فعالیت 630 خانه بهداشت روستایی در کردستان

به گزارش مجله همراهان، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت 630 خانه بهداشت روستایی در سطح استان کردستان اطلاع داد.

فعالیت 630 خانه بهداشت روستایی در کردستان

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار از ، ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عملکرد دولت یازده و دوازده در حوزه امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از سال 92 تا 98 اشاره نمود.

او با اشاره به درصد بیماران دیابتی ساکن در مناطق روستایی از سال 92 تا شاخص سال 98 گریزی زد و گفت: تعداد خانه بهداشت از 614 به 630 مورد، تعداد مراکز جامع از 68 به 72 مرکز، تعداد پزشک از 130 به 156 پزشک و تعداد 46 نفر به کارشناسان آزمایشگاه اضافه شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به افزایش 50 درصدی پوشش بیماریابی بیماران مبتلا به HIV مثبت از سال 92 نسبت به مدت مشابه سال 98 در استان اطلاع داد.

قادری اعلام نمود: پوشش واکسیناسیون با وجود تحریم ها و مسائل، همچنان بالای 95درصد است و بروز بیماری سل طی سال های 92 تا 98 در استان کردستان، 3/6 درصد کاهش داشته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام نمود: بروز بیماری تب مالت درصد هزار نفر با کاهش 17/3 درصدی از سال 92 تا 98 در استان گزارش شده است هرچند امکان افزایش مجدد آن در آینده زیاد است.

قادری با بیان اینکه ادغام خطرسنجی 10 ساله سکته های قلبی و مغزی تا سال 96 وجود نداشته است اضافه کرد: حدود 20 درصد افراد بالای 30 سال در این راستا خطرسنجی شده اند.

او به شاخص های تغذیه ای از سال 92 تا 98 در استان که هر پنج سال یکبار آنالیز می گردد اشاره نمود و گفت: کم وزنی بچه ها زیر 5 سال، از 5/75 درصد به 5/1 درصد رسیده است.

قادری با اشاره به اینکه کوتاه قدی بچه ها زیر 5 سال در مدت زمان یاد شده تا کنون، از 4/77 صدم درصد به 2/2 صدم در صد کاهش یافته است، ادامه داد: این میزان هر پنج سال یک بار آنالیز می گردد.

او اعلام کرد:شاخص کم خونی مادران باردار از 14/6 درصد در سال 92 به 3/9 درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

قادری به مهمترین فعالیت های بهداشت محیط و حرفه ای در دولت یازدهم و دوازدهم گریزی زد و گفت: سامانه جامع بازرسی بهداشت محیط و حرفه ای از سال 92 راه اندازی شده و درحال حاضر پوشش 100% ثبت واحد دارد و با اجرای این فرآیند علاوه بر حذف کاغذ برای بسیاری از خدمات و آمار ها و ... سهولت گزارش گیری، افزایش دسترسی به اطلاعات و آمار برای بازرسین و مدیران و... را در پی داشته است.

او با بیان اینکه مجهز نمودن بازرسین بهداشت محیط و حرفه ای از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی مدت زمان عنوان شده است، اضافه کرد: خرید و تحویل تبلت برای تمامی بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای، تهیه وتحویل تجهیزات نمونه برداری وآنالیز پرتابل مورد احتیاج تیم های بازرسی از سال های 95 الی 97 از جمله این اقدامات است.

قادری اعلام نمود: سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات مردمی (سامانه تلفنی 190) در وزارت بهداشت برای ثبت و رسیدگی به شکایات مردم از رستوران ها، اغذیه فروشی ها، تخلفات مربوط به مواد غذایی، تخلفات و شکایات مربوط به کارگاه ها و شاغلین و تخلفات مربوط به آلودگی های محیطی در سال 1392 راه اندازی شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با استفاده از این سامانه پیگیری شکایات بهداشتی در کمترین زمان ممکن امکانپذیر شده است، به نحوی که از سال 1392 تا 1397، تعداد 7 هزار و 135 شکایت بهداشتی توسط مردم استان کردستان به این سامانه گزارش و توسط بازرسین بهداشت محیط و حرفه ای پیگیری شده است.

قادری با اشاره به ایمنی آب در استان کردستان توضیح داد: این برنامه با عنوان ایمنی آب روستایی از سال 94 در سطح استان آغاز و در سال 96 در بخش شهری نیز با هدف تامین آب سالم در سطح استان فعال شد.

او به برنامه پایش فلزات سنگین در آب آشامیدنی در سطح استان گریزی زد و گفت: این برنامه با هدف سنجش و ارزیابی وجود فلزات سنگین سرب، آرسنیک و کادمیوم از سال 94 درسطح استان آغاز و آب آشامیدنی همه شهر ها وروستا های سطح استان دراین زمینه آنالیز شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: تعداد 58 روستا از نظر وجود بیش از حد مجاز آرسنیک شناسایی شدند که مشکل 21 روستا مرتفع شده، اما هنوز در 37 روستا مسائل آن ها در این زمینه همچنان باقیست.

قادری اعلام نمود: از سال 97 سنجش فلز سنگین سلنیوم نیز در همه منابع آبی سطح استان آغاز شده است.

او به برنامه بهداشت محیط بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی اشاره نمود و گفت: بی خطر سازی پسماند های پزشکی از سال 89 در استان آغاز شده و در چهار سال اخیر به پوشش کامل رسیده است.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1208

به "فعالیت 630 خانه بهداشت روستایی در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 630 خانه بهداشت روستایی در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید