مزایای استفاده از آموزش آنلاین برای دانش آموزان

به گزارش مجله همراهان، با وجود دلبستگی ما به یادگیری در کلاس درس و زندگی اجتماعی همراه آن، شواهد نشان می دهد که در شرایط خاص مانند امروز که شیوع بیماری کووید 19 باعث تعطیلی ناگهانی مدارس شده است، آموزش برخط (آنلاین) با کیفیت بالا می تواند باعث ارتقای تجربه دانش آموزان شود و نتایج خوبی در یادگیری آن ها داشته باشد.

مزایای استفاده از آموزش آنلاین برای دانش آموزان

به گزارش خبرنگاران، واقعیت این است که در آغاز شیوع کرونا، شرایط عادی نبود. تعطیلی ناگهانی مدارس باعث سردرگمی دانش آموزان شده بود؛ معلمان برای مواجهه با چنین شرایطی به اندازه کافی آموزش ندیده بودند و زیرساخت های فناوری آمادگی چندانی برای برگزاری آموزش های برخط نداشت. در این میان، فعالیت های زیادی برای طراحی دوره های آموزش برخط انجام شد.

مدارس خیلی زود از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کردند و به ارائه خدمات آموزشی به صورت برخط پرداختند؛ زیرا باید زمینه ای فراهم می شد که بسته شدن ناگهانی مدارس در آموزش خللی ایجاد نکند. در چنین شرایطی، اگر زندگی به حالت عادی برشود، آیا همه می گویند عالی بود؛ من می خواهم این آموزش باز هم ادامه داشته باشد؟ یا تجربه بدی است که طعم تلخی خواهد داشت؟.

آموزش های برخط مزایا و معایبی دارند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

مزایای استفاده از آموزش برخط برای دانش آموزان

آموزش برخط با زندگی دیجیتال دانش آموزان هماهنگ است. امروزه بسکمک از نوجوانان و برخی از بچه ها اوقات زیادی را صرف فعالیت های برخط می کنند؛ از بازی های رایانه ای برخط گرفته تا شبکه های اجتماعی و گپ های روزانه با دوستان و آشنایان شان در پیام رسان های تلفن همراه؛ حال اگر قرار است بچه ها وقت خود را پای اینترنت بگذرانند، چرا از این فرصت برای آموزش و ارتباط معلم و شاگردان استفاده نشود؟.

- آموزش برخط، تصویری است: تماشای تصویر ویدئویی بیشتر از مطالعه یک متن نوشتاری، حواس مختلف دانش آموزان را درگیر و توجه آن ها را جلب می کند و باعث می شود که یادگیری به صورت عمیق تری صورت بگیرد.

- آموزش برخط، شبیه بازی است: به این معنا که می توان از عنصر بازی و تفریح برای جلب توجه بیشتر مخاطب و بالا بردن انگیزه او در یادگیری استفاده کرد. بسکمک از ابزارهای برخط، ظاهری جذاب و مفرح دارند و دانش آموزان می توانند مطالب سخت را از طریق آن ها به شکلی بسیار خوشایندتر و سرگرم کننده تر بیاموزند.

- آموزش برخط، متحرک است: شما همیشه و در همه جا می توانید از طریق لپ تاپ و تلفن همراه خود به منابع آموزشی دسترسی داشته باشید. از آنجا که میزان دسترسی بچه ها و به خصوص نوجوانان به تلفن و اینترنت همراه روز به روز در حال افزایش است، چرا از امکان آموزش برخط که همیشه همراه و در اختیار افراد است، برای تسهیل یادگیری استفاده نکنیم؟.

موانع استفاده گسترده از امکانات آموزش برخط

- دسترسی نداشتن گروهی از دانش آموزان به دستگاه های دیجیتال و اینترنت: متأسفانه در مناطق محروم و کم برخوردار، دانش آموزانی هستند که به گوشی تلفن همراه و اینترنت دسترسی ندارند.

- هزینه مادی و زمانی معلمان برای تولید محتوای درسی: معلمان ناچار هستند وقت زیادی را برای یادگیری نحوه استفاده از نرم افزارها و چگونگی تولید محتوای درسی مناسب صرف کنند. ضمن اینکه تدریس برخط روش ها و ویژگی های خاص خود را دارد که نیازمند آموزش و کسب تجربه است.

- یادگیری اجتماعی: وقتی یادگیری در محیط اجتماعی و در تعامل با دیگران صورت گیرد، عمیق تر و ماندگارتر می شود. محیط کلاس های درس سنتی، فضایی برای تعامل، گفت وگو و یادگیری اجتماعی ایجاد می کند که برای دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.

- بی اطلاعی از شرایط و سلامت دانش آموزان: وقتی دانش آموزان به صورت حضوری و فیزیکی در کلاس های درس حاضرند، معلم ها می توانند از سلامت و شرایط خلقی و روحی آن ها درک بهتر و عمیق تری داشته باشند؛ در حالی که از راه دور و از پشت صفحه نمایشگر نمی توان به راحتی از احساسات و شرایط روحی و سلامت دانش آموزان که تأثیر مستقیم بر یادگیری آن ها دارد، آگاه شد.

- ارتباطات عاطفی و اجتماعی: یادگیری درس تنها یکی از اهداف آموزشی در مدارس است. از دیگر اهداف مهم آموزش وپرورش، کمک به ارتقای سلامت روان، تعاملات اجتماعی و رشد عاطفی و اخلاقی است که جز در سایه تعامل مستقیم و بی واسطه با معلمان و سایر دانش آموزان حاصل نمی شود.

- به هم خوردن نظم و برنامه های زمانی: مدرسه فرصتی را فراهم می آورد که دانش آموزان در ساعات مشخصی از روز وقت خود را صرف یادگیری و انجام دادن فعالیت های درسی کنند و تکرار این فرایند طبق الگوهای منظم، نظم و ترتیب و قانونمندی را در ذهن دانش آموزان نهادینه می کند. در حالی که در آموزش برخط، خارج شدن از الگوی منظم مدارس که می تواند در هر ساعتی از شبانه روز و با هر میزان توقف و فاصله صورت گیرد، این نظم و تعادل را به هم می ریزد و دانش آموزان را دچار بی برنامگی و حواس پرتی می کند.

به گزارش خبرنگاران، مانلی نورائی آشتیانی، کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی در مطلبی که در دوره هفدهم، شماره یک، مهر سال 1399 مجله رشد مدرسه فردا به چاپ رسیده نوشته است با این همه شکی نیست که توسعه بستر استفاده از امکانات فضای مجازی به عنوان ابزار کمک تحصیلی روز به روز در دنیا شتاب بیشتری می گیرد و کارشناسان تلاش می کنند شیوه های مؤثرتر و کارآمدتری برای استفاده از فناوری های آموزشی در کلاس های درس به کار گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1584

به "مزایای استفاده از آموزش آنلاین برای دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای استفاده از آموزش آنلاین برای دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید