مواد غذایی ضد سرطان

به گزارش مجله همراهان، توجه به امرتغذیه و تجدیدنظر در ساختار برنامه های غذایی وعوامل تأثیرگذار برآن، الزامی به نظر می رسد چرا که یکی از مهم ترین ارکان دست یابی به خوشبختی، برخورداری از جسم سالم و روح آرام می باشد. اگر ما جسم خود را با مصرف غذاهای مفید، سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت، بنابراین برآن شدیم تا دراین جا به معرفی برخی مواد غذایی که خاصیت ضد سرطانی دارند، بپردازیم.

مواد غذایی ضد سرطان

مواد غذایی ضد سرطان

توجه به امرتغذیه و تجدیدنظر در ساختار برنامه های غذایی وعوامل تأثیرگذار برآن، الزامی به نظر می رسد چرا که یکی از مهم ترین ارکان دست یابی به خوشبختی، برخورداری از جسم سالم و روح آرام می باشد. اگر ما جسم خود را با مصرف غذاهای مفید، سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت، بنابراین برآن شدیم تا دراین جا به معرفی برخی مواد غذایی که خاصیت ضد سرطانی دارند، بپردازیم.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی علاوه بر ویتامین ث، دارای اندازه زیادی لیکوپن هم می باشد. لیکوپن، ماده ای ست که خطر ابتلا به سرطان های پروستات و تخمدان را کاهش می دهد. محصولات گوجه فرنگی از قبیل رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و کچاپ هم ضد سرطان می باشند.

انواع کلم ها

کلم ها علاوه بر داشتن کلسیم، منبع غنی سولفورافان هستند. این ماده، خطر بروز سرطان های معده، سینه و پوست را کاهش می دهد. اندازه سولفورافان در کلم بروکلی، بیش از سایرکلم هاست.

آواکادو

آواکادو، منبع خوببتاکاروتن و آنتی اکسیدان می باشد. مصرف آواکادو، برای درمان سرطان کبد و بیماری های کبدی، مفید است.

توت ها

توت ها دارای ماده ای به نام آنتوسیانین هستند. این ماده، یک آنتی اکسیدان قوی ست و در مقابل سرطان های روده ی بزرگ و مری، از بدن محافظت می کند.

دانه ی سویا

سویا و محصولات به دست آمده از آن مانند شیرسویا، آجیل سویا و... دارای ایزوفلاون می باشند. این ماده با محافظت سلول های بدن، از اثرات زیان آور استروژن ها، جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان های سینه، تخمدان و پروستات را کاهش می دهد.

چای

چای سبز و چای سیاه، دارای منبع طبیعی کاتچینمی باشند. این ماده، یک آنتی اکسیدان قوی ست و از رشد سرطان جلوگیری می کند. هم چنین خطرابتلا به سرطان های کبد، پوست و معده را کاهش می دهد.

کدو تنبل

کدو تنبل، هویج، نارنج، فلفل قرمز و زرد و سیب زمینی شیرین، منبع غنی بتاکاروتن هستند. این مواد به نام آنتی اکسیدان های قوی شناخته شده اند و مصرف مداوم آن ها، منجر به کاهش انواع مختلف سرطان ها می گردد.

اسفناج

اسفناج دارای لوتئین ویتامین های آ، ثوای می باشد. همه ی این مواد به نام آنتی اکسیدان شناخته شده اند. اسفناج سرطان های کبد، ریه، سینه، تخمدان، روده ی بزرگ و پروستات را از بدن دور می کند.

سیر

مطالعات نشان داده که مصرف خانواده ی پیازها از قبیل سیر، موسیرو تره فرنگی، در افراد سالم، سلول های سرطان زا را از بین برده و در بیماران سرطانی، رشد این سلول ها را کند می کند. دراین رابطه، اثر سیر از همه بیش تر می باشد. به طور کلی سیر، خطر بروز سرطان های معده، روده ی بزرگ، مری و سینه را کاهش می دهد. بدین منظور، سیر ریز شده را 10 دقیقه پیش از آماده شدن غذا، در غذای خود بریزید تا قدرت مبارزه با سرطان را در بدن تان افزایش دهید.

آناناس

آناناس دارای آنتی اکسیدان و ویتامین ث می باشد. این میوه، از بدن در برابر سرطان های ریه و سینه محافظت می کند.

پرتقال

پرتقال منبع غنی ویتامین ث است. تحقیقات نشان داده که این میوه از سرطان معده و ریه جلوگیری می کند.

انگور قرمز

انگور قرمز دارای ماده ای ست که از فعالیت آنزیم مسؤول ساخت و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

ریشه ی شیرین بیان

ریشه ی شیرین بیان، ار رشد سلول های سرطانی پروستات جلوگیری می کند اما نباید در مصرف آن زیاده روی گردد زیرا مصرف بیش از اندازه ی آن، موجب افزایش فشارخون می گردد.

قارچ

قارچ، سطح ایمنی بدن را بالا برده و با سلول های سرطانی می جنگد.

غذاهای دریایی و روغن ماهی

از آن جایی که غذاهای دریایی، دارای اسیدهای چرب امگا 3 می باشند، روی سوخت و ساز سلول ها اثر گذاشته و مصرف اسیدهای چرب اشباع را کم می کنند. مصرف روزانه ی این غذاها، قوی ترین و مؤثرترین سلاح برای مبارزه با سرطان است و سرطان هایی از قبیل روده ی بزرگ، پروستات و سینه را از بین می برند.

مویز

دارای اسیدهای چرب امگا 3، امگا6 و ویتامین ای می باشد. مویز، ضد سرطان، درمان کننده ی سرطان و بیماری های قلبی و پایین آورنده ی فشارخون است و برای نرمی و انعطاف پذیری رگ ها، بسیار مفید می باشد.

زردچوبه

زردچوبه ازسرطان های معده و روده ی بزرگ جلوگیری می کند. هم چنین تعداد سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

منبع:نشریه شادکامی، شماره74.

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1846

به "مواد غذایی ضد سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی ضد سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید