آیا فواید عناب را میدانید؟

به گزارش مجله همراهان، عناب مبوه مغذی است که خواص فراوانی ازجمله کمک به کاهش وزن، ارتقا ایمنی بدن، پاکسازی پوست و القا خواب راحت را دارد.

آیا فواید عناب را میدانید؟

عناب چیست؟

در نظر گرفتن عناب بعنوان میوه کمی عجیب است. اما عناب میوه مغذی است که ترکیب غذایی مقوی برای میلیون ها نفر که ارزش غذایی آن را می دانند، فراهم می کند.

گرچه اسامی رایج آن خرما قرمز و کره ای است،اما نام علمی آن زیزیفوس جوجوب است.

عناب درختچه یا درختی کوچک با گلبرگ های زرد مایل به سبز است. میوه آن به اندازه خرماست و برنگ قهوه ای ویا سیاه مایل به بنفش است.

منشا این میوه آسیای جنوبی است که شامل چین مرکزی و جنوبی می شود. اما در حال حاضر در اقصی نقاط وجود دارد و در خیلی از فروشگاه های میوه های وارداتی بچشم می خورد .

جالب ترین نکته در مورد میوه عناب این است که بیش از 10هزار سال پیشینه دارد و در این مدت بالغ بر 400گونه از این میوه یافت شده است.

از نظر آشپزی، عناب را بشکل میوه تازه یا خشک شده و یا بصورت آبمیوه استفاده می کنند.

در برخی از کشورها، هسته آن را می گیرند و خشک شده گوشت آن را با شکر و میوه های دیگر پودر می شوند و به کیک اضافه می شوند.

خواص عناب برای سلامتی

آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه، تاثیرات مثبت زیادی برای بدن دارد. در اینجا نگاه دقیق تری به برخی از خواص آن خواهیم داشت.
کمک به بی خوابی
برای خیلی از افرادی که از بی خوابی رنج می برند،مصرف دم کرده دانه عناب می تواند درمان خوبی برای این مشکل می باشد.

ماهیت تسکین بخش ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه می تواند بدن و فکر را آرام کند، بنابرین اگر شب براحتی نمی خوابید،شاید دمنوش عناب همان چیزی باشد که نیاز دارید.

تنظیم جریان خون
این میوه منبع غنی آهن و فسفر(ترکیب اصلی گلبول های قرمز خون) است.

اگر از کمبود آهن یا آنمی رنج می برید، احتمالا علائمی همچون ضعف عضلانی، خستگی،سو هاضمه، سرگیجه و درهم ریختگی فکری را تابحال تجربه کردید.

با افزایش اندازه آهن و فسفر دریافتی از طریق مصرف این میوه،جریان خون بالا می رود و اکسیژن رسانی به اندام های بدن بیشتر می شود و در نتیجه سطح انرژی بالا می رود.

تقویت استحکام استخوان
با افزایش املاحی مانند کلسیم،فسفر و آهن (همه به وفور در عناب وجود دارد)،می توانید استخوان های محکم و مقاوم داشته باشید.

با افزایش سن،احتمال بروز پوکی استخوان و دیگر بیماری های مربوط به انحطاط استخوان بالا می رود و بنابرین قرار دادن این میوه به برنامه غذایی می تواند این سرعت این فرایند را کند.

کنترل وزن
توصیه همیشگی به افراد برای کاهش وزن،خوردن میوه جات و سبزیجات است.

عناب، یکی دیگر از میوه هایی است که براحتی می توان در لیست قرار داد.

این میوه با کالری پایین و فیبر و پروتئین بالا می تواند نیاز بدن به مواد مغذی را رفع کند و درعین حال سیر کننده باشد و مانع از خوردن تنقلات در میان وعده شود. این امر موجب می شود که شما رژیم غذایی خود را رعایت کنید و دچار اضافه وزن نشوید .

ارتقا سیستم ایمنی
این میوه می تواند به روش های مختلف سیستم ایمنی را ارتقا دهد.

این میوه ویتامین C ، ویتامین A و انواع ترکیبات و اسید های ارگانیک دارد. آنتی اکسیدان های عناب می توانند رادیکالهای آزادی که عامل ایجاد خیلی از بیماری های مزمن هستند را خنثی کند. ویتامین C تولید گلبول های سفید را تحریک می کند.

گلبول سفید اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن می باشد.

کاهش استرس و اضطراب
عناب تاثیرات آرام بخش و ضد اضطراب بر بدن دارد.

استفاده از روغن عناب یا مصرف خود میوه بر سطح هورمون ها اثر می گذارد و حس آرامش و راحتی به مغز و بدن می دهد.

برای افرادی که از استرس مزمن یا اضطراب رنج می برند، مصرف عناب خام یا مکمل عناب می تواند به آرامش فکر و حفاظت از بدن در برابر عوارض جانبی هورمون های استرس کمک کند.

درمان سرطان
گرچه مکانیزم دقیق و رابطه بین عناب و سرطان هنوز اثبات نشده است، اما نتایج اولیه حاکی از ارتباط مثبت بین ترکیبات بیو اکتیو عناب و کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و توسعه سلول های سرطانی می باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در عناب روش بسیار موثری برای درمان سرطان و بیماری های مزمنی مانند مسائل قلبی است.

درمان پوست
آب عناب و عصار ه آن برای درمان آسیب های پوستی و التهاب ازجمله صدفک،اگزما و آکنه بکار می رود. شما می توانید میوه عناب بخورید و از خواص آن بهره مند شوید. همچنین مصرف عناب می تواند از بروز جوش و چروک پوست جلوگیری کند و با اکسیژن رسانی به پوست، آن را شاداب نگه دارد.
کمک به گوارش
فیبر موجود در این میوه و ترکیبات ساپونید و تریترپنوئید در بهینه سازی مواد مغذی دریافتی و تسریع حرکت غذا در روده نقش دارند و درنتیجه مصرف این میوه ارتباط مستقیم با با بهبود فرایند های گوارشی بدن دارد.

همچنین عناب از یبوست،گرفتگی،نفخ و ورم معده و سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

سم زدایی خون
ساپونین و آلکالوئید موجود در عناب با پاکسازی خون و از بین بردن سموم بدن ارتباط مستقیم دارد. آنتی اکسیدان های این میوه می تواند از بروز خیلی از بیماری ها جلوگیری کند و استرس سیستم ایمنی و لنفاوی را کم کند.

احتیاط

عناب، تعداد زیادی کربوهیدرات پیچیده دارد که بر اندازه قند خون تاثیر منفی دارد و برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است.

در کل این میوه اثرات جانبی خیلی کمی دارد. البته بجز آن دسته از افرادی که به عناب آلرژی دارند. بطور کلی قبل از تغییر برنامه غذایی یا مکمل های دریافتی ، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1885

به "آیا فواید عناب را میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فواید عناب را میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید