همکاری بین بخشی؛ مهمترین رویداد در پاندمی کرونا

به گزارش مجله همراهان، تهران (پانا) - فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت مهمترین رویدادی که در دوران پاندمی کرونا رخداد را همکاری بین بخشی برشمردوگفت پاندمی کرونا مانندیک مانور بیولوژیک برای حوزه بهداشت ودرمان عمل کرد.

همکاری بین بخشی؛ مهمترین رویداد در پاندمی کرونا

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در کنفرانس بین المللی کووید 19 و نظام سلامت به تشریح تجارب و درس آموخته های ستاد کرونای پایتخت پرداخت.

وی ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش ، شرایط کلانشهر تهران را در مدیریت بیماری کرونا با سایر استانهای کشور متفاوت دانست و با توجه به تراکم جمعیتی بالا، جمعیت حاشیه نشینی زیاد، سکونت های غیررسمی، جمعیت شناوری در حد یک استان کوچک، اتباع غیر ایرانی، زیرساختهای ضعیف بهداشتی و درمانی و فرسودگی بیمارستانهای دولتی نیارمند آسیب شناسی بیشتر برشمرد .

دکتر زالی در ادامه به تبیین فرایند تشکیل ستاد مقابله با کرونای پایتخت پرداخت و بزرگترین دستاورد این ستاد را ایجاد هماهنگی، همدلی، همگرایی وهم افزایی بین بخشی برای مهارپاندمی کروناعنوان کرد و گفت: هیچ نمونه مشابهی مانند ستادفرماندهی کرونا درکشور وجود ندارد که بتواند چنین دستاورد بزرگی درایجاد هماهنگی بین بخشی داشته باشد و درواقع ستاد به ماهیتی تبدیل شد که همه نهادها آن را باورکرده وبه این درک مشترک رسیدند که برای برطرف مشکل موجود همه باید یاری نمایند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت مهمترین رویدادی که دردوران پاندمی کرونا رخداد را همکاری بین بخشی برشمرد وگفت: پاندمی کرونا مانند یک مانور بیولوژیک برای حوزه بهداشت ودرمان عمل کرد.

به گفته دکتر زالی، در این ساختار 25 نهاد و 465 خرده نهاد در کلانشهر تهران با ستاد فرماندهی مقابله با کرونا تهران همکاری کردند و در شورای فرماندهی حضور داشتند.

دکتر زالی با اشاره به همکاری خوب ارگانهای مختلف نظیر نیروی انتظامی، شهرداری، سپاه، ارتش،قوه قضاییه، نهادهای عمومی غیردولتی با ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: به این طریق همکاری بین بخشی رخداد و باعث شد که پروتکل های تدوین شده و اعمال محدودیتها براساس شرایط بیماری در تهران والگوهای اپیدمیولوژیکی تغییریابد وتصمیمات اتخاذ شده و اجرایی گردد.

وی تصمیم سازی واجرای تصمیمات را کاملا دینامیک وپویا ذکر کرد و اضافه کرد: پروتکل هابراساس شواهد جدید به روزمی شد وتصمیمات جدیدی برای مبارزه با بیماری اتخاذ وابلاغ می شد وبا همکاری بین بخشی درسطح استان و توسط ستاد ملی درسطح کشور،پیاده می شد.

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با طولانی شدن زمان پاندمی،برای بسیاری ازمردم وارگان ها،شرایط به مرور به سمت عادی انگاری پیشرفت که حوزه بهداشت ودرمان نسبت به آن اعلام خطرکرد و نسبت به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درخصوص ضرورت رعایت پروتکل ها و محدودیت ها، اقدامات لازم را انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یاری های داوطلبانه سازمان ها و ارگان های مختلف به ستادفرماندهی و حوزه سلامت در استان تهران اشاره نمود .

حمایت بنیاد مستضعفان ، راه اندازی بیمارستان های صحرایی و تخت های نقاهتگاهی توسط نیروهای مسلح، سپاه و بخش خصوصی، همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت برای مدیریت یکپارچه تخت های درمانی، همکاری شهرداری و سرای محله، ساماندهی سمن های شهری، تامین وعده های غذایی برای بیمارستانها، ارایه تسهیلات به مدافعان سلامت توسط سازمان اقتصاد اسلامی و همکاری سازمان فناوری اطلاعات فن آپ برای راه اندازی سامانه 89511 برای پاسخگویی به شهفرایندان بعضی از موارد ذکر شده توسط دکتر زالی بود.

وی همچنین راه اندازی پویش های نذر سلامتی و پاندمی امید برای تامین نیازهای بهداشتی مردم مناطق محروم و تجهیزات پزشکی مختلفی برای بیمارستانها را از دیگر اقدامات اجرا شده در این راستا برشمرد.

تعامل با نمایندگان هنرمندان، فعالان بازارهای دیجیتال و اصناف، نشست و همکاری مداوم با نمایندگان 22 NGO و گروه های داوطلبانه به منظور فرهنگ سازی در جامعه ، همکاری خیرین در راه اندازی نقاهتگاهها، همکاری موثر نیروی انتظامی در کشف اقلام سلامت محور قاچاق ، راه اندازی شبکه خیرین و سازمانهای داوطلب برای تامین ماسک و اقلام محافظتی و مواد ضدعفونی نماینده از دیگر اقدامات انجام شده در دوران پاندمی کرونا بود که توسط دکتر زالی مطرح شد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ضمن تقدیر از دست اندرکاران این کنفرانس بین المللی اظهار امیدواری کرد برگزاری چنین سمینارهایی و تبادل اطلاعات و تجارب درس آموخته های دوران پاندمی کرونا در عرصه ملی و استانی وبین المللی منجر به دستیابی به راهکارهای جدیدی برای مقابله با بیماری گردد.

وی گفت: فراز و فرودهای بسیار در طول پاندمی کرونا درسهای جدیدی را به ما آموخت که مهمترین آنها هماهنگی، تعامل، همگرایی و وفاق بود که انشاءالله در سایه آنها بتوانیم راه چاره های بسیار خوبی برای نجات جان هموطنان داشته باشیم.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وبینار بین المللی کووید 19 و نظام سلامت - درس های آموخته، با حضور مجازی بیش از 400 شرکت نماینده داخلی و خارجی و مسئول دفتر سازمان یونیسف در ایران و نماینده سازمان جهانی بهداشت از چهارم شروع به کار کرد و تا ششم خرداد ادامه خواهد یافت. این وبینار مجازی به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان و با پنلهای تخصصی برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1702

به "همکاری بین بخشی؛ مهمترین رویداد در پاندمی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری بین بخشی؛ مهمترین رویداد در پاندمی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید