حمایت اتحادیه اروپا از مواضع واشنگتن در دریای چین جنوبی

به گزارش مجله همراهان، اتحادیه اروپا پس از وقایع روزهای اخیر در نزاع بین واشنگتن - پکن در دریای چین جنوبی طرف آمریکا را گرفت؛ اقدامی که قطعا مذاکرات بروکسل و پکن را در نشست وزرای خارجه آسیا - اروپا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حمایت اتحادیه اروپا از مواضع واشنگتن در دریای چین جنوبی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (خبرنگاران)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه، یک ناو آمریکایی به 12 مایلی یکی از جزایر مصنوعی چین در مجمع الجزایر اسپارتلی نزدیک شد واکنش شدید طرف چینی را برانگیخت.

در همین حال یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا در اظهاراتی هم نظر با آمریکا در این باره گفت: واشنگتن در حال بهره مندی از آزادی دریانوردی خود است.

پیش از این یکی از سخنگویان نیروی دریایی آمریکا گفته بود، این گشت زنی بخشی از عملیات آزادی و ناوبری آمریکا است که حفاظت از حقوق، آزادی ها و استفاده های قانونی از حریم آبی و هوایی متعلق به تمام کشورها را براساس قوانین بین المللی شامل می شود.

این مقام اروپایی گفت، اتحادیه اروپا نگران برنامه های پکن در ساخت جزایر جدید در این آب های مورد مناقشه است. انتظار می رود سایر کشورهای آسیایی که مخالف ادعاهای چین در دریای چین جنوبی هستند از این بیانیه، اتحادیه اروپا حمایت کنند.

ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی، حاکمیت چین بر این دریا را که یکی از مهمترین و پر رفت و آمدترین راه های آبی جهان است، نمی پذیرند.

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا طی بیانیه ای در این باره گفت: با وجود اینکه اتحادیه اروپا موضعی درباره این ادعاها اتخاذ نمی کند اما به قوانین دریایی مبتنی بر اصول قوانین بین المللی متعهد است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا اخیرا برای جلب سرمایه های چینی در بازار کساد اقتصادی خود همواره در تلاش بوده تا روابط خود با این کشور را حفظ کند.

وزرای خارجه کشورهای آسیا و اروپا قرار است هفته آینده برای نشست آسیا - اروپا در لوکزامبورگ با یکدیگر دیدار کنند.

در همین حال در واکنش به تصمیم روز پنجشنبه دادگاه دائمی حکمیت مستقر در لاهه مبنی بر رسیدگی به پرونده ادعاهای چین در دریای چین جنوبی به درخواست فیلیپین، پکن بیان نمود، هرگونه نتیجه دادگاه بین المللی در این پرونده را نادیده خواهد گرفت.

مانیل تاکید می کند، کنوانسیون قوانین دریایی سازمان ملل که فیلیپین و چین هر دو آن را تصویب کرده اند، باید برای حل مناقشه منطقه ای در این دریا مورد استفاده قرار گیرد.

اما چین با طرح این ادعا که چنین پرونده ای درباره حاکمیت این کشور است و این دادگاه نمی تواند درباره آن حکمی صادر کند از حضور در این روند قضایی اجتناب می کند.

معاون وزیر خارجه چین در این باره گفت: ما در این روند حضور نخواهیم یافت و حکم آن را نخواهیم پذیرفت. حکم این دادگاه موضع چین را تغییر نخواهد داد و نخواهد توانست حق حاکمیت چین در دریای چین جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل، مواضع پکن در صورتی که دادگاه تایید کند که این کشور یکی از قوانین سازمان ملل را نقض کرده این کشور را در شرایط سخت دیپلماتیک قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 473

به "حمایت اتحادیه اروپا از مواضع واشنگتن در دریای چین جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت اتحادیه اروپا از مواضع واشنگتن در دریای چین جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید