استانهای شامل پوشش بیمه خدمات درمانی اقامت داشته باشید شامل طرح health care دولتی شده و در بیشتر موارد، عضویت و استفاده از بیمه دانشجویی در کانادا برای شما رایگان خواهد بود.

در خاتمه باید به این نکته اشاره کنیم که پیچیدگی های متعدد قوانین دولتی و تحصیلی کشور کانادا اغلب همچون مانعی بزرگ و دلهره آور بر سر راه متقاضیان ادامه تحصیل و زندگی در این کشور پهناور است، بنابراین بهتر است پیش از هر اقدامی، با استفاده از مشاوره کارشناسان مجرب این امر، اطلاعات خود را تکمیل کرده و از این طریق، نسبت به تمامی امور خود را آماده سازید.

منبع: نیلگام
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 773

به "آنالیز انواع بیمه های درمانی دانشجویی در کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز انواع بیمه های درمانی دانشجویی در کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز انواع بیمه های درمانی دانشجویی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید