فواید ومضرات دسر

به گزارش مجله همراهان، دسر، وعده ایست که معمولاً در خاتمه یک وعده غذایی سرو می شود. اغلب دسرها شیرین هستند، اما گاهی مواد غذایی دیگری همانند انواع پنیر هم به عنوان دسر مصرف می شود. در بعضی کشورها، وعده جداگانه ای به نام دسر وجود ندارد، بلکه همراه با غذا، مخلوطی از شیرینی ها یا خوراک های شور را سر میز می گذارند.

فواید ومضرات دسر
بیشتر ایرانیان عادت نموده اند که بعد از صرف غذا از یک دسر شیرین بهره مند شوند اما باید بدانید خوردن دسرهای شیرین پس از غذا نه تنها مفید نیست بلکه به علت قند بالایی که دارد موجبات چاقی فرد را فراهم می آورد.

خوردن دسرهای شیرین مانند انواع کیک، شیرینی، ژله، بستنی و کرم کارامل بعد از غذا از نظر تغذیه ای نه تنها مزیتی ندارد بلکه چندان نیز توصیه نمی شود. در واقع این عادت، میل و علاقه ای است که انسان به غذاهای شیرین دارد و به این ترتیب عادت می نماید تا بعد از غذا حتما یک خوراکی شیرین بخورد. این عادت چندان خوب نیست و بیشتر می تواند چاق نماینده باشد.

به همین علت، این روش تنها به کسانی توصیه می شود که وزن کمی دارند و می خواهند به هر علت وزن اضافه نمایند. البته تمایل به شیرینی را می توان با نوشیدن چای و دو حبه قند، یک عدد خرما، یک قاشق عسل، 2 تا 3 عدد کشمش یا یک قاشق مرباخوری مربا رفع کرد. جالب است بدانید که این مواد غذایی بیشتر از 20 کیلوکالری انرژی ندارند در حالی که خوردن یک تکه کیک حداقل دو برابر اندازه یاد شده دارای کالری است.

اینکه گفته می شود چربی های بدن باید با قند هضم شوند و خوردن مواد قندی بعد از غذا سبب هضم چربی می شود، باور صحیحی نیست. درواقع، وقتی غذا می خوریم ترکیبات نشاسته ای و کربوهیدرات های موجود، قند لازم را فراوری می نمایند. ضمناً، بستنی، کرم کارامل و شیرینی های چرب بسیار پرکالری اند و اگر شخصی میل به خوردن شیرینی دارد، می تواند 2 حبه قند با چای یا یک قاشق مربا بخورد.

در میان دسرها ژله یکی از کم کالری ترین هاست که یک واحدش حدود 50 تا 60 کیلوکالری انرژی بیشتر ندارد. به همین علت اگر چند دسر برای انتخاب وجود داشت در صورت تماشا ژله، آن را انتخاب کنید. این موضوع طبیعی است که افراد بعد از خوردن غذا میل به شیرینی داشته باشند زیرا خوردن آنها سبب آزادسازی آندروفین در بدن می شود و آندروفین باعث بروز احساس شادی و شعف در انسان خواهد شد و برترین دسری که می توانیم پیشنهاد کنیم، سالادی تهیه شده از میوه های فصل و تازه است.1

دسر ها برترین منبع تأمین انرژیبا وجود آن که نمی توان گفت مواد قندی قسمت اصلی رژیم غذایی را تشکیل می دهند، زیرا تا مدت ها می توان بدون کربوهیدرات ها زندگی کرد؛ اما در رژیم غذایی ما حداقل باید نیمی از انرژی روزانه از کربوهیدرات ها تأمین شود. مواد قندی مهمترین منبع انرژی در تغذیه انسان می باشد. این مواد به علت تحریک ترشح انسولین، به سرعت هضم شده، انرژی فراوری می نمایند و با تحریک ترشح آندورفین ها سبب شادی می شوند. بعلاوه از آنجا که مغز برای انجام فعالیت های خود از انرژی حاصل از مواد قندی استفاده می نماید؛ به همین جهت در زمان افطار خوردن دسرهای شیرین و مواد قندی توصیه می شود.

آیا خوردن دسر بعد از غذا ضرورت دارد؟کربوهیدرات ها برای اکسیداسیون کامل و صحیح چربی ها و پروتئین ها ضرورت دارند. ذخیره این مواد در بدن، انرژی آماده و فوری را در موارد احتیاج در دسترس قرار می دهد و وجود آنها در شرایط استرس زا، موجب حفظ پروتئین های بدن می شود.

اما واقعیت آن است که بدن چندان احتیاجی به دسر بعد از غذا ندارد. این سوء تفاهمی بیش نیست که می گویند اگر بعد از غذاهای چرب، شیرینی جات بخوریم از مضرات چربی غذا کاسته می شود. این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسر بعد از غذا، جزء ذائقه ما ایرانی ها محسوب می شود که البته بسیار لذت بخش است، اما تا امروز شواهد علمی در این باره به دست نیامده است.

دسرها بین وعده های غذایی خورده شوند

توصیه می شود دسرها حداقل یک ساعت بعد از غذا خورده شوند تا اثرات مفیدتری داشته باشند. البته این زمان، بسته به نوع دسری که می خواهیم مصرف کنیم و شرایط جسمانی و وزنمان فرق دارد. توجه داشته باشید برترین زمان خوردن دسرها، بین وعده های غذایی است.2

دسرهای خانگی بهتر استبهتر است که دسرها در خانه تهیه شوند، زیرا می توانید مقدار قند، نمک و روغن موجود در آن را کنترل کنید. مثلا یک برش 100 گرمی کیک 400 کالری انرژی دارد، اما برخی کیک ها مانند کیک ساده اسفنجی چون با روغن کمتری تهیه می شوند، مفیدترند. ضمناً، به شرطی که به فرم پخت کیک آسیبی نرسد، از انواع میوه ها، کشمش و مغزها هم بهره بگیرید.3

دسرها سرشار از مواد مغذی هستندکربوهیدرات ها از مواد مغذی لازم برای بدن هستند که در بسیاری از رژیم ها نادیده گرفته می شوند و همین علت باعث می شود که افراد تمایل زیادی به خوردن دسر داشته باشند. با اینکه دسرها برترین جایگزین برای کربوهیدرات ها نیستند اما راه مناسبی برای نجات فکر و جسم شما هستند.

پای کدو و شکلات تلخ جز دسرهایی هستند که سرشار از منبع غنی مواد غذایی مانند فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان لازم برای رژیم غذایی شما هستند.

دسرها روحیه شما را تقویت و از شما فردی شادتر می سازندآیا تا به حال بعد خوردن دسر مورد علاقه تان احساس کردید که چقدر حالتان بهتر شده و به سطح بالاتری از خوشحالی رسیده اید؟ این احساس کاملا واقعی است.

یکی از تحقیقات نشان داده مواد غذایی که به طور طبیعی دارای درصد زیادی از کربوهیدرات هستند، به مغز و بدن یاری می نماید سرتونین در بدن ترشح نمایند و باعث بالا رفتن سطح عواطف شوند.

هنگامی که شما دسر مورد علاقه تان را میل می کنید فکر و بدن شما به شیوه های مثبت تغییر می نماید. با یاری این فرآیند علمی از این به بعد می توانید با خیال راحت دسرهای مورد علاقه تان را میل کنید و از آن لذت ببرید. این یکی از کارهای مفیدی است که می توانید برای بدن خود انجام دهید.4

اگر عادت به خوردن دسر دارید به شما چند پیشنهاد داریم:اول اینکه در میان دسرها، گروه میوه ها از برترین شان هستند و توصیه می شود چند ساعت بعد از غذا خورده شوند تا اثرات مفیدتری داشته باشند.

به علاوه، می توان بعد ازغذا ازدسر های کم کالری مانند چند عدد کشمش، یک عدد انجیر خشک، یک عدد خرما و یا حتی یک قاشق

کوچک مربا استفاده کرد.

وقتی دسر ها را بعد از غذا می خورید، کالری اضافی را جذب بدن می کنید، چون دسر ها حتی در حالت سیری هم جذب می شوند.

توجه داشته باشید برترین زمان خوردن دسر ها البته به اندازهکنترل شده، بین وعده های غذایی است. مثلاً درمهمانی ها که افراد تا حد اشباع شدن غذا خورده اند، با تماشا میز دسر های رنگارنگ بازهم وسوسه می شوند. در حقیقت نوعی اشتهای اختصاصی نسبت

به این دسر ها وجود دارد که اگر به طور مرتب خورده شود باعث آزار معده و اختلالات در دستگاه گوارش می شود.مساله دیگری که وجود دارد میل به جویدن غذا در هر وعده و ایجاد احساس سیری است. بودن مواد غذایی جامد مثل کشمش در این قبیل خوراکی ها، حس جویدن را ارضا می نماید، بنابراین وجود کشمش و گردو از این نظر نیز درتهیه کیک و شیرینی ها و انواعدسر ها مورد توجه است.

درانت ها باید اضافه کنم شیرینی برای افرادی که اضافه وزن دارند یا دیابتی هستند، توصیه نمی شود.

در خصوص بچه ها نیز زیاد خوردن دسر های شیرین مضر است، زیرا باعث خرابی دندان های شان می شود.

به طورکلی، درمورد خوردن شیرینی ها و دسر ها به حدی که وابسته نشوید، مصرف شان اشکالی ندارد.

این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسربعد از غذا، جزو ذائقه ما ایرانی ها محسوب می شود که البته بسیار لذت بخش است، اما تا امروز شواهد علمی در اینباره به دست نیامده است. 5

پی نوشت:

1.www.samatak.com

2.www.jadidtarin.com

3.www.beytoote.com

4.www.kalleh.com

5.www.yjc.ir

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1897

به "فواید ومضرات دسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ومضرات دسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید