طبع سکنجبین سرد است یا گرم؟

به گزارش مجله همراهان، طبع سکنجبین ساده که از ترکیب سرکه و عسل یا سرکه و شکر تهیه می شود گرم و خشک است. با این وجود در طب سنتی می توان سکنجبین های متنوع با طبع های مختلف و کاربردهای متفاوت تهیه کرد.

طبع سکنجبین سرد است یا گرم؟

سرویس سلامت - سکنجبین (سرکه انگبین) و شربت های تهیه شده از آن، از دو جزء با کیفیت های سرد و گرم (سرکه و عسل) تشکیل شده است. این موضوع باعث شده که با تغییر در نسبت های مواد تشکیل دهنده آن، بتوان طبع سکنجبین را متناسب با هر نوع طبعی تغییر داد و به این طریق مصرف آن برای همه مزاج ها مفید است. همچنین می توان با افزودن انواع گیاهان معطر و خوش طعم همانگونه که در منابع طب سنتی ذکر شده، انواع متنوعی از این نوشیدنی را برای ذائقه ها و طبایع مختلف تهیه کرد. برای آشنایی با طبع سکنجبین و باید ها و نباید های مصرف این شربت پرخاصیت با ما همراه شوید.

طبع سکنجبین چگونه است؟

سکنجین معمولا از ترکیب سرکه و عسل یا شکر تهیه می شود و نوع ساده آن مزاج گرم و خشک دارد. در طب سنتی، شربت سکنجبین را بر اساس یک جزء پایه شیرین یا حلو و یک جزء پایه ترش یا حامض که بر اساس نوع بیماری انتخاب می شود، تهیه می کنند.

برای بخش ترش سکنجبین می توان از انواع سرکه های انگوری، سرکه سیب و سایر سرکه ها و یـا از تمر هندی، آب لیمو، آب نارنج و ... استفاده کرد. حتی می توان از یک سرکه مانند سرکه انگوری با درجات مختلف ترشی، انواع سکنجبین را تهیه کرد. برای بخش شیرین نیز از عسل، شکر سرخ، شکر سفید، شیره و امثال آن می توان استفاده کرد.

از این رو با توجـه بـه انتخاب این اجزا می توان سکنجبین های متنوع با طبع های مختلف و کاربردهای متفاوت تهیه کرد. چنین تنوعی در سکنجبین باعث شده که بتوان آن را برای فصول و مزاج های مختلف در افراد سالم به عنوان یک نوشیدنی مناسب توصیه کرد.

مصرف سکنجبین بر اساس طبع چگونه است؟

مصرف سکنجبین برای درمان بیمار های بلغمی، بازکردن انسداد عروق، تقویت کبد و معده و تب های مزمن با نسبت برابر سرکه و عسل صورت می گیرد.

سکنجبین برای گرم مزاج ها

شربت سکنجبین برای افراد دارای مزاج گرم باید مقدار سرکه اش بیشتر باشد. شربت سکنجبین نعنایی، سکنجبین با عرق کاسنی و شربت سکنجبین و خیار از بهترین انواع سکنجبین برای افراد گرم مزاج (مزاج صفراوی و مزاج دموی) است که علاوه بر خنک کردن کبد، قلب و رفع تشنگی اندام ها، به سادگی سموم بدن را از طریق کلیه ها دفع می کند.

سکنبین برای سرد مزاج ها

شربت سنجبین برای مزاج های بلغمی و سوداوی، باید میزان عسل آن خیلی بیشتر در نظر گرفته شود. همچنین سکنجبینی که با شیره انگور یا شیره خرما تهیه شود نیز برای این افراد مناسب است.

سکنجبین را با چه غذا هایی باید خورد؟

به طور کلی بیشترین نحوه مصرف سکنجبین خوردن آن همراه با کاهو است که سردی طبع کاهو را تعدیل می کند. از خواص کاهو سکنجبین می توان به رفع کم خونی، افزایش اشتها، سم زادیی و تقویت معده و کبد اشاره کرد.

سکنجبین به صورت شربت تهیه شده با آب خنک نیز از نوشیدنی های دلچسب تابستانی است که گرمی و عطش را کاهش داده، در بهبود مسائل گوارشی، دفع صفرا و تعدیل مزاج موثر است.

در صورت استفاده دارویی از سکنجبین آن را با تخم گیاهان، عرق نعنا، رازیانه، آب زرشک و عرق کاسنی می توان ترکیب و طبق نظر متخصص طب سنتی مصرف کرد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، طبع سکنجبین بر اساس تنوع در اجزای پایه ساخت آن و نسبت اجزای ترش و شیرین به کار رفته در تهیه سکنجبین معین می شود که باعث تغییر در طبیعت نهایی آن و در نتیجه نحوه و شدت اثر درمانی آن می شود. بنابراین در صورتی که قصد مصرف سکنجبین برای درمان را دارید حتما از ترکیبات تشکیل دهنده آن مطلع شوید. لطفا نظرات و تجربیات خود در این زمینه را در بخش ارسال نظر با ما و مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید. پیشنهاد می کنیم برای یافتن اطلاعات دقیق تر درباره طبع ها، مقاله آشنایی با طبایع چهارگانه و مزاج ها در طب سنتی را نیز مطالعه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 242

به "طبع سکنجبین سرد است یا گرم؟" امتیاز دهید

70 کاربر به "طبع سکنجبین سرد است یا گرم؟" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع سکنجبین سرد است یا گرم؟"

1 دیدگاه

Rastin 24 خرداد 1400

یه سوال؟ آیا من که در کل دموی هستم ولی به علت نوع زندگیم غلبه صفراوی دارم چه نوع سکنجبینی باید بخورم که کلا بتونم تعدیل رو در مزاجم برگردونم آیا سکنجبین عادی سرکه و عسل بخورم حله ؟

پاسخ به Rastin
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید