خسارت دو هزار میلیاردتومانی کرمانشاه از کرونا

به گزارش مجله همراهان، پنجاه و ششمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با آنالیز مسائل صنعت ساختمان، پیامدهای مالی شیوع کرونا و همچنین آخرین شرایط شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه برگزار گردید.

خسارت دو هزار میلیاردتومانی کرمانشاه از کرونا

کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست با اشاره به پیامدهای مالی بحران کرونا که ایران را نیز مانند تمام جهان تحت تاثیر قرار داده، اظهار کرد: در استان کرمانشاه نیز شیوع این بیماری خسارت حدود دو هزار میلیارد تومانی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس شاخص های مرکز آمار ایران، فراوری ناخالص داخلی استان کرمانشاه در سال 98 و میزان دقیق آن در هر ماه، میزان تعطیلی رسته های شغلی مختلف و ... این میزان خسارت تخمین زده شده است که در آن به همه حوزه های صنعت، معدن، تجارت، بازرگانی و کشاورزی توجه شده است.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه خسارت اعلام شده تقریبی است و هر هفته به روز خواهد شد، تاکید نمود: دو هزار میلیارد تومان رقم قابل توجهی است و باید هرچه زودتر برای جبران این خسارت برنامه ریزی کنیم.

کاشفی همچنین از آمار 13 هزار و 80 نفری درخواست بیمه بیکاری در استان هم یاد کرد که از این تعداد 7655 نفر مشمول هستند. او ادامه داد: برآورد آمارهای غیررسمی حاکی از بیکار شدن نزدیک به 20 هزار نفر در استان به دلیل پیامدهای مالی کرونا است که البته با راه اندازی مجدد کسب و کارها تعداد بیکاران کاهش خواهد یافت.

وی درباره راه چارههایی که می تواند به کاهش پیامدهای مالی کرونا یاری کند نیز اضافه نمود: عمده اقداماتی که باید انجام گردد به صورت ملی است که اتاق ایران در این زمینه 30 پیشنهاد را ارائه داده اما در بعد استانی تنها راه چاره حمایت بیشتر بانک ها و دستگاه هایی مانند امور مالیاتی از فعالان مالی است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از بعضی برخوردهای سلیقه ای درباره امهال تسهیلات بانکی انتقاد کرد و ادامه داد: اگر می خواهیم بحران مالی کرونا را مدیریت کنیم باید با روندی متفاوت نسبت به شرایط عادی کارها را پیش ببریم.

باید صدور پروانه های ساختمانی را تا 25 درصد افزایش دهیم

کاشفی در ادامه اشاره ای هم به شرایط مسائل مسکن در استان کرمانشاه و ادامه داد: از حدود 1.5 سال قبل به دنبال برطرف مسائل مسکن از دید سرمایه گذاران بخش خصوصی بودیم چراکه عقیده داریم ساخت و سازها و صنعت ساختمان در کرمانشاه نیازمند نظم دهی است.

وی اعلام نمود: برای این منظور نیازمند کاهش پرونده های کمیسیون ماده 100، بازنگری طرح های تفصیلی و همچنین به حداقل رساندن تخلفات هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه رسیدن به ادبیات مشترک در حوزه صنعت ساختمان را ضروری خواند و مطرح نمود: مسکن پتانسیل اشتغالزایی قابل توجهی دارد، می تواند بسیاری از صنایع وابسته را نیز رونق ببخشید و برطرف مسائل آن به زیبا شدن چهره شهر نیز یاری می نماید.

کاشفی بر لزوم برطرف مسائل صنعت ساختمان و فراهم کردن زمینه های جهش در بازار مسکن تاکید نمود و ادامه داد: باید کوشش کنیم صدور پروانه های ساختمانی در امسال رشد 20 تا 25 درصدی داشته باشد.

وی هچنین خواهان حمایت از سرمایه گذاران صنعت ساختمان و در نظر دریافت مشوق هایی برای آنها شد.

شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه به ثبات رسیده است

رئیس اتاق کرمانشاه اشاره ای هم به رتبه 17 استان کرمانشاه در زمینه شاخص فضای کسب و کار بین استان های دیگر داشت و تاکید نمود: اگرچه در سال های گذشته همیشه جزو بدترین استان ها در زمینه شاخص فضای کسب و کار بودیم اما طی دو، سه فصل اخیر صندلی استان بسیار ارتقا نموده و اکنون به ثبات رسیده است.

کاشفی بهبود فضای کسب و کار کرمانشاه را حاصل پیگیری و همراهی همه بخش های مختلف دانست و مطرح نمود: شاخص های متعددی بر شرایط فضای کسب و کار اثرگذار است که باید برای بهبود همه آنها کوشش کنیم.

وی معتقد است بهبود فضای کسب و کار تنها راهکار مشکل بیکاری کرمانشاه و جذب سرمایه گذار به استان است.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین از تدوین بسته پیشنهادی جهش فراوری در استان هم اطلاع داد که تحویل مدیران ارشد استان شده و گفت: امید می رود که پیشنهادات این بسته هرچه زودتر با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی گردد.

قدردانی از یاری های اتاق برای مقابله با کرونا

استاندار کرمانشاه در این نشست از اقدامات اتاق در زمینه یاری به مقابله با کرونا و تهیه تجهیزات پزشکی قدردانی کرد و گفت: اتاق بازرگانی امسال باید پرچم دار جهش فراوری باشد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه اتاق بازرگانی از زمان شیوع بیماری کرونا اقدامات زیادی برای مقابله با این بیماری انجام داد، اضافه نمود: شاهد آن بودیم که اتاق در زمینه تامین تجهیزات پیشقدم شد.

وی ادامه داد: این یاری ها بدون هرگونه کارهای تبلیغاتی صورت گرفت و باید برای مردم اطلاع رسانی گردد.

نتیجه اقدامات اتاق را در بهبود شاخص های مالی کرمانشاه شاهدیم

بازوند در ادامه از بهبود شاخص های مالی استان کرمانشاه هم یاد کرد و اضافه نمود: طی 2.5 سال اخیر که در کرمانشاه بودم اتاق بازرگانی فعالیت ها و پیگیری های زیادی در زمینه مسائل مالی انجام داد که نتیجه آن را در بهبود شاخص های مالی شاهد هستیم.

وی یادآور شد: امیدواریم این کوشش ها ادامه پیدا کند و شاهد بهبود بیش از پیش فضای مالی استان باشیم.

استاندار کرمانشاه از نامگذاری امسال به عنوان سال جهش فراوری هم یاد و مطرح نمود: اتاق بازرگانی با ظرفیت های خوبی که دارد می تواند در این زمینه پیشگام گردد.

بازوند با بیان اینکه اتاق بازرگانی می تواند پرچم دار جهش فراوری در استان باشد، تاکید نمود: در سال های اخیر این تشکل بخش خصوصی نقش بسزایی در تحقق شعارهای هر سال داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال باید بستر جهش فراوری در حوزه ساختمان را فراهم کنیم، ادامه داد: اگر بازار مسکن استان رونق بگیرد، 20 تا 30 صنعت دیگر را نیز پشت سر خود به حرکت وامی دارد.

وی نکته اساسی درباره رونق بازار مسکن را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست و اضافه نمود: اگرچه دولت اقداماتی برای حل مسائل حوزه مسکن انجام می دهد و برنامه های خوبی در این زمینه دارد، اما قرار نیست که ساخت و ساز مسکن را دولت انجام دهد، بلکه بخش عمده کار بر عهده بخش خصوصی است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم تشکل های مرتبط با بخش ساختمان، خصوصا سازمان نظام مهندسی ساختمان دولتی شوند، تاکید نمود: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در کنار تصمیم گیری های مستقل، بخش دولتی و مسکن و شهرسازی را نیز یدک بکشد، نه اینکه خود وابسته به بخش های دولتی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از خسارت برآورده شده توسط بخش خصوصی به دلیل بحران کرونا هم یاد کرد و با بیان اینکه از هم اکنون باید به فکر جبران خسارت های دوران پساکرونا باشیم، گفت: راه اصلی جبران این خسارت اتکا به جهش فراوری است که برای این منظور هم نیازمند ابزارهای متعددی هستیم.

وی یکی از مهمترین ابزارهای جهش فراوری را باز کردن راه ورود سرمایه به سمت کرمانشاه دانست و اضافه نمود: نباید شرایط به گونه ای باشد که واحدهای فراوریی ما برای تامین نقدینگی فقط سراغ تسهیلات بانکی بروند، بلکه باید از ظرفیت سرمایه هایی که در دست مردم است استفاده کنیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه این جریان سرمایه هر بار به سمت یکی از بازارها از جمله بورس، طلا، خودرو، مسکن و ... می رود، بر لزوم جذب این سرمایه ها به بخش فراوری تاکید نمود.

وی در ادامه به اهمیت بهبود شاخص فضای کسب و کار برای جذب سرمایه ها نیز اشاره نمود و ادامه داد: تنها از این طریق می توانیم شرایط را برای جهش فراوری و اشتغالزایی فراهم کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1067

به "خسارت دو هزار میلیاردتومانی کرمانشاه از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت دو هزار میلیاردتومانی کرمانشاه از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید