خشم بروکسل از کوشش جانسون برای ممانعت از تمدید دوره انتقالی بعد از برگزیت

به گزارش مجله همراهان، بروکسل درباره تصمیمات نخست وزیر انگلیس برای تصویب قانونی به منظور جلوگیری از تمدید دوران انتقالی این کشور بعد از برگزیت و عواقب آن هشدار داده اند.

خشم بروکسل از کوشش جانسون برای ممانعت از تمدید دوره انتقالی بعد از برگزیت

از وبلاگ 14 ستاره دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه پاسایر نویه پرسه، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس می خواهد به صورت قانونی از تمدید دوران انتقالی بعد از برگزیت ممانعت به عمل آورد.

این خبر را بعضی رسانه ها با استناد به محافل دولتی انگلیس خبر دادند. این تصمیم نخست وزیر انگلیس بلافاصله با انتقادهای فراوانی از طرف اپوزیسیون این کشور و بروکسل روبرو شد و بسیاری از منتقدین بیان کردند که این گام انگلیس می تواند خطروقوع سناریوی برگزیت بدون توافق در انتها سال 2020 را ایجاد کند.

در این میان نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند هم فشارها برای برگزاری یک همه پرسی استقلال دوم را افزایش داده است.

جانسون می خواهد در 31 ژانویه (11 بهمن ماه) انگلیس را از اتجادیه اروپا خارج کند. بعد از آن انگلیس وارد یک دوره انتقالی تا انتها سال 2020 می گردد و تا آن موقع هر دو طرف می خواهند یک توافق تجارت آزاد را مورد مذاکره قرار دهند. اما زمان کمی برای این مذاکرات باقی می ماند.

البته بر اساس توافق برگزیت تمدید دوران انتقالی تا 2 سال ممکن است، اما بوریس جانسون این مسئله را رد نموده و خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات در همان دوره مقرر است. با این همه حدس و گمان هایی در این باره زده می گردد که جانسون نظر خود را تغییر داده و درخواست تمدید دوران انتقالی را مطرح کند. اما حالا جانسون در نظر دارد که با اضافه کردن یک بخش قانونی جدید در قانون مصوب برای توافق برگزیت از این مسئله جلوگیری کند. جانسون می خواهد درباره این لایحه قانونی روز آدینه در مجلس رای گیری کند. این اقدام جانسون خطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق و ایجاد موانع قابل توجه تجاری بین طرفین را افزایش می دهد.

این تصمیم جانسون در بروکسل هم با انتقادهایی همراه بوده و غیر قابل فهم ارزیابی شده است. یک دیپلمات اتحادیه اروپا روز گذشته در این باره گفت که دستیابی به توافق و تصویب آن در عرض 11 ماه بسیار دشوارخواهد بود. وی تاکید نمود که مذاکرات در این دوره کوتاه بسیار سخت خواهد شد و در صورت شکست مذاکرات همچنان یک برگزیت سخت در اواخر سال 2020 در انتظار ما خواهد بود. وی تاکید نمود که به نظر می رسد این منطقی نباشد که ما سریعا درها برای تمدید دوران انتقالی را ببندیم. وی به محدود کردن گزینه ها بدون هیچ ضرورتی از طرف جانسون انتقاد شدیدی وارد کرد.

این دیپلمات اروپایی همچنین تاکید نمود که موضع اتحادیه اروپا تغییر نخواهد نمود. ما خواهان یک توافق خوب با همسایه انگلیسی خود هستیم.

وی اضافه کرد: با این حال اگر انگلیس مانند کسی که در خواب راه می رود وارد یک سناریوی برگزیت بدون توافق که هیچ کس خواهان آن نیست گردد اتحادیه اروپا آماده خواهد بود تا تاثیرات آن را بر روی اعضای خود کم کند.

والدیس دومبروسکیس، معاون رئیس کمیسیون اروپا هم روز سه شنب در سخنانی در استراسبورگ تاکید نمود که زمان برای یک توافق درباره یک توافق تجاری گسترده با انگلیس کم است. ما باید ببینیم دقیقا در این تاریخ چه چیزی می توان به دست آورد. دستیابی به نتایج مشخصی در این دوره زمانی ممکن نیست.

در این میان اورزولا فون در لاین، رئیس جدید کمیسیون اروپایی با بوریس جانسون درباره آغاز سریع مذاکرات درباره مناسبات آینده با انگلیس بعد از برگزیت توافق نموده است.

فون در لاین بعد از یک گفتگوی تلفنی با جانسون در پیامی توئیتری بیان کرد که اوایل سال 2020 با جانسون ملاقات خواهد نمود. وی همچنین تاکید نمود که انگلیس همیشه یک دوست، شریک و متحد برای ما خواهد بود.

برای اولین بار بعد از پیروزی جانسون و حزبش در انتخابات مجلسی اخیر انگلیس روز گذشته کابینه دولت جدید اولین جلسه خود را تشکیل داد. جانسون در این جلسه بیان کرد که به صورت دیوانه وار درباره اولویت های مردم کار می نماید.

وی تاکید نمود که ما نباید مطلق از این مسئله خجالت بکشیم که بگوییم این یک دولت ملی است.

نمایندگان جدید مجلس انگلیس هم روز گذشته برای اولین بار تشکیل جلسه دادند و ریاست جدید را انتخاب کردند. روز پنج شنبه مجلس انگلیس رسما توسط ملکه الیزابت دوم دوباره بازگشایی می گردد.

این اطمینان وجود دارد که نمایندگان مجلس انگلیس روز آدینه به طرح مد نظر جانسون در این باره رای مثبت دهند.

در این میان وزیر اول اسکاتلند هم فشارها بر دولت را افزایش داده و خواهان برگزاری همه پرسی دوم درباره استقلال این منطقه از انگلیس شده است.

حدود 55 درصد اسکاتلندی ها در اولین همه پرسی استقلال در سال 2014 با جدایی از انگلیس مخالفت کردند. استورجن بر این عقیده است که شرایط با توجه به همه پرسی برگزیت در سال 2016 تغیر نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 677

به "خشم بروکسل از کوشش جانسون برای ممانعت از تمدید دوره انتقالی بعد از برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم بروکسل از کوشش جانسون برای ممانعت از تمدید دوره انتقالی بعد از برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید