پوست اندازی مقداد آی تی در سال پیش رودرگاه پرداخت مقداد پی در راه است

به گزارش مجله همراهان، از آن دست جوان هایی است که استارتاپ خود را از دل یک فروشگاه کوچک و از دل یک بازار کاملا سنتی بیرون آورد. مقداد زنگی، مدیرعامل و مؤسس مجموعه مقداد آی تی، متولد سال 65 است که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار، پیروز شد رویکرد آنلاین را در فروشگاه سنتی کامپیوتر خود وارد کرده و بدون جذب سرمایه، استارتاپ بزرگی را ایجاد کند که با داشتن 100 پرسنل، جایگاه تثبیت شده ای را در بازار آنلاین فروش محصولات آی تی کسب کرده است. در ادامه گفت وگوی هفته نامه شنبه را با این جوان خوش فکر و مصمم بخوانید.

پوست اندازی مقداد آی تی در سال پیش رودرگاه پرداخت مقداد پی در راه است

مقداد آی تی دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد؟

اسم اول مقداد آی تی، مقداد کامپیوتر بود که از سال 1387 در تهران فعالیت خود را شروع کرد و 3 تا 4سال نیز در شهرستان با همین اسم فعالیت می کرد. در سال 1390 فروشگاه اینترنتی مان را با نام ام سی آی آی تی راه اندازی کردیم؛ یعنی به نام سایت مقداد کامپیوتر ایرانیان بود که در سال 92 توانستیم مقداد آی تی را با طراحی و برنامه ریزی جدید بالا بیاوریم.

مقداد آی تی در چند کتگوری خاص فعالیت می کند، همانطور که از اسم آن نیز تعیین است، در قسمت آی تی ورود پیدا کرده و بعدتر مسیرش را تغییر داد، به طور که در انتهای سال 97 مسیرش را از قالب آی تی و کامپیوتر به سمت بخش های دیگر انتقال داد و قصد دارد چند کتگوری جدید دیگر هم اضافه کند که با کامپیوتر مرتبط نیستند، مثل تولید محتوای زیبایی سلامت و محصولات خانه و آشپزخانه.

یعنی صرفا دیگر فروشنده کالای الکترونیک نیستید؟

نیستیم، ولی کماکان ما را به عنوان یک برند آی تی می شناسند. کتگوری هایی مثل لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل، دوربین و ماشین های اداری و شبکه را داریم و قسمت های دیگری نیز مثل زیبایی سلامت و محصولات خانه و آشپزخانه را نیز ان شاءالله در سال 99 راه اندازی می کنیم. در حال حاضر دفترمان در 3 مرکز مختلف ساختمان اداری، ساختمان فروش و ساختمان لجستیک در حال فعالیت است که در سال 99 قصد داریم در خود ساختمان مقداد آی تی مستقر شویم تا تمام سازمان مان در ساختمان مقداد آی تی، به صورت متمرکز، یک جا باشند. الان نیز در حال طراحی این ساختمان هستیم و ان شاءالله از اول فروردین کلیه ساختمان ها به آنجا منتقل خواهند شد.

ایده راه اندازی این استارتاپ از کجا به ذهن شما رسید؟

رشته تحصیلی من مهندسی کامپیوتر بود و در سال های 89 تا 90 متوجه حرکت بازار به سمت فروشگاه های اینترنتی شدم، بنابراین بررسیهایم را بر اساس سایت های خارجی شروع کردم. ما از سال 80 تا 90 به صورت سنتی کار می کردیم، قبلا در یک واحد 12 متری با 2پرسنل در پاساژ ایران فعالیت می کردیم و در سال 91 بود که به سمت فروش اینترنتی کالا حرکت کردیم، به این صورت که دوباره در همان پاساژ ایران یک دفتر 60متری گرفتیم و در دل همان بازار شروع به کار کردیم که کارمندان ما در آن زمان، به 7 تا 8نفر رسیده بودند. از سال 92 بود که دیگر به صورت کامل و در قالب یک فروشگاه اینترنتی فعالیت مان را پی گرفتیم.

از سال 87 تا سال 91 این اتفاق چندین بار تکرار شد؛ البته ما در سال 90 تا 92 هم فروشگاه اینترنتی داشتیم، ولی به صورت ملموس و رسمی نبود. در سال 92 بود که به صورت جدی فروشگاه اینترنتی مان را راه اندازی کردیم. قالب اول ما فقط کامپیوتر بود؛ یعنی قطعات کامپیوتر و لپ تاپ داشتیم و حتی موبایل هم در آن نبود. در ادامه به این نتیجه رسیدیم که چه کتگوری های دیگری می توانیم به این فروشگاه اینترنتی اضافه کنیم و در این فاصله کتگوری های ما به مرور زمان زیاد شدند.

اتفاق خیلی خوبی که در سال 92 برای ما رخ داد، این بود که بازار به سمت فروشگاه اینترنتی نمی آمد و ما در بازار کامپیوتر، جزو معدود فروشگاه هایی بودیم که به صورت اینترنتی کالا می فروختیم، ضمن اینکه به صورت تلفنی نیز این فروش را داشتیم. در ادامه شروع کردیم به بزرگ کردن کار و گسترش محصولات و رفتن به سمت کتگوری های خاص، البته در سال97 مسائل زیادی داشتیم. مجموعه در حال بزرگ شدن بود و نیروهای سازمانی مان یکباره از 15 نفر به 60 نفر رسیدند که این افزایش مسائل جدیدی برای من به همراه داشت.

چه اهدافی را در کسب وکارتان دنبال می کنید؟

اتفاقاتی که ما در 2 سال آینده برای خود در نظر گرفته ایم، در مقایسه با آنچه تا الان اتفاق افتاده، کاملا متفاوت است. از مهم ترین اهدافی که ما تا سال 1399 و 1400 داریم، سرویس پشتیبانی 24 ساعته آنلاین است که البته این سرویس را در حال حاضر نیز داریم، ولی به صورت 24ساعته نیست. مورد بعدی به خدمات پس از فروش ما مربوط می شود.

خدمات پس از فروش ما در حال حاضر در همان دفتر سابق مان در پاساژ ایران مستقر شده است که ان شاءالله در فروردین 99 در خود ساختمان مقداد آی تی، یک تیم 10 تا 12 نفره خدمات پس از فروش را در دست خواهند گرفت. سیستم لجستیک مان را نیز در سال 99 بزرگ تر و مجهزتر خواهیم کرد؛ چراکه در شش ماهه دوم سال به سمت دو کتگوری خیلی بزرگ حرکت خواهیم کرد که شامل لوازم خانگی و لوازم زیبایی سلامت هستند. طبیعتا به یک سوله نیاز داریم و به همین دلیل نیز در حال تدارک یک سوله هزار متری هستیم.

تیم های لجستیک ما نیز کاملا درون سازمانی خواهد شد؛ یعنی ما هیچ ارسالی را به سرویس های خدماتی برون سازمانی محول نخواهیم کرد. مسئله ارسال برای ما بسیار مهم است؛ چرا که برای مشتریان ما بسیار مهم است. در فرایند های فعلی ارسال مسائلی وجود دارد که مشتریان ما و در نهایت برند ما را تحت الشعاع قرار می دهد.

از مهم ترین این مسائل می توانم به معیوب شدن کالا به دلیل جابه جایی نامناسب، به هم ریختگی شکل ظاهری جعبه ها و تاخیر در ارسال کالا اشاره کنم. اما با تمهیداتی که داریم، این کالاها توسط اعضای خودمان تفکیک شده و به وسیله وانت های مجموعه به نقاط مختلف تهران و در نهایت شهرستان ها ارسال خواهند شد. ما در سال97 مرسولات را در یک بازه 2 ساعته ارسال می کردیم اما با بالا رفتن حجم سفارش ها این زمان به 8 ساعت رسیده است؛ اما شدیدا به دنبال آن هستیم که در سال 99 تحویل در تهران را به همان 2 ساعت خودمان برگردانیم و برای ارسال به شهرستان ها نیز بازه 24 تا 48 ساعته را در نظر گرفته ایم.

به تمام نقاط ایران ارسال دارید؟

ما حتی در دورترین نقطه های ایران نیز مشتری داریم. در حال حاضر نیز مطابق با مشتریان مان در حال افزایش امکانات وب سایت مان هستیم. یکی از مهم ترین مواردی که برای تسهیل ارسال مرسولات به شهرستان ها در حال بررسی است، فرایند تفکیک و بسته بندی کالاهاست. در سیستم لجستیک جدید با مهندسی مقصد و نوع مرسوله قصد داریم کیفیت ارسال را از نظر زمان، کیفیت و هزینه به طرز چشمگیری بهبود ببخشیم.

چه چیزی در مقداد آی تی وجود دارد که یک خریدار، بین مقداد آی تی و سایر رقبایی که در این بازار هستند، شما را انتخاب کند؟ مزیت عمده استارتاپ شما چیست؟

به عقیده من مناسب ترین بخش این پرسش بحث شکستن انحصار در بازار است که این قاعده، یک قاعده دنیای است. آیا با وجود آمازون نباید هیچ فروشگاه اینترنتی دیگری وجود داشته باشد؟! آیا به این معناست که در کل دنیا فقط آمازون کالا می فروشد و کس دیگری نمی فروشد؟! ما به عنوان یکی از بزرگ ترین و قوی ترین نیچ مارکت ها در حوزه آی تی در حال حاضر فعالیت می کنیم. وقتی شما حوزه فعالیت خود را به صورت تخصصی و با دامنه کمتر انتخاب کنید، می توانید در مقابله با بیزینس هایی که دامنه فعالیت وسیعی دارند، پیروز شوید.

تنوع کالاها، برند بودن محصولات ، گارانتی معتبر و به ویژه قیمت پایین نیز از دیگر مزایای بیزینس ماست. برند مقداد آی تی توانسته در بازار آنلاین خود را به عنوان یک برند قدرتمند، به روز و تخصصی معرفی کند. جالب است بدانید که در سال 98 با تمام اتفاقات بزرگی که رقبا آن را محقق کرده اند، ما توانستیم مشتریان خود را در حدود 4 برابر افزایش دهیم؛ چراکه ما نمی گوییم چون فلان برند در بازار ایران وجود دارد، پس باید ما کنار برویم و امیدی به پیروزیت ما نیست. اتفاقا این نکته ما را خیلی دلگرم تر می کند؛ یعنی حس رقابت در ما بیدار می شود. چیزی که امروز برای ما نقش یک هدف بزرگ را بازی می کند، از بین بردن انحصار است. ما می خواهیم برای مشتریان یک حس خوب ایجاد کنیم.

آماری هم می توانید از فروش روزانه تان ارائه دهید که به چه صورت است؟

بله. شاید با توجه به آمارهایی که این روزها از بیزینس های آنلاین شاخص منتشر می شود، آمار فعلی فروش ما چندان برای شما جذاب نباشد؛ اما به نظر من آمار را باید از زاویه درستی نگاه و بررسی کرد. برند مقداد آی تی یک برند تخصصی در بازار آی تی است. فروش آنلاین 5 ماهه ما در سال 95 به تنهایی با فروش آنلاین ما از ابتدای فعالیت برند برابری می کرد که بسیار قابل تأمل است.

من برای بررسی فروش آنلاین همیشه بازه های زمانی را با توجه به رویدادها انتخاب می کنم. منظورم از رویدادها هم تغییرات و امکانات جدیدی است که به وب سایت اضافه می کنیم. حجم فروش ما در سال 97 حدودا 400 درصد بیشتر از سال 96 بود و در 6 ماهه اول 98 نیز در مقایسه با بازه برابر رشد 800 درصدی داشته است. این رشد را کاملا به مشتریانمان نسبت می دهم.

ما همیشه سعی کردیم تا صدای مشتری را بشنویم و نیازهای مشتریان را در سریع ترین زمان ممکن برطرف کنیم. مشتریان ما نیز با معرفی ما به دیگران، انتقاد و پیشنهاد، همیشه از ما حمایت کردند تا ما بتوانیم به عنوان یک برند تخصصی در حوزه آی تی حضور داشته باشیم.

سرمایه گذار هم داشتید؟

تا کنون هیچ سرمایه گذاری وارد بیزینس ما نشده است. به نظر من تا این لحظه این اتفاق برای برند مقداد آی تی تأثیر خوبی داشته است. در سال 98 به دلیل مسائلی مثل قطعی اینترنت و نوسانات دلار، نتوانستیم تا الان به اهدافمان دست پیدا کنیم اما تا حد قابل قبولی به اهدافمان نزدیک شدیم و نکته مهم تر این است که تا جایی که می توانستیم نگذاشتیم ترکش این مسائل به مخاطب برسد و خودمان آنها را پوشش دادیم. بارها در این مسائل ضرر هم کردیم تا بتوانیم مشتریان را راضی نگه داریم.

بنابراین برای سال آینده تصمیم گرفتیم تا متدهای بهتری را در خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان به کار ببندیم. علاوه بر این، در حال راه اندازی باشگاه مشتریانی هستیم که بتواند استانداردهایی را که در بازار ایران رعایت می شود، فراهم کند و ان شاءالله تا 1400 بتوانیم باشگاه مشتریان مان را به سمت استانداردهای بین المللی پیش ببریم؛ منظور از استانداردهای بین المللی این است که کیفیت پیشنهادها و خدماتی که مشتری پس از خرید از ما دریافت می کند، چیزی ورای تصورش و همگام با پیروز ترین و مشتری مدارترین بیزینس های دنیا باشد.

چیزی حدود 2میلیون کاربر به صورت ماهانه وارد سایت مقداد آی تی می شوند و ما دنبال این هستیم که در سال 99 این رقم را به 10 میلیون برسانیم

ضمن اینکه ما خدمات جدید تری را نیز برنامه ریزی کرده ایم که در سال 99 اعلام می کنیم که قطعا خبرهای خوشی برای مشتریان ما به شمار می فرایند و تمام این مسائل درحالی رخ داد و راهکار برای حل کردن آن ارائه شد که پیشنهاد های متعددی برای سرمایه گذاری به سمت ما می آمد.

در پاسخی دقیق تر به سوالتان باید بگویم ما تا جایی که توان داشته باشیم، سرمایه گذار نمی آوریم و می توانم بگویم یکی از دلایلی که ما پیروز شدیم، این است که سرمایه گذاری نیاوردیم که بتواند برای ما تصمیم بگیرد و به اهداف ما سمت و سو دهد. تمام سرمایه ما همین نیروهایی هستند که در سازمان داریم و از خود همین بچه ها انرژی می گیریم، یعنی تمام ثروت و سرمایه ای که در سیستم است، همین پرسنل ما هستند و به غیر از آن، ما هیچ سرمایه ای وارد کار نکردیم و تا کنون نیز این نیاز دیده نشده است.

با توجه به اینکه سرمایه هم جذب نکرده اید، به سوددهی رسیده اید؟

من در ایران بیزینسی را نمی بینم که به معنای واقعی کلمه به سود رسیده باشد؛ اما باید به این نکته دقت داشت که ما یک برند در حال رشد هستیم و در حال حاضر سوددهی در اولویت های برند ما نیست. منظورم از در اولویت نبودن سوددهی این نیست که سوددهی برای ما اهمیت ندارد، بلکه هدف نهایی هر شرکت سوددهی است اما مقداد آی تی اهداف بزرگی در سر دارد.

مجموعه مقداد آی تی سعی می کند به مشتری و کاربر نزدیک شود. ما همه چیز را در قالب پول نمی بینیم؛ حتی خیلی وقت ها پیش آمده است که کاربرها ایده هایی را به ما ارائه دادند و ما نیز با جان و دل قبول کردیم. شاید خیلی وقت ها نتوانیم نیازهای کاربران را در همان لحظه برطرف کنیم، ولی جزو اهداف ما خواهد بود. به همین دلیل می توانم مشتریان را در درجه اول و پرسنل مجموعه را در درجه دوم به عنوان بزرگ ترین سرمایه های برند در نظر بگیرم.

با توجه به اینکه از دل یک کسب وکار سنتی فعالیت استارتاپی تان را بدون سرمایه شروع کردید، چه توصیه ای به جوانانی که به فکر راه اندازی کسب وکار جدید خودشان هستند، دارید؟

در این چندسال روزهای خوب و بد زیادی در زندگی شخصی و کاری تجربه کردم. روزهای زیادی احساس می کردم که بیزینس من در چند قدمی شکست قرار گرفته و در برخی روزها خودم را در چند قدمی پیروزیت می دیدم. به نظرم تنها منبع الهام من در چنین شرایطی یک جمله بود. همیشه در این شرایط به خودم می گفتم که نه با شکست ها زیاد ناراحت شو و نه در پیروزی ها خیلی شادمان باش.

به نظرم اگر به فکر راه اندازی استارتاپ هستید در درجه اول تردید نکنید و به سمت رویایتان حرکت کنید. اگر هم مؤسس یک استارتاپ هستید باید بتوانید به خوبی احساسات خود را کنترل کنید. تا می توانید بازار و نمونه های پیروز داخلی و خارجی را تحلیل کنید. شک نکنید که بازار و مشتریانتان بیشتر از آنچه که انتظار دارید، نتیجه زحمت تان را به شما برمی گردانند.

به نظر من یک استارتاپ همیشه در لبه تیغ حرکت می کند. با هر حرکت حساب نشده ممکن است خودش را در معرض شکست قرار دهد. به همین دلیل زندگی یک کارآفرین نیز همیشه در لبه تیغ است. برای آنکه بتوانید بر لبه تیغ حرکت کنید، باید بتوانید تعادلتان را به خوبی حفظ کنید.

درگاه پرداخت مقداد پی در راه است

مقداد پی به عنوان یک درگاه پرداخت اینترنتی، از مهم ترین اهداف پیش روی استارتاپ مقداد آی تی به شمار می رود که تا سال 1400 راه اندازی خواهد شد. ارمیا ذبیحی درباره ویژگی مذکور در ادامه بیشتر توضیح می دهد. او متولد سال 71 و فارغ التحصیل مقطع ارشد ام بی ای بوده و کمتر از 3 یا 4 ماه است که در مجموعه مقدادآی تی به عنوان مدیر دپارتمان دیجیتال فعالیت می کند.

مقداد پی دقیقا چیست و از چه زمانی کار خود را شروع می کند؟

ما تا اواسط سال 99 باشگاه مشتریان مان را در سطح استانداردهای داخلی، یعنی آن چیزی که در بیشتر بیزینس ها در حال انجام است، راه اندازی خواهیم کرد. قرار است باشگاه مشتریان ما چیزی دور از انتظار مشتریان و بیزینس های داخلی باشد؛ یعنی چیزی باشد که در استانداردهای بین المللی و فروشگاه هایی مثل آمازون و دیگر سرویس های مشابه اتفاق می افتد.

برای اینکه بتوانیم چنین سرویسی را طراحی و پیاده سازی کنیم، به این نیاز داریم که یک حلقه درون سازمانی و یک اتوماسیون کامل داشته باشیم. بر همین اساس، تراکنش ها و فرایندهای مالی می تواند کمک بزرگی به ما بکند و اطلاعاتی را به ما ارائه دهد که با توجه به نیاز مخاطب، تئوری هایی که در ذهن مان داریم را پیاده کنیم.

به همین دلیل تمرکز ویژه ای روی بخش فنی گذاشتیم تا بتوانیم در سال 1400 بحث مقداد پی را به صورت کامل راه اندازی و نیازهای خود و مشتریان را مرتفع کنیم، زیرا هنگامی که بحث پرداخت از ساید داخلی بیزینس خارج می شود، می تواند منجر به مسائلی مثل مباحث قضایی، بحث امنیت و … شود.

ارائه چنین خدماتی می تواند برای مجموعه نیز مقرون به صرفه تر باشد؟

می تواند به این صورت هم باشد. طبیعتا بحث سوددهی یک بحث پایه ای در بیزینس است، ولی در حال حاضر بحث برندینگ و نگاهی که مشتری نسبت به ما دارد، برای ما در اولویت است. الان رقابت، رقابت خدمات است و مشتری هم باهوش است و تفاوت کیفیت خدمات را درک می کند.

به همین دلیل ما نیز این نکته را در نوک پیکان اهداف مان قرار دادیم، زیرا بازخوردی که از مشتریان و کاربران مختلف مان می گیریم، همه ثبت شده و بررسی می شوند و طبیعتا، هم در توسعه زیرساخت بیزینس و هم در حوزه مارکتینگ، در اولویت های ما قرار خواهند گرفت و ما سعی می کنیم همه آنها را مدنظر داشته باشیم.

حساسیت های برند و خط مشی که برای برند تعریف کرده ایم، بر این مبنا شکل گرفته که اگر قرار باشد محصول جدیدی ارائه شود، باید کامل و بدون نقص باشد. در ضمنً باید به این نکته هم توجه داشت که خوشبختانه رقبا و فعالان بازار آنلاین کالا و خدمات بسکمک از مسائل را حل و برای آنها راهکار ارائه کردند که از مهم ترین آنها می توانم به فرهنگ خرید آنلاین و مارکت پلیس و… اشاره کنم.

رسالت سازمان ما دقیقا در شعار سازمانی ما قابل ملاحظه است؛ خرید مقرون به صرفه آنلاین. خرید مقرون به صرفه آنلاین یک فلسفه خیلی ساده دارد و این است که ما دوست داریم با حداقل قیمت ممکن، حذف کردن یک سری از واسطه ها، دعوت کردن از تولیدکنندگان داخلی و … قیمت را پایین بیاوریم تا قدرت خرید مردم بالاتر برود و به آن چیزی که لیاقتش را دارند، دست پیدا کنند.

فلسفه مقدادپی نیز همین است؛ یعنی فارغ از بحث امن کردن رویه های پرداخت و امکانات بیشتری که ما می توانیم در پرداخت به واسطه باشگاه مشتریان ارائه دهیم، یک امکان فوق العاده نیز در بحث باشگاه مشتریان مان داشته باشیم. این کلیات مقداد پی بود که می توانم بگویم تقریبا 30 تا 40 درصد از کارهای فنی و زیرساختی آن اجرا شده است، اما از آنجایی که بحث پرداخت، پروتکل های امنیتی و مجوزهای خاص خودش را می خواهد، هدف ما این است که این محصول در ایده آل ترین حالت ممکن ارائه شود.

تجربه کاری شما از همکاری با مجموعه مقداد آی تی چیست؟

در این چند ماهی که به مجموعه پیوستم، تجربیات عجیبی کسب کردم که شبیه به هیچ کدام از تجربه های کاری گذاشته ام نبود. به نظر من این تفاوت فقط به آقای زنگی و برخی ویژگی های شخصیتی ایشان مربوط می شود. کارآفرینی یک تیپ شخصیت است، آقای زنگی نیز از تیپ آدم های کارآفرین است اما یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که در فضای شرکت لیدر و در خارج از آن مدیر هستند.

سختکوشی و ریسک پذیری بالایی که ایشان دارند، باعث شده مقداد آی تی بتواند بدون سرمایه گذار به جلو حرکت کند. به عقیده من بزرگ ترین سرمایه گذاران مقداد آی تی پرسنل این مجموعه هستند که اهداف فردی خود را در گرو اهداف سازمانی می بینند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 869

به "پوست اندازی مقداد آی تی در سال پیش رودرگاه پرداخت مقداد پی در راه است" امتیاز دهید

4 کاربر به "پوست اندازی مقداد آی تی در سال پیش رودرگاه پرداخت مقداد پی در راه است" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست اندازی مقداد آی تی در سال پیش رودرگاه پرداخت مقداد پی در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید