روز جهانی کارگر؛ خشونت پلیس مقابل معترضان در اروپا

به گزارش مجله همراهان، تجمعات روز جهانی کارگر امسال برای دومین بار از زمان آغاز همه گیری کووید-19 باوجود محدودیت ها در بسیاری از شهرهای اروپا برگزار و به خشونت و درگیری با پلیس ختم شد.

روز جهانی کارگر؛ خشونت پلیس مقابل معترضان در اروپا

هزاران نفر از اعضای گروه بلوک سیاه (افرادی که برای پنهان ماندن هویتشان صورت خود را می پوشانند) در اعتراض های روز اول ماه مه (روز جهانی کارگر) در سراسر فرانسه به خیابان ها آمدند و خواستار برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی شده و مخالفت خود را با برنامه های دولت برای تغییر مزایای بیکاری اعلام کردند.

گزارش ها نشان می دهد در پی این اعتراضات و به آتش کشیدن سطل های زباله و شکسته شدن شیشه یک بانک، پلیس 46 نفر را دستگیر کرد. براساس اعلام وزارت کشور فرانسه، بیش از 106 هزار نفر در این اعتراض ها شرکت کرده و از جمله در پاریس بیش از 17 هزار نفر به خیابان ها آمدند.

در این اعتراضات اعضای جنبش جلیقه زردها که سه سال پیش موجی از تظاهرات ضد دولتی را برانگیخت و کارگران بخش هایی که در نتیجه محدودیت های وضع شده برای مقابله با کرونا متحمل سختی های اقتصادی بسیاری داشتند، حضور داشتند.

پلیس پاریس اعلام کرده است که با استقرار پنج هزار افسر پلیس در سرتاسر پایتخت مانع از تشکیل گروهی از آنارشیست های بلوک سیاه شده است. گزارش ها نشان می دهد سه افسر پلیس در پاریس زخمی شدند.

همزمان نزدیک به 300 تجمع دیگر اعتراضات شهرهای دیگر فرانسه از جمله لیون، نانت، لیل و تولوز برگزار شده است.

در این تظاهرات ژان لوک ملانشن رهبر چپ افراطی و مارین لوپن رهبر راست افراطی که هر دو قصد دارند امانوئل مکرون رئیس جمهوری را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به چالش بکشند، در رویدادهای اول ماه مه شرکت کردند.

همزمان از برلین نیز گزارش هایی مبنی بر درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان روز جهانی کاگر منتشر شده است.

پلیس برلین اعلام کرده است دستکم پنج هزار معترض روز شنبه (دیروز) در جریان تجمع های روز کارگر در برلین به خیابان ها آمدند و با پلیس درگیر و سه افسر در این اعتراضات زخمی شدند.

این دومین تجمع روز کارگر از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا است که در آن معترضان علیرغم محدودیت های وضع شده در اعتراض به نابرابری های اجتماعی با پلیس درگیر می شوند. گفته می شود پلیس با استقرار پنج هزار و 600 افسر با اسپری فلفل به این اعتراضات واکنش نشان داده است.

آلمان که بزرگترین اقتصاد قاره اروپا بشمار می رود و با موج سوم همه گیری دست و پنجه نرم می کند، شاهد برگزاری تظاهرات در چندین شهر دیگر از جمله هامبورگ و لایپزیگ بود.

در انگلیس هم قانون پیشنهادی جدیدی که به پلیس اختیارات بیشتری برای مهار اعتراضات می دهد، یکی از اصلی ترین موضوعات تظاهرات در این کشور بود. در این تظاهرات صدها نفر در لندن در اعتراض به لایحه پلیس به خیابان ها آمدند.

گزارش ها از تجمعات اعتراضای روز جهانی کارگر از سایر کشورهای اروپا از جمله اسپانیا، ایتالیا، سوئد و بلژیک هم حاکی از درگیری پلیس با معترضان و دستگیری برخی تظاهرکنندگان است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1659

به "روز جهانی کارگر؛ خشونت پلیس مقابل معترضان در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی کارگر؛ خشونت پلیس مقابل معترضان در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید