تشریح برنامه های سفر وزیر امور خارجه سوییس به کشورمان

به گزارش مجله همراهان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر خارجه سوئیس طبق برنامه ریزی قبلی بامداد فردا (شنبه) وارد ایران می گردد و در ابتدا یک سفر کوتاه به اصفهان خواهد داشت.

تشریح برنامه های سفر وزیر امور خارجه سوییس به کشورمان

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران گفت: وزیر خارجه سوئیس طبق برنامه ریزی قبلی بامداد فردا شنبه وارد ایران می گردد که در ابتدا یک سفر کوتاه به اصفهان خواهد داشت.

خطیب زاده اضافه کرد: برنامه های رسمی سفر وزیر خارجه سوئیس بعد ازیک توقف کوتاه در اصفهان، از روز یکشنبه در تهران شروع می گردد که مهمترین آن جلسه یکصدمین سالگرد شروع روابط دو کشور می باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه دیدار های وزیر خارجه سوییس با رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه و بعضی دیگر از مقامات عالیرتبه کشورمان نیز در روز های یکشنبه و دوشنبه انجام خواهد شد.

خطیب زاده در خصوص محور های اصلی مذاکرات وزیر خارجه سوئیس در تهران تاکید نمود: محور های اصلی مذاکرات و دیدار های ایشان، رایزنی و گفتگو در خصوص موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال اقتصادی سوئیس خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: همانطور که قبلا هم گفته شده تا به امروز دو مورد تراکنش به وسیله کانال سوئیس اجرا شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه امسال هم اولین عملیات رسمی این کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود اقتصادی ایران در سوئیس بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی و استقبال از کوشش های سوئیس در پیگیری این کانال اقتصادی تاکید نمود: ما در عین حال به دلیل بعضی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال اقتصادی، به نیات آمریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تا به امروز به وسیله این کانال اقتصادی اجرا شده با دارایی های ایران نزد سوئیس بوده است و اگر این کانال با رهایی از فشار های آمریکا بتواند با بهره برداری از سپرده های ایران نزد کشور های دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما استقبال می کنیم. این سفر فرصتی برای گفتگو و همفکری دو کشور برای فعال تر شدن کانال اقتصادی سوئیس و آنالیز راه چاره های ممکن برای برطرف مسائل می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ترکیب هیات همراه وزیر خارجه سوئیس اضافه کرد: بعضی از شخصیت های پارلمانی سوئیس هم ایشان را در این سفر همراهی خواهند کرد که برنامه دیدار در مجلس شورای اسلامی برای ایشان پیش بینی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح روابط دوجانبه تهران و برن تاکید نمود: روابط ایران با سوئیس همیشه روابطی رو به جلو و پیشرفت بوده و در طول مذاکرات هسته ای هم که چندین دور آن در ژنو برگزار گردید، دولت سوئیس با حسن نیت کامل میزبانی شایسته ای داشت. روابط دو کشور حتی در شرایط سخت هم همیشه برقرار بوده است. همچنین دولت سوئیس علاوه بر اینکه حافظ منافع امریکا در ایران است، حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منافع متقابل ایران و عربستان در دو کشور هست و لذا علاوه بر ابعاد دوجانبه، روابط دو کشور دارای گستردگی موضوعی در این ارتباط نیز می باشد.

وی همچنین اضافه کرد: این روابط در سطوح مختلف در چارچوب نقشه راهی که درسفر سال 95 رئیس جمهور سوئیس به تهران پی ریزی و متعاقب آن در سفر سال 97 دکتر روحانی به سوئیس مورد تایید نهاده شد، پیگیری میگردد.

خطیب زاده در خصوص گزارش های منتشره در خصوص تماس های پومپئو با وزیر خارجه سوئیس تاکید نمود: این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفر های منظم وزرای خارجه دوکشور برنامه ریزی شده که البته بدلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می گردد.

خطیب زاده اضافه کرد: تماس های شتابزده وزیرخارجه آمریکا با شخصیت هایی که قصد سفر به ایران دارند مساله تازه ای نیست و پومپئو از سر استیصال و ناچاری سعی میکند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هرطریقی پیگیری نماید و لذا کوشش میکند کشور های ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تا به امروز شکست خورده است. همانطور که در موضوع سفر آقای گروسی مدیر کل آژانس به تهران هم شکست خوردند، اینبار هم این فشار ها شکست خواهد خورد.

خطیب زاده در خاتمه تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران بار ها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی های رژیم ترامپ اعلام نموده است و تغییری در آن ایجاد نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1240

به "تشریح برنامه های سفر وزیر امور خارجه سوییس به کشورمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح برنامه های سفر وزیر امور خارجه سوییس به کشورمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید