صندلی جهانی ایران در مورد میزان فساد معین شد؛ 146

به گزارش مجله همراهان، گزارش تازه سازمان شفافیت بین الملل که روز پنجشنبه 23 ژانویه (3 بهمن) منتشر شده است می گوید ایران از لحاظ فساد اقتصادی و گسترش آن در میان 180 کشور دنیا رتبه 146 را کسب نموده است.

صندلی جهانی ایران در مورد میزان فساد معین شد؛ 146

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز، گزارش تازه سازمان شفافیت بین الملل که روز پنجشنبه 23 ژانویه (3 بهمن) منتشر شده است می گوید ایران از لحاظ فساد اقتصادی و گسترش آن در میان 180 کشور دنیا رتبه 146 را کسب نموده است.

رتبه ایران در مقایسه با آمار این سازمان در سال گذشته، 8 پله سقوط نموده است. این بدترین رتبه این کشور طی سال های اخیر است.

بر اساس این رتبه بندی، کشورهای موزامبیک، بنگلادش و آنگولا در فهرست سال 2019 در کنار ایران قرار گرفته اند.

گزارش سازمان شفافیت بینالملل بر اساس شرایط نهادهای دموکراتیک و شاخص های فساد در 180 کشور اجرا شده و به هر کدام از این کشورها امتیازی بین صفر (بالاترین حد فساد) تا صد (عاری از فساد) داده است. نمره ایران در این رده بندی 26 معین شده است.

دانمارک با نمره 87 در صدر این فهرست واقع شده است و پس از آن به ترتیب کشورهای نیوزلند، فنلاند، سنگاپور، سوئد، سوئیس، نروژ، هلند، آلمان و لوگزامبورگ قرار گرفته اند.

در قعر جدول منتشره از سوی سازمان شفافیت بینالملل نیز سواقتصادی با نمره 9 حضور دارد و پس از آن سودان جنوبی، سوریه، یمن و ونزوئلا قرار گرفتهاند.

بنابر گزارش سازمان شفافیت بین الملل که مقر آن در برلین واقع شده است نتایج تحقیقات نشان می دهد مقابله با فساد در دو سوم کشورهای دنیا کمتر شده است.

این سازمان همچنین پول های داده شده به احزاب سیاسی در کارزارهای انتخاباتی را از عوامل تاثیرگذار بر کاهش تمایل دولت ها به بهبود شرایط شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد دانسته است.

سازمان شفافیت بین الملل تقویت ساختارهای انتخاباتی، اعمال بیشتر تفکیک قوا در نظام های سیاسی، قدرتمند ساختن شهروندان، روزنامه نگاران و همچنین اتخاذ تدابیر برای محافظت از فعالان را از راهکارهای بهبود شرایط فساد در کشورها برشمرده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 772

به "صندلی جهانی ایران در مورد میزان فساد معین شد؛ 146" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی جهانی ایران در مورد میزان فساد معین شد؛ 146"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید