8 نکته مهم برای یاری به یادگیری بچه ها در کلاس های مجازی

به گزارش مجله همراهان، تعطیلی طولانی مدت مدارس به دلیل شیوع کرونا، برای بسیاری از خانواده ها چالش برانگیز بوده است. خانواده ها با شرایطی روبرو شدند که قبلا مشابه آن را تجربه نکرده بودند. بچه ها باید به وسیله آموزش مجازی، در خانه درس بخوانند و تکالیفشان را به وسیله فضای مجازی ارسال نمایند. برای بسیاری از خانواده ها تبدیل کردن خانه به کلاس درس کار آسانی نیست. البته جای نگرانی نیست؛ راهکارهایی برای یاری وجود دارد. اگر نکات زیر را رعایت کنید، می توانید شرایط ایدئالی برای یادگیری آنلاین در خانه فراهم کنید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

8 نکته مهم برای یاری به یادگیری بچه ها در کلاس های مجازی

آموزش غیرحضوری و آینده مدارس و آکادمی ها

پیش از شیوع کرونا که به اجبار مدارس و مراکز آموزشی را غیرحضوری کرد، دوره های آموزشی محدودی به شکل غیرحضوری و آنلاین برگزار می شد. کم کم آموزش در جهان به سمت آنلاین شدن می رفت که با ورود کرونا، این فرایند، سرعت گرفت. مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند و راهی نبود جز اینکه دانش آموزان و دانشجویان هر چه سریع تر خودشان را با شرایط جدید وفق بدهند و آموزش آنلاین را در پیش بگیرند.

در آینده حتی اگر همه گیری کرونا به خاتمه برسد، آموزش غیرحضوری و آنلاین ادامه خواهد یافت. این شیوه از آموزش، مزایای متعددی دارد که مهم ترین مزیت آن، بی احتیاج بودن از حضور فیزیکی است. این ویژگی باعث می گردد که مباحث آموزشی مختلف برای همه افراد در گوشه و کنار جهان، فقط با یاری ارتباط اینترنتی و وسایل الکترونیکی مختلف به راحتی در دسترس باشد.

اگر فرزندان شما برای آموزش غیرحضوری دچار مشکل شده اند و با آن کنار نیامده اند، با یاری این راهکارها می توانید فضایی مناسب برای تحصیل و آموزش آن ها به شکل غیرحضوری فراهم کنید.

1. ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری آنلاین

آیا فرزندتان قبل از این شرایط کرونایی، فضایی شخصی برای انجام تکالیف داشت؟ در شرایط فعلی که فرزندتان همه زمان یادگیری خود را در خانه می گذراند، ایجاد یک فضای آرام و ساکت اهمیت دارد.

برای نمونه، می توانید میز آشپزخانه را به مکان ویژه یادگیری تبدیل کنید. کافی است وسایل مربوط به آشپزخانه را از روی میز بردارید و وقتی که فرزندتان تکالیف درسی خودش را انجام می دهد، تلویزیون را خاموش کنید. وقت غذا خوردن، وسایل مربوط به مدرسه را کنار بگذارید و میز آشپزخانه را به حالت قبلی خودش برگردانید.

چرا دور کردن وسایل غیر مرتبط اهمیت دارد؟ پاسخ این پرسش کاملا روشن است؛ این کار به افزایش تمرکز کودکتان هنگام یادگیری یاری می نماید.

2. برنامه ریزی و پایبندی به برنامه ها

ما با عادت هایی که ایجاد نموده ایم زندگی می کنیم. در شرایط فعلی که بچه ها برای رفتن به مدرسه، در ساعت معینی بیدار نمی شوند، ممکن است عادت های جدیدی در آن ها ایجاد گردد. در نتیجه بدون داشتن یک برنامه معین، بچه ها نمی توانند تکالیف درسی خودشان را به درستی انجام دهند. باید برنامه ریزی کنید و زمان های معینی را به یادگیری بچه ها اختصاص دهید. برنامه خانوادگی خودتان را مرور کنید و مناسب ترین زمان ها را مشخص کنید.

پاسخ به پرسش های زیر می تواند به شما و کودکتان در تنظیم یک برنامه مناسب یاری کند.

  • آیا فرزندتان برای انجام تکالیف به یاری زیادی از طرف شما احتیاج دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید در دسترس بودن بزرگترها (والدین، خواهر یا برادر بزرگتر) را در اولویت قرار دهید. زمانی را مشخص کنید که یکی از بزرگترها فرصت کافی برای یاری به فرزندتان در اختیار داشته باشد.
  • دانش آموز شما در چه مقطعی تحصیل می نماید؟ اگر دانش آموز دبیرستانی دارید نوجوانان در این سنین، عصرها و در ساعات ابتدایی شب آمادگی بیشتری برای یادگیری دارند.
  • آیا برای تفریح و ورزش فرزندتان هم برنامه ریزی می کنید؟ ذهن فرزندتان به استراحت احتیاج دارد تا بتواند بیشتر تمرکز کند و بیشتر به خاطر بسپارد. تفریح و ورزش به ویژه خارج از خانه فرصت مناسبی برای استراحت ذهن است.
  • آیا سایر اعضای خانواده برای یاری به بچه ها همکاری می نمایند؟ باید برای همه اعضای خانواده قوانینی در نظر بگیرید و از آن ها بخواهید که از قوانین پیروی نمایند. وقتی فرزندتان تکالیف خودش را انجام می دهد، مهم است که دیگران با تماشای تلویزیون یا انجام بازی های ویدیویی تمرکز او را به هم نزنند.

وقتی زمان معینی را برای یادگیری فرزندتان مشخص کردید، آن موقع را به عنوان زمان مدرسه بشناسید و به این برنامه پایبند باشید.

3. کاهش عوامل حواس پرتی

بازی های ویدیویی و کامپیوتری، شبکه های اجتماعی، تلویزیون، اسباب بازی ها و حتی حیوانات خانگی همگی از عواملی هستند که باعث حواس پرتی می شوند. در هر خانه ای تعداد زیادی از این عوامل وجود دارد که باید فهرستی از آن ها تهیه کنید و سعی کنید هنگامی که کودکتان در حال یادگیری است، تا حد ممکن این عوامل را کاهش دهید. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش عوامل حواس پرتی این است که فضای جداگانه ای را برای یادگیری بچه ها در نظر بگیرید. برای نمونه یکی از اتاق ها را به این کار اختصاص دهید و عوامل حواس پرتی را از این اتاق خارج کنید. فرزندتان می تواند تکالیف درسی خودش را در اتاقی که جایگزین کلاس درس شده است انجام دهد.

همچنین در ساعت هایی از روز که برای انجام تکالیف و یادگیری آنلاین معین شده اند، دسترسی بچه ها به شبکه های اجتماعی را متوقف کنید و کنسول های بازی را در اختیار آن ها نگذارید. درست است که در شرایط فعلی بچه ها به صورت غیر حضوری و به وسیله فضای مجازی درس می خوانند، اما به این معنی نیست که آن ها دائما به اینترنت دسترسی داشته باشند. بعد از خاتمه کلاس درسی آنلاین و معین شدن تکالیف جدید، آن ها احتیاجی به اینترنت ندارند. با کاهش زمان دسترسی بچه ها به اینترنت، می توانید شرایطی را فراهم کنید که آن ها با تمرکز بیشتری تکالیفشان را انجام دهند.

4. استفاده از تقویم

این مهم است که برای یادگیری کودکتان، یک برنامه زمانی معین تنظیم کنید. بچه ها باید مدت معینی را در مدرسه حضور داشته باشند و شرایط فعلی باعث نمی گردد که این قانون آموزشی از بین برود. برنامه درسی فرزندتان را در یک تقویم معین کنید. این به شما و فرزندتان یاری می نماید تا برای حضور به موقع در کلاس ها برنامه ریزی کنید.

5. اهمیت دادن به ورزش

ورزش یاری می نماید بهتر فکر کنیم. فعالیت جسمانی باعث بهبود تمرکز و تقویت حافظه می گردد و مهارت فکری ما در حل مسأله را گسترش می دهد. همچنین فعالیت جسمانی یک روش طبیعی برای کاهش استرس و جلوگیری از اضطراب است. کارشناسان می گویند ورزش کردن و افزایش ضربان قلب، تأثیر مثبتی روی کیفیت تفکر دارد.

می توانید برخی از تمرینات ورزشی را به شکل خانوادگی در خانه انجام دهید. کافی است زمان و مکان مناسبی را برای ورزش کردن در خانه در نظر بگیرید. قبل از آغاز کلاس ها یا انجام تکالیف درسی می تواند زمان مناسبی برای ورزش باشد. همچنین در زمان هایی که برای استراحت در نظر گرفته اید هم می توانید ورزش کنید.

6. آشنایی با امکانات مفید

امروزه در بیشتر گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها امکانات مفیدی برای یاری به دانش آموزان برای یادگیری آنلاین وجود دارد؛ امکاناتی مانند تبدیل گفتار به متن یا متن به گفتار. دانش آموزانی که با خواندن یا نوشتن صحیح متون مشکل دارند می توانند از این امکانات استفاده نمایند.

از دیگر امکاناتی که می تواند به دانش آموزان یاری کند، امکان کاهش سرعت پخش ویدیو ها و افزودن زیرنویس به آن ها است. این امکانات به دانش آموزان یاری می نماید تا مطالب ارائه شده در ویدیوها را بهتر درک نمایند.

شما باید امکانات کاربردی را بشناسید و فرزندتان را هم با آن ها آشنا کنید تا هنگام استفاده از محتوای دیجیتال بتواند تنظیمات لازمش را انتخاب کند.

7. ارتباط با معلم

آموزش و یادگیری آنلاین به حمایت خانواده احتیاج دارد. در این شرایط، بخشی از وظایف معلم ها را والدین بر عهده دارند. برای اینکه بتوانید نقش آموزشی خودتان را بهتر ایفا کنید، با معلم فرزندتان در ارتباط باشید. شاید برقراری تماس تصویری ایده خوبی باشد. اگر دانسته های شما درباره روش های آموزشی کافی نیست نگران نباشید، مشورت با معلم ها می تواند به شما یاری کند. سعی کنید به صورت منظم با معلم فرزندتان مشورت کنید. حتی شاید احتیاج باشد هر هفته با او صحبت کنید. چالش هایی که فرزندتان در یادگیری با آن ها روبرو می گردد، انتظاراتی که باید از فرزندتان داشته باشید و راهکارهایی که بتوانید با استفاده از آن ها به یادگیری فرزندتان بیشتر یاری کنید، موضوعاتی هستند که باید در این مشاوره ها مطرح شوند.

8. از بین بردن موانع یادگیری آنلاین

اگر فرزندتان در یادگیری آنلاین با مسائلی روبه رو می گردد، باید بیشتر کوشش کنید. با تحقیق درباره مسائل فرزندتان، می توانید راهکارهایی برای از بین بردن موانع پیدا کنید. البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که شاید همه راهکارها برای فرزند شما مناسب نباشد. موضوعات زیادی برای آنالیز وجود دارد. می توانید از موضوعات زیر آغاز کنید:

  • آیا نوشتن مطالب (یادداشت برداری) می تواند به فرزند شما یاری کند؟
  • برای اینکه فرزندتان نشان دهد که مطالب را به درستی درک نموده است، چه گزینه هایی برای انتخاب دارد؟ (برای نمونه پاسخ تصویری به جای پاسخ نوشتاری)
  • آیا ایده های آموزشی مختلف را تجربه نموده اید تا بهترین روش را پیدا کنید؟
  • آیا نظم بیشتر در برنامه های درسی می تواند مشکل فرزندتان را حل نماید؟

برای شناسایی و برطرف موانع یادگیری می توانید از معلم فرزندتان هم یاری بگیرید. نباید فراموش کنید چالشی که فرزند شما با آن روبرو شده است، می تواند چالش بسیاری از بچه ها باشد.

جمع بندی

جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود. دیر یا زود، بیشتر کارهایمان را باید به شکل آنلاین انجام دهیم. در شرایط فعلی که شیوع کرونا در سراسر جهان فرایند آنلاین شدن مدارس و مراکز اموزشی را سریع تر نموده، بهتر است از فرصت استفاده کنیم و فرزندان مان را برای کنار آمدن با سبک آموزشی جدید و یادگیری آنلاین آماده کنیم.

حتی اگر در آینده شرایط برای حضور دانش آموزان در مدارس فراهم گردد، بسیاری از دوره های آموزشی و مراکز آموزشی، به شیوه آموزش آنلاین ادامه خواهند داد. در نتیجه بهتر است که از همین الان، شرایط را برای استفاده کردن از این فرصت برای خود و فرزندان مان آماده کنیم.

منبع: Understood

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1721

به "8 نکته مهم برای یاری به یادگیری بچه ها در کلاس های مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته مهم برای یاری به یادگیری بچه ها در کلاس های مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید