گسترش روابط پاکستان با کشورهای منطقه و اروپایی در پی کاهش یاری های آمریکا

به گزارش مجله همراهان، در حالی که از پنج سال گذشته تا به امروز یاری های نظامی آمریکا به پاکستان کاهش قابل توجهی داشته است، دولت اسلام آباد روابط خود را با کشورهای اروپایی و منطقه از جمله چین گسترش داده است.

گسترش روابط پاکستان با کشورهای منطقه و اروپایی در پی کاهش یاری های آمریکا

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، بخش خدمات پژوهشی کنگره آمریکا اعلام نموده که بر اساس آمارها، از سال 2011 میلادی تا کنون یاری های مالی واشنگتن به اسلام آباد در زمینه نظامی کاهش بیش از 70 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر کاهش یاری های نظامی آمریکا به پاکستان، میزان یاری های مالی در دو سال آینده به دولت اسلام آباد نیز در کنگره این کشور آنالیز شده است.

همچنین در این گزارش آمده است که یاری های مالی آمریکا در پنج سال گذشته به دولت اسلام آباد 53 درصد کاهش داشته است.

همزمان با افزایش تنش و کاهش یاری های آمریکا با پاکستان، مقامات اسلام آباد روابط خود را با کشورهای چین، آسیای میانه و اروپایی تقویت نموده اند.

این جدول اهمیت روابط پاکستان با اتحادیه اروپا در خصوص فراهم کردن منافع بیشتری برای این کشور را نیز نشان می دهد.

باوجود عدم محبوبیت آمریکا، این کشور بزرگترین سهم در صادرات پاکستان را دارد (سهم اتحادیه اروپا بزرگتر است اما این مبلغ سهم چندین کشور از این قاره است).

این جدول همچنین بزرگترین منابع سرمایه گذاری خالص خارجی، یاری های خارجی (به استثنای یاری مالی عربستان و موافقت نامه های پرداخت معوقه نفت) و بزرگترین منابع وجوه ارسالی را نیز ارائه می نماید.

اقتصاد پاکستان به ویژه بخش صادرات و بازار سهام این کشور وابسته به توجه آمریکا است. از سوی دیگر، بسیاری از یاری های آمریکا در قالب یاری های نظامی به پاکستان ارائه می گردد.

با این حال، در رابطه با هماهنگی با چین یا آمریکا، پاکستان باید به فراتر از پیامدهای جنگ افغانستان و دوستی با چین نگاه کند. تضعیف در روابط تجاری و کاهش در سرمایه گذاری آمریکا در پاکستان برای این کشور از چین گرانتر تمام خواهد شد.

اما سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری اخیر دولت چین در راهرو مالی پکن و اسلام آباد احتمال زیادی در رابطه با تعویض بازی در آینده دارد زیرا این سرمایه گذاری هرگونه پیامدهایی در رابطه با روابط ضعیف پاکستان با آمریکا را جبران خواهد نمود.

اعداد تجارت کشورهای همسایه هند و ایران باوجود نزدیکی از لحاظ جغرافیایی نیز زیاد به نظر نمی رسد اما فرصت هایی در این خصوص برای اسلام آباد وجود دارند.

تجارت دوجانبه هند و پاکستان در سال 2013 میلادی 2.3 میلیارد دلار گزارش شده اما توانایی دو کشور تا 19.8 میلیارد دلار ارزیابی شده که نزدیک به 10 برابر تجارت کنونی است.

همچنین تجارت پاکستان با ایران نیز بدلیل تحریم های آمریکا و فشار عربستان محدود است و ازسال 2009 تا 2014 میلادی 81 در صد کاهش یافته است.

پیش از این سرتاج عزیز مشاور امور بین الملل نخست وزیر پاکستان گفته بود که به احتمال زیاد یاری مالی واشنگتن به اسلام آباد به دلیل ملاحظات آمریکا در خصوص برنامه هسته ای پاکستان متوقف شده است که این کشور پاسخ قاطع در این خصوص را به آمریکا داده است.

دیوید اس سیدنی یک مقام سابق پنتاگون نیز اعلام نمود که با مقایسه بسته همکاری 7.5 میلیارد دلاری آمریکا در مقابل سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری چین ناچیز است بنابراین، طرح واشنگتن برای تاثیر استراتژی در منطقه نیز شکست خورده است.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 864

به "گسترش روابط پاکستان با کشورهای منطقه و اروپایی در پی کاهش یاری های آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش روابط پاکستان با کشورهای منطقه و اروپایی در پی کاهش یاری های آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید