فصل جدید همکاری های مالی ایران و ترکیه با بازگشایی مرزهای دو کشور

به گزارش مجله همراهان، معاون امور بین الملل اتاق ایران ضمن تشریح شرایط تبادلات تجاری دو کشور پس از شیوع بیماری کرونا، تعطیلی بیش از سه ماهه مرزهای جاده ای دو کشور ایران و ترکیه از ابتدای اسفندماه را چالشی عظیم برای تجارت دو کشور در امسال مطرح کرد که منجر به کاهش حجم تجارت شده است.

فصل جدید همکاری های مالی ایران و ترکیه با بازگشایی مرزهای دو کشور

کرباسی بااین حال ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی مرزها، زمان حاضر را به عنوان فصل جدیدی از همکاری های دو کشور، فرصتی مغتنم برای بازنگری و حل وفصل کلیه موانع تجارت دو کشور به ویژه در حوزه حمل ونقل دانست و ابراز امیدواری کرد با پیگیری هایی که رایزن بازرگانی ترکیه نیز در بازگشت از سفر خود انجام خواهند داد، این مسائل مرتفع شوند. حل مسائل و مسائل مربوط به تبادلات گمرکی، ترافیک کامیون ها در مرزها، امضای پروتکل های بهداشتی، هزینه های ناشی از تعرفه ها و همچنین ممنوعیت های تردد مسافران ازجمله موضوعاتی است که برای فعالان بخش خصوصی در اولویت قرار گرفته است.

کرباسی اضافه نمود: با توجه به پتانسیل های بالا و مکمل برای همکاری مالی دو کشور و همچنین علاقه مندی تجار در هر دو طرف، کشور ترکیه از مهم ترین اولویت های کاری برای ایران است. بر همین اساس کوشش برای تسریع در رفع موانع و پیگیری آن از مراجع سیاست گذاری و تصمیم گیرندگان مالی در هر دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار است. علی رغم مناسبات و روابط خوب دو کشور، کماکان احتیاج به حصول توافقاتی است که بتواند سطح همکاری ها را بسیار بیشتر از شرایط فعلی بالا ببرد.

کرباسی توضیح داد: یکی از ظرفیت های مهم و مکمل همکاری دو کشور در حوزه ترانزیت است، چراکه کشور ایران راستا مناسب و ارزان دستیابی ترکیه به آسیای میانه و کشور ترکیه نیز از راستاهای مهم دسترسی ایران به اروپا و همچنین بعضی از کشورهای دیگر به وسیله بندر مرسین است. لذا همکاری دوجانبه قدرتمند می تواند دستاوردی برد - برد برای هر دو کشور به همراه داشته باشد. همچنین همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک دو کشور برای تأمین احتیاجهای منطقه در همه حوزه ها نیز زمینه دیگری است که می تواند ارتقا یابد.

در ادامه این نشست چنگیز گورسل، رایزن بازرگانی کشور ترکیه، ضمن اشاره به علاقه مندی و تداوم کوشش خود برای توسعه همکاری های دوجانبه، عنوان نمود علی رغم اینکه ما طی چند سال گذشته شاهد رشد بالای تجارت دو کشور بودیم اما مسائل ایجادشده ازجمله نوسانات ارزی و افزایش قیمت ها در ایران و همچنین اعمال دور جدید تحریم های مالی و مسائل بانکی فرایند رشد را متوقف نموده است که در صورت رفع این موانع در آینده نزدیک این امکان هست که تجارت دو کشور بار دیگر جهش بالایی را تجربه کند.

رایزن کشور ترکیه همچنین ضمن برشمردن پتانسیل های بالای ایران برای سرمایه گذاری، به مسائل بعضی از شرکت های عظیم ترکیه که در ایران سرمایه گذاری نموده اند اشاره و اضافه نمود: حل مسائل جاری این شرکت های عظیم یاری شایانی به تداوم فرایند سرمایه گذاری ترک ها در ایران خواهد نمود، چراکه مسائل مربوط به این شرکت ها در داخل ترکیه انعکاس پیدا می نماید و می تواند دید مثبت و یا منفی در سرمایه گذاران ترک ایجاد کند.

گورسل همچنین در مورد مسائل مربوط به محدودیت های ایجادشده ناشی از شیوع بیماری کرونا عنوان نمود محدودیت های ایجادشده از سوی وزارت بهداشت ترکیه ابلاغ می شوند و دستگاه هایی چون وزارت تجارت و خارجه ترکیه نیز ملزم به اجرای این سیاست های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری هستند. بااین حال سفارت ترکیه در کوشش است محدودیت های جاری نیز رفع گردد و شاهد رشد دوباره تجارت و همکاری های دو کشور در آینده نزدیک باشیم.

در خاتمه این نشست معاون امور بین الملل اتاق ایران به مناسبت خاتمه مأموریت گورسل، از او تقدیر کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1115

به "فصل جدید همکاری های مالی ایران و ترکیه با بازگشایی مرزهای دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل جدید همکاری های مالی ایران و ترکیه با بازگشایی مرزهای دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید