لایحه انتخابات شورایاری ها در ایستگاه مجلس، شورایاری ها از مخالفت دیوان عدالت تا تایید در دولت !

به گزارش مجله همراهان، خبرگزاری خبرنگاران- شورایاری ها پس از اینکه با رای دیوان عدالت دیگر امکان برگزاری انتخابات ندارند ، با ارسال لایحه ای از دولت به مجلس به دنبال احیاء خود بوده که البته به وسیله پیگیری مسئولان شهری است و حمایتی که دولت از آنان دارد.

لایحه انتخابات شورایاری ها در ایستگاه مجلس، شورایاری ها از مخالفت دیوان عدالت تا تایید در دولت !

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، سه سالی می گردد که اعضای شورایاری ها به جلسات علنی شورای هر تهران برای ارائه گزارش دعوت نمی شدند، که البته مدتی است شورایاری ها به جلسات آمده و گزارش عملکرد می دهند، این در حالی است که در دوره قبل، اعضای شورایاری ها به طور منظم در جلسات برای ارائه گزارش حضور می یافتند. بعضی از شورایاری ها گله مند هسند که به آنها بی توجهی شده است.

انتخابات شورایاری ها سال گذشته با مجوز معاون اول رئیس جمهور در تهران برگزار گردید که بیش از 70 نماینده مجلس این برگزاری انتخابات را غیرقانونی اعلام نموده و از وزیر کشور خواستند آن را لغو کند، اما انتها این انتخابات در چهارم مرداد سال 98 برگزار گردید و البته 13 ماه بعد؛ دیوان عدالت اداری برگزاری دورهای بعدی انتخابات شورایاری ها را منتفی کرد.

مرداد سال 98 که پنجمین دوره این انتخابات در تهران برگزار گردید ،بحث های مختلفی در مورد غیرقانونی بودن آن مطرح شد. قبل از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد که انتخابات شورایاری ها غیرقانونی است و باید برای مشخص تکلیف به دیوان عدالت اداری ارجاع گردد.

شورایاری ها یک پتانسیل خوب برای رفع مسائل

مصطفی سلیمی معاون امور مناطق شهرداری تهران در مورد به کارگیری شورایاری ها در محلات می گوید: ما از شورایاری ها در تمامی محلات استفاده می کنیم. مناطق با شورایاری ها ارتباط نزدیکی دارند و خصوصاً شورایاری ها در پروژه های محله محور حضور دارند و نظرات خود را اعلام می نمایند. کارگروه هایی تشکیل شده و شورایاری ها در آن فعال هستند. همچنین مناطقی هم که فعال نبودند تأکید شده است که با شورایاری ها هماهنگ باشند، چرا که شورایاری ها از بدنه مردم هستند و یک پتانسیل خوب برای رفع مسائل هستند و نقش آنها در موضوعات شهری پررنگ است.

اداره شهر بدون حضور شورایاری ها امکان پذیر نیست

اما احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد شورایاری ها در این باره معتقد است: حیات شورایاری ها قطعا ادامه خواهد یافت. در دوره گذشته شورا نیز کشاکش برگزاری و عدم برگزاری وجود داشت، اما انتخابات پنجم با وجود حرف و حدیث ها برگزار گردید.

او گفته که انتخابات شورایاری ها یک امر سیاسی نیست و اداره شهر بدون حضور شورایاری ها و با حضور 21 عضو امکان پذیر نیست.

این عضو شورا ادامه داد: هر گروهی که مسئولیت اداره شهر را برعهده داشته باشد، پشتیبان چنین تفکری بوده است و مدیران معتقد بودند شهر تهران را نمی توان با این تعداد محدود نماینده اداره کرد. تجربیات شورایاری ها چراغ راه آینده است. موانع را رفع می کنیم و اصل مشارکت، اصل اساسی قانون اساسی است و به همین دلیل گفته است شوراها از ارکان نظام هستند.

ارسال لایحه شورایاری ها از سوی دولت به مجلس

از سوی دیگر مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفته که لایحه شورایاری ها در کمیسیون امور شوراهای دولت تصویب شده است.

به گفته وی از طرف جهانگیری معاون اول رئیس جمهور این لایحه به مجلس ارسال شده است، رونوشت نامه را هم برای ما ارسال نموده اند که لایحه را به مجلس فرستاده اند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، لایحه انتخابات شورایاری ها در دولت تصویب شده و براساس آن ، قانون تشکیلات شوراها که در حقیقت ماده 80 آن اصلاح شد و بر اساس آن بعد از تایید مجلس در هر کلان شهر، شورایاری ها با رأی مردم انتخاب شوند.

در سال های گذشته که این انتخابات برگزار می شد همیشه مسائلی وجود داشت و در دوره های قبل نیز برگزاری انتخابات شورایاری ها با مسائلی روبه رو بود، اما هر بار با دریافت مجوز از دولتی ها انتخابات برگزار می شد. لایحه ای از طرف شورای عالی استان ها در این زمینه تهیه شد، اما در کمیسیون زیربنایی دولت باقی ماند. بعضی علت این امر را عدم پیگیری شورای عالی استان ها عنوان کردند.

اما در این مرحله پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها برگزار گردید و بعد از رأی دیوان عدالت اداری مربوط به اینکه انتخابات در دوره بعد برگزار نمی گردد، مدیران تصمیم دریافتد لایحه ای را در دولت تنظیم و به مجلس ارسال نمایند تا انتخابات به صورت قانونی برگزار گردد.

بنابراین گزارش، دیوان عدالت اداری به فعالیت شورایاری ها ایراد وارد ننموده است، بلکه ایراد آنها به نحوه برگزاری انتخابات شورایاری ها بوده است. البته براساس قانون در شورای شهر تهران مصوبه ای برای برگزاری انتخابات شورایاری ها وجود داشت که به فرمانداری رفته و تأیید می شد و سپس کار جنبه قانونی پیدا می کرد، اما در حال حاضر باید برای برگزاری انتخابات، مجلس تصمیم گیری کند. در کل، اختلاف بر سر ماهیت شورایاری ها نبوده است و اگر قانونی برای انتخابات شورایاری ها تصویب نگردد، این افراد می توانند به عنوان انجمن محلی در سطح شهر تهران فعالیت نمایند و البته دیگر حضورشان انتخابی نیست بلکه انتصابی خواهد بود. گفته می گردد نامه نگاری هایی با رئیس قوه قضائیه در مورد تجدیدنظر درباره رأی دیوان عدالت اداری درباره انتخابات شورایاری ها از سوی اعضا شورا اجرا شده و مسئولان امر در حال پیگیری هستند تا مسائل را حل نمایند تا در دور بعد، انتخابات به صورت قانونی برگزار گردد. لایحه دولت در این زمینه تهیه و به مجلس ارسال شده که باید منتظر ماند و عاقبت این لایحه جه می گردد و مجلس که قالیباف شهردار اسبق تهران را در راس خود دارد ، چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1352

به "لایحه انتخابات شورایاری ها در ایستگاه مجلس، شورایاری ها از مخالفت دیوان عدالت تا تایید در دولت !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایحه انتخابات شورایاری ها در ایستگاه مجلس، شورایاری ها از مخالفت دیوان عدالت تا تایید در دولت !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید