طراحی و ساخت باتری لیتیوم یون برای ایمپلنت های مغزی

به گزارش مجله همراهان، به گزارش خبرنگاران، دکتر مهران جوانبخت عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری این طرح تحقیقاتی گفت: در اجرای این طرح مطالعاتی پژوهشی که تاکنون با 75 درصد پیشرفت همراه بوده است یک تیم پنج نفری از پژوهشگران مشارکت دارند.

طراحی و ساخت باتری لیتیوم یون برای ایمپلنت های مغزی

وی اضافه نمود: طراحی و ساخت باتری لیتیوم یون برای ایمپلنت های مغزی بخشی از پروژه ملی طراحی و ساخت سیستم ایمپلنت مغزی است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت ستاد علوم شناختی درحال اجرایی است.

محقق این طرح پژوهشی گفت: یکی از چالش های مطرح در زمینه نسل جدید ابزارهای قابل کاشت در بدن، احتیاجهای متنوع هر ابزار بسته به نوع کاربرد آن است و توسعه باتری های لیتیوم یون قادر به فراهم کردن انعطاف پذیری مورد احتیاج تجهیزات نوین هم از نظر شکل، اندازه و تأمین انرژی است.

وی خاطر نشان کرد: باتری لیتوم یون فراوری محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر بر پایه لیتیوم منگنز اکسید بوده که به روش ترسیب الکتروشیمیایی پالسی برای اولین بار در جهان تهیه شده و با ویژگی های منحصر بفرد خود، قادر به تأمین توان بالای مورد احتیاج ابزارها و مدارهای قابل کاشت در مغز مانند تحریک کننده های عصبی و قسمت های عمقی آن جهت درمان و تسکین بیماری های مغزی و اعصاب مرکزی مانند پارکینسون است.

جوانبخت گفت: باتری های لیتیوم یون به دلیل دارا بودن قابلیت شارژ مجدد، وسیله بسیار خوبی برای ابزارهای قابل کاشت مغزی مانند تحریک کننده های عمقی مغز است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: مکانیسم ذخیره انرژی در باتری های لیتیوم یون بسیار ساده است، بطوری که این باتری ها انرژی الکتریکی را در الکترودها به وسیله ورود و خروج یون لیتیوم در ترکیبات الکترودی و فرآیند های اکسایش و احیا در دو الکترود انجام می دهند.

وی با بیان اینکه از جمله ملزومات مشترک فناوری های نوین پزشکی قابل کاشت در بدن، احتیاج به مصرف انرژی بالا در طول عمر کارکرد منبع توان است، گفت: سل های لیتیومی اولیه که در حال حاضر به طور گسترده ای در ابزارهای پزشکی قابل کاشت مورد استفاده قرار می گیرند، قادر به تأمین عمر کارکرد کافی و تضمین شده به منظور تأمین توان فن آوری های نوین قابل کاشت از جمله تجهیزات قابل کاشت مغزی نیستند.

جوانبخت گفت: باتری های لیتیوم یون فراوری محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر به دلیل دارا بودن قابلیت شارژ مجدد (بیش از چند هزار بار)، وسیله بسیار خوبی برای ابزارهای قابل کاشت مغزی مانند تحریک کننده های عمقی مغز است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 219

به "طراحی و ساخت باتری لیتیوم یون برای ایمپلنت های مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و ساخت باتری لیتیوم یون برای ایمپلنت های مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید