نگرانی های چین از پیوستن عربستان به کریدور سی - پک

به گزارش مجله همراهان، بعضی کارشناسان چینی بر این عقیده اند که پیوستن کشور سوم مانند عربستان به کریدور مالی چین - پاکستان (CPEC) می تواند با اهداف پکن در قبال تکمیل این پروژه در تضاد باشد.

نگرانی های چین از پیوستن عربستان به کریدور سی - پک

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، فواد حسین چودری وزیر اطلاع رسانی پاکستان پس از سفر عمران خان به عربستان سعودی اعلام نمود که این کشور به همراه چین در ساخت یک پالایشگاه نفت در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری خواهد نمود.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان گفت که دولت این کشور برای سرمایه گذاری در طرح راهروی مالی چین - پاکستان معروف به سی - پک، از عربستان سعودی دعوت نموده است و این کشور به عنوان شریک سوم در این طرح مشترک مالی مطرح می گردد.

عربستان سعودی میخواهد در چارچوب این طرح، در خاک پاکستان سرمایه گذاری کند و در این راستا یک مخزن بزرگ ذخیره سوخت در بندر در حال تاسیس گوادر در جنوب ایالت بلوچستان احداث می گردد.

البته بر اساس بعضی اخبار به نقل از رسانه های پاکستان و منابع مطلع در وزارت امور خارجه این کشور، مطابق بعضی قراردادهای دوجانبه که بزودی امضا می گردد، عربستان به مدت پنج سال نفت خام را با 20 در صد تخفیف به پاکستان می فروشد.

افزون بر این و در صورت پیوستن عربستان به کریدور مالی چین - پاکستان، تفاهم نامه ای نیز برای احداث یک پالایشگاه نفت از سوی عربستان سعودی در بندر گوادر پاکستان به امضا می رسد که مطابق آن، عربستان به همراه چین در احداث این پالایشگاه در زمینی به مساحت 80 هزار هکتار در بندر گوادر سرمایه گذاری خواهد نمود و بدین ترتیب در پروژه کریدور مالی موسوم به سی پیک، شریک خواهد شد.

تارنمای خبری تحلیلی (DNA) پاکستان نیز با انتشار تحلیلی به نقل از کارشناسان چینی که خواستند نامشان برده نگردد، اعلام نمود که پیوستن کشور سوم مانند عربستان به کریدور مالی چین - پاکستان (CPEC) می تواند با اهداف چین در قبال تکمیل این پروژه در تضاد باشد.

بر اساس این تحلیل، دولت چین هر چند به صورت رسمی از مشارکت عربستان در طرح موسوم به سی پک استقبال نموده است، اما به گفته کارشناسان، دولت چین نگرانی های جدی در قبال پیوستن عربستان در طرح (سی- پک) دارد و این اقدام می تواند عواقب بسیار بد و غیرقابل جبران برای این طرح داشته باشد.

به گفته کارشناسان چینی، آمریکا در راستای منافع خود از سال های قبل خواستار پیوستن به این طرح است حالا با توجه به قرابت روابط بین واشنگتن و ریاض آمریکا می تواند به وسیله عربستان بر این طرح، تاثیر بگذارد.

بعضی کارشناسان چینی معتقدند آمریکا از عربستان خواسته است با سرمایه گذاری در چند پروژه به این طرح بپیوندد تا از این طریق این کریدور را از نزدیک زیر ذره بین داشته باشد.

حتی بعضی از کارشناسان چینی با توجه به اهداف مشترک عربستان و آمریکا در منطقه اعلام آمادگی مشارکت عربستان در این طرح چینی را خنده آور توصیف کردند.

از سوی دیگر دولت جدید پاکستان در راستای منافع مالی خود میخواهد از یاری عربستان برای توسعه و پیشرفت مالی این کشور به صورت احداث طرح های زیربنایی یاری بگیرد.

بنابراین مشارکت عربستان در سرمایه گذاری در پاکستان می تواند برآینده سی پک تاثیر مستقیم بگذارد.

دولت جدید پاکستان که برای شروع کار به شدت به سرمایه گذاری خارجی احتیاج دارد، طرح کریدور مالی چین - پاکستان (سی پک)را برای آینده این کشور مهم توصیف نموده و از دیگر کشورهای خارجی خواسته است تا برای بهره مند شدن از فواید این طرح کریدور مالی در پروژه های مختلف و زیرساختی این کشور سرمایه گذاری نمایند.

دولت چین همچنین کنترل یکی از بنادر مهم سریلانکا را برای تکیمل طرح راه ابریشم جدید در دست گرفته است. این بندر در چند مایلی هند واقع شده است و دولت سریلانکا نیز مسئولیت تامین امنیت این بندر را برعهده گرفته است.

دولت سریلانکا اعلام نموده که ممکن است نتواند بدهی های خود را به دولت چین پرداخت کند.

از سوی دیگر سفیر ژاپن در پاکستان نیز با اشاره به طرح (سی-پک) ابراز امیدواری نموده که دولت پاکستان به اندازه چین از این طرح سود ببرد.

وی گفت:دولت پاکستان تنها در صورتی از این طرح مالی سود خواهد برد که این طرح با معیارهای مالی و تجاری دنیا مطابقت داشته باشد و اقداماتی در جهت شفاف سازی نحوه سرمایه گذاری نیز برداشته گردد.

این در حالی است که دولت پاکستان در حال انجام اقداماتی برای شفافیت سرمایه گذاری سی پک می باشد.

کریدور مالی چین- پاکستان از مهم ترین بخش های مربوط به طرح راه ابریشم نوین است که چین در سال 2013 میلادی آن را به اجرا گذاشت و چینی ها قصد دارند با سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد دلار، بندر گوادر پاکستان را به منطقه سین کیانگ چین متصل نمایند.

چین در راستای برنامه راه ابریشم نوین، اردیبهشت ماه سالجاری نخستین نشست همکاری بین المللی راه ابریشم را با شرکت سران 29 کشور در پکن برگزار کرد.

طرح جاده ابریشم جدید در سال 2001 میلادی و در حاشیه اجلاس مجمع دنیای مالی در داووس از سوی مقامات عالی رتبه چین اعلام شد .

طرح راهروی مالی مشترک چین- پاکستان(CPEC) به ارزش 57 میلیارد دلار، مهم ترین طرح همکاری میان دو کشور است که اجرا و تکمیل آن دست کم تا سال 2025 به طول می انجامد.

احداث و تکمیل بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان و در نزدیکی مرز مشترک با ایران نقش اساسی در تحقق اهداف این طرح بزرگ مالی در پاکستان دارد.

پیش از این، یو جینگ سفیر چین در پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد با تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف کریدور مالی مشترک چین - پاکستان گفت:ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک در منطقه می تواند به عنوان شریک واقعی در سی پک محسوب گردد.

وی با استقبال از پیوستن ایران به این طرح بزرگ مالی (CPEC) گفت:طرح های عمرانی و زیربنایی زیادی در قالب کریدور مالی چین - پاکستان در حال انجام است که امیدواریم ایران با پیوستن به این طرح نقش خود را در توسعه منطقه ایفا نماید.

سفیر جمهوری خلق چین در پاکستان همچنین با تشریح همکاری های منطقه ای در تحقق صلح و ثبات گفت:ایران که روابط محبت آمیز ای با کشورهای همسایه خود دارد می تواند همکاری موثری در اجرای سی پک داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 520

به "نگرانی های چین از پیوستن عربستان به کریدور سی - پک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی های چین از پیوستن عربستان به کریدور سی - پک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید