قیمت نفت اوپک به کمترین رقم 5 ماه گذشته رسید

به گزارش مجله همراهان، قیمت سبد نفتی اوپک با کاهش یک دلار و 30 سنتی به 37.12 دلار رسید که کمترین قیمت از 5 ماه گذشته برای این سبد نفتی به شمار می رود.

قیمت نفت اوپک به کمترین رقم 5 ماه گذشته رسید

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، وب سایت سازمان کشورهای صادرنماینده نفت خام در آخرین به روز رسانی خود خاطرنشان کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (8 آبان) با یک دلار و 30 سنت کاهش 37.12 دلار فروش رفته است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (7 آبان) 38.42 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

* علت کاهش قیمت نفت

قیمت نفت در بازارهای جهانی از ابتدای هفته گذشته تا انتهای آن فرایند کاهشی داشت. به طوری که ابتدای هفته را با کاهش به 40 دلار شروع کرد و در سرانجام هفته به 37 دلار رسید.

از دلایل این کاهش، افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا و اروپا و تقویت نگرانی در خصوص تقاضا برای نفت عنوان شده است.

عامل دیگر فرایند کاهشی قیمت نفت، نگرانی در خصوص اشباع بازار و رجحان عرضه با افزایش فراوری لیبی و همچنین افزایش ذخایر نفت و بنزین آمریکا بود.

به این ترتیب قیمت نفت، دومین کاهش ماهانه متوالی را نیز ثبت کرد.

بر این اساس، بازارهای نفتی در روز آدینه با 37.46 دلار برای هر بشکه نفت برنت و 35.79 دلار برای هر بشکه نفت خام آمریکا بسته شدند.

قیمت نفت برنت پنج شنبه گذشته به 36.64 دلار، کمترین رقم در 5 ماه گذشته و WTI هم به کمترین رقم از ماه ژوئن برابر با 34.92 دلار رسیده بود.

نفت خام امریکا طی ماه اکتبر 11 درصد و نفت برنت 10 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

* افزایش فراوری نفت لیبی

پس از لغو محاصره تاسیسات نفتی لیبی، شرکت ملی نفت این کشور، حالت فوق العاده بر صادرات از بنادر السدره و راس لانوف را لغو کرد و خاطرنشان کرد: میزان فراوری این کشور طی دو هفته آینده به 800 هزار بشکه در روز و در 4 هفته آینده به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته منابع مطلع، فراوری نفت لیبی در حال حاضر در حدود 800 هزار بشکه در روز است که بیش از 100 هزار بشکه از چند روز قبل بیشتر شده است.

میزان فراوری این کشور در روز پنج شنبه 680 هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

افزایش فراوری نفت لیبی پس از سرانجام محاصره تاسیسات نفتی این کشور بسیار سریع تر از انتظار تحلیلگران پیش می رود و نگرانی هایی در خصوص رجحان عرضه در بازار ایجاد نموده است.

* افزایش ذخایر نفت و بنزین آمریکا

آمارهای موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد: ذخایر نفت خام آمریکا 4.6 میلیون بشکه افزایش یافته و به حدود 495.2 میلیون بشکه رسیده است، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش 1.2 میلیون بشکه ای را داشتند.

* افزایش 210 هزار بشکه ای فراوری نفت اوپک

سیزده عضو اوپک به طور متوسط در ماه اکتبر روزانه 24.59 میلیون بشکه در روز نفت فراوری کردند که 210 هزار بشکه در روز از ماه سپتامبر بیشتر است.

کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر 101 درصد به توافق کاهش فراوری پایبند بودند که نسبت به ماه سپتامبر تغییر چندانی نداشته است.

اما این افزایش فراوری به علت بالا رفتن فراوری نفت لیبی پس از لغو محاصره از تاسیسات نفتی این کشور و افزایش فراوری از سوی عراق بوده که میزان صادرات از سرانجامه های جنوبی را بالا برده است.

* توافق کاهش فراوری

کشورهای عضو اوپک و فراورینمایندگان غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس متعهد شدند تا در ماه می 9.7 میلیون بشکه در روز از فراوری خود بکاهند تا به رجحان عرضه بسیاری که در بازار پس از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه وجود داشت، سرانجام دهند.

بهبود تقاضا برای نفت شروع شده و این امر سبب شد تا این گروه تصمیم بگیرد که فراوری خود را در ماه آگوست به 7.7 میلیون بشکه در روز برساند که سهم اوپک 4.868 میلیون بشکه در روز است.

قرار است از ماه ژانویه 2 میلیون بشکه دیگر افزایش عرضه صورت بگیرد که منابع مطلع می گویند عربستان و روسیه به ادامه توافق کاهش کنونی تمایل دارند.

* احتمال تمدید 3 ماهه توافق کاهش فراوری نفت

با افزایش عرضه اوپک و شمار مبتلایان به ویروس کرونا که به تقاضا برای نفت آسیب زده است، قیمت نفت در اکتبر 11 درصد افت کرد و به 37 دلار در هر بشکه رسید، این امر سبب شده است تا تحلیلگران بگویند که اوپک پلاسی ها توافق کاهش فراوری را تمدید می نمایند.

به نوشته رویترز، عربستان و روسیه احتمالا در زمان مذاکرات اوپک پلاس در سرانجام نوامبر، با تمدید کاهش فراوری و به تعویق انداختن برنامه افزایش فراوری موافق خواهند کرد.

اما این دو کشور به دلایل تاکتیکی کوشش می نمایند تا زمان برگزاری نشست تمایل به تمدید کاهش فراوری را اعلام ننمایند. آنها کوشش می نمایند تا گزینه ها را باز بگذارند و پای بندی فراورینمایندگان دیگر اوپک پلاس را تضمین نمایند.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تا به امروز در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با 12.22 دلار در هر بشکه رقم خود.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در امسال میلادی در روز پنج شنبه (13 فروردین) با 10 دلار و 44 سنت افت به 16.87 دلار در هر بشکه رسیده بود.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال 2005 به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در 16 ژوئن 2005 با نفت های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی گردید.

نفت های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 30 اکتبر یعنی هفته 38.57 دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1322

به "قیمت نفت اوپک به کمترین رقم 5 ماه گذشته رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت نفت اوپک به کمترین رقم 5 ماه گذشته رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید